Byggahus.se
Har ett öppet träbjälklag som jag skall lägga igen och det är ett våtrum, eller rättare sagt så skall tvättmaskinen stå där samt att det finns ett nytt avlopp/brunn där.

Jag antar att man gör så här: ;D
-Golvspån lägges mot träbjälklaget.
-Plastringen för brunnen skruvas grundligt fast i skivan
-Golvgips limmas, som avslutas ca ½m innan brunnen och där så gjuter man ett fall.
-På med manschetten (stavas det så?) och ser till att den täcker enl konstens alla regler.
-Fuktspärr eller primer slaskas på och man ser till att det sluter överallt.
-Klinkersram och golvet läggs på.

Så om jag har rätt enl listan ovan, vad får jag göra själv och vad bör jag överlämna till behörig personal?

 
Du skall även kortla, så att brunnen sitter i reglar runt om, är det en fyrkantig brunn? Branschreglerna säger även ngt om att brunnen skall sitta min 20 cm från vägg.
mvh
greenbay
 
Du får göra allt själv. Om du BÖR göra allt själv är det nog bara du själv som kan svara på.
 
Brunnen sitter 20cm från vägg såädr är det inget problem. Sen så behöver man väl inte kortla runt om man skruvar den mot spånskivan? Undertill så sitter den redan fast i bjälklaget via typ spikförband.

Frågan är vad säger försäkringsbolaget?
 
Försäkringsbolaget säger att du ska följa alla monteringsanvisningar och tillämpliga branschregler.
 
Mitt försäk.bolag ( LF ) säger att dom aldrig ersätter skador orsakade av
tätskiktet ,oavsett vem som gjort det . Enda chansen att få ut ersättning
är via cert. hantverkares försäkring .

/s
 
Hmmm .... om branschreglerna säger att golvbrunnen ska sitta minst 20 cm från vägg ..... hur ska jag då komma över mitt begär att installera en sån där lång rektangulär brunn som ligger an mot väggen i duschhörnan ....?
 
Jagar skrev:
Hmmm .... om branschreglerna säger att golvbrunnen ska sitta minst 20 cm från vägg ..... hur ska jag då komma över mitt begär att installera en sån där lång rektangulär brunn som ligger an mot väggen i duschhörnan ....?
För ett år sedan var jag på en Hus och Hem-mässa där en återförsäljare för denna typ av brunnar ställde ut.

Vill minnas att han nämnde ngt i stil med:
"numera är våra brunnar godkända enligt den och den branchregeln"

Kolla med din lokala åf.
 
Den där avlånga, är det en unidrain?, det har varit uppe i en annan tråd.
mvh
greenbay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.