Byggahus.se
Vi har anlitat ett entrepenör för att gräva upp runt huset. Jag har tänkt att göra jobbet med att sätta upp platonmatta och lägga dräneringsrören.

I broschyrer som både fuktspärr och isola (platon) har, så hävdar dom att man bör ha membran, då delen längst ned på huset är mest utsatt. Entrepenören menar på att fungerar dräneringen som den ska så är det inte så stor vits med membran. Det mesta av vattnet kommer underifrån. Har han rätt?

Fuktspärr har en membran som man kan "måla" till skillnad från platons "tape". Någon som har använt
fuktspärrs membran?

Jag är på gång att skrapa och sopa rent grunden, men om man har asfalt ska den också bort? Jag kan tänka mig att den kan var vits om man kör med isorän/pordrän men det kanske är onödigt om man använder platon?

Fidde
 
Det skall inte behövas membran. Jag penslade dock ca 10cm upp, med kallasfalt. Detta hindrar inte murens andning. Skulle det bli problem med dräneringen så hjälper inte membranet ett skit. Då trycker det ändå på underifrån. Alla tillverkare uppmanar inte till membran.

Gör som du känner. Anledningen att jag penslade på, var pga kilen jag gjöt, inte skulle suga åt sig vatten. Dräneringsskivan börjar precis ovan denna, så vattnet som "rinner" genom skivan, ner till drän.rören, ska lätt hitta vägen, utan att tas upp av betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.