Byggahus.se
''Dessa företag hävdar att denna kombination höjer årsvärmefaktorn till 5 - 6"
Det tror jag inte ett dugg på. VPar vinner övehuvudtaget väldigt lite från andra källor. Beräkningarna ser fint ut på papper men om nån mäter det praktiskt då stämmer det knappast med de teoretiska beräkningarna. En VP är knappast effektivare än en el-panna. Resten är bara försäljningsreklam.
Hellre lägga pengarna på effektiva separata system än en dyrare komi system som är mest effektiv på papper!!
 
Intressant reaktion
Jag tänker inte förstöra din tråd
Vi har uppenbart helt olika bakgrunder
Jag ber om ursäkt för att jag har upplevts som otrevlig
Jag sätter min tilltro till de som läser tråden
 
Vet inte om jag hänger med på vad ni "yrar" om..

Personligen så kommer jag sätta en Luftvatten att suga överskottsvärme ifrån växthusdelen på kåken ( jo det är överskott av värme där redan i feb ) när gasdämparna öppnar (ca27-30 grader )för att släppa överskottsvärme, öppnar de luckor ut i "kanalen " som VP suger ur, Vp sitter alltså på utsidan och tar luften i andra fall direkt.

Denna VP kommer troligen ge ett större flöde av energi in till 10M3 tanken den är kopplad till genom att den matas med "varmare" luft än uteluften , COP mäts väl vid 5-7 grader Eller?
(Värme tas ifrån 10m3:aren vid behov för att jämna ut tempen i växthuset nattetid )
Denna 10M3 tank Kan( vid behov ) förse boningshusets ack-tank med hetvatten ( en 750 L) som i sin tur är kopplad till en 10 M2 (sol) vacumrörs anläggning = tappvarmvatten och golvärme ,

dvs finns inte värme i "hustanken" Eller om det är överskott skyfflar man raskt över till/från beroende på behov,

Givetvis kan den stora laddas ifrån en stor vedpanna..

Så varför ska man inte använda olika värmekällor ....

Sen kan man ju diskutera priser / och helt klart är att "Vi" konsumenter blir uppskörtade så det skriker om det

exempel ,

Hur kan polska bolag sälja Pannor för halva priset ( gäller även Lettland ,Estland/ Litauen oxå) pannor som är byggda utanför vårt land,

Hur kommer det sig att det växer upp "K-Ruta" , "Byggsmask" och andra, som svampar runt städerna,,,, De måste tjäna grova pengar på oss dumma svenskar


Hur kan man få upp till 70% rabbat på el / rördelar ifrån våra stora grossister, % som företagare, som helt klart läggs på räkningen ut till kund ?

äääh Nu e jag bara gnällig

Lycka till med era projekt, och berätta gärna om funktionerna
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
HansR skrev:
Jo just flvp är inte jättedyra. Kanske inte framtiden i nya täta energieffektiva byggnader utan konventionella värmesystem. I dagens nya småhus är dessa den vanligaste lösningen.
De flesta/alla hus i vårat klimat behöver nån typ av värme källa och flvp gör sig ju bäst i hus med lågt energibehov.
 
HansR skrev:
Jag har simulerat ett system först utan sen med ett solvärmesystem och jämfört drifttiderna. Hur andra faktorer påverkar livslängden är jag inte kompetent att bedöma.
Om man ska kunna bedöma om det finns lönsamhet i systemet bör man räkna med tex att brine ökar på sommaren och ger kortare gångtid på kompressorn men det är ingen lätt uppgift att räkna på men nödvändigt annars blir det mest tro och tycke.
 
Matstj skrev:
''Dessa företag hävdar att denna kombination höjer årsvärmefaktorn till 5 - 6"
Det tror jag inte ett dugg på. VPar vinner övehuvudtaget väldigt lite från andra källor. Beräkningarna ser fint ut på papper men om nån mäter det praktiskt då stämmer det knappast med de teoretiska beräkningarna. En VP är knappast effektivare än en el-panna. Resten är bara försäljningsreklam.
Hellre lägga pengarna på effektiva separata system än en dyrare komi system som är mest effektiv på papper!!
Vet inte vilken vp du har men är den inte effektivare än en elpanna har du blivit lurad.
 
smurfen72 skrev:
Vet inte vilken vp du har men är den inte effektivare än en elpanna har du blivit lurad.
Snarare hade flvp Nibe fighter som behövde service med jämna mellan rum. Den blev flyttad till stugan och erattes med en elpanna (bäst i test Elomin). Inga krångel ingen service behov. Alla tyckte det var idiotisk. Men jag trodde på mina beräkningar.
Resultat: energi förbrukningen sjönk från 21000 kwh till 14000.
Inga andra förklaringar har jag hittat.
Trots byte till mekaninsk frånluft.
Jag vet exakt varför det bleveffektivare. Men då behövs en uppsats för det.
 
Den uppsatsen vill jag läsa för det är helt omöjligt att det går mindre kwh med ren elpanna om du fortfarande ventilerar lika mycket.
 
smurfen72 skrev:
Om man ska kunna bedöma om det finns lönsamhet i systemet bör man räkna med tex att brine ökar på sommaren och ger kortare gångtid på kompressorn men det är ingen lätt uppgift att räkna på men nödvändigt annars blir det mest tro och tycke.
Det ingår i mina dynamiska simuleringar.
 
electroluxaren skrev:
Intressant reaktion
Jag tänker inte förstöra din tråd
Vi har uppenbart helt olika bakgrunder
Jag ber om ursäkt för att jag har upplevts som otrevlig
Jag sätter min tilltro till de som läser tråden
Jag tror att dina åsikter kan vara värdefulla för tråden så fortsätt gärna att skriva om du vill. Det kanske också är på sin plats att säga att jag ser fördelar med både värmepumpar och solvärme men inte i kombination.
 
Matstj skrev:
Snarare hade flvp Nibe fighter som behövde service med jämna mellan rum. Den blev flyttad till stugan och erattes med en elpanna (bäst i test Elomin). Inga krångel ingen service behov. Alla tyckte det var idiotisk. Men jag trodde på mina beräkningar.
Resultat: energi förbrukningen sjönk från 21000 kwh till 14000.
Inga andra förklaringar har jag hittat.
Trots byte till mekaninsk frånluft.
Jag vet exakt varför det bleveffektivare. Men då behövs en uppsats för det.
Den uppsatsen skulle vara väldigt intressant att läsa.
 
HansR skrev:
Det ingår i mina dynamiska simuleringar.
Du har alltså räknad med mindre energi förbrukning pga mindre gångtid men inte att livslängden på vp ökar pga kortare gång tid eller ?
 
Den vp som ger 4 eller mer vid produktion av varmvatten vill jag se...
De som jag har läst om ger 2 komma någonting, solvärmen hjälper till med det vp är sämst på och sparar drifttimmar.
 
En vanlig Nibe 1245 ger cop på 3,51 vid 50 grader ut och 0 grader in och så kall brine har man normalt inte på sommaren minst 5 grader ligger nog inkommande brine på beroende på vart man bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.