Byggahus.se
Jag håller på och bygger en Terrasspool. Syftet är att låta ungarna ha nära till bad samt att kunna dra upp den i temperatur, typ badtunna, om andan faller på. Runt denna - som ska sänkas ner i en altan som är i storleksordningen 40 kvadrat - kommer givetvis lite solstolar och så.

Jag började med att leta efter ett lämpligt glasfiberkar att bygga kring. Efter en massa surfande så hittade jag ett på www.badtunnaexpert.se Karet är beställt och kommer troligen till veckan. Det borde vara drygt 2 kubik, även om leverantören säger 1600 - jag tror dom räknar fel.

Jag har även börjat gräva, snart klart! IMG_20150214_164117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävandet har gått rätt bra, det är lerigt som tusan så att gräva i etapper då det har varit några minus har varit bra, lite halvfruset är lättare än att det fastnar på spaden.

Nästa steg är att bestämma sig för vilken värme den ska ha. Tänker mig ca 30 grader under en lång sommar och möjlighet att dra upp det i närmare 40 grader.
Min första tanke var att koppla den till husets värmepump men efter att ha kollat på vad det kostar (13-20k + slangar till värmepumpen) så lade jag ner den idén.
Nästa tanke är en poolvärmepump - direktverkande el tänkte jag inte köra, inte heller labba med sol. Jag vill trycka på en knapp :)

Många kör ju med Brilix poolvärmepumpar så jag ringde en leverantör för att kolla läget, maken till okunnig personal får man ju leta efter. Tror nästan att dom tyckte jag var galen oxå. "Pumpen är ju dyrare än poolen"..

Mitt problem är att få reda på hur denna pump är och vad den har för funktioner, framförallt så verkar den ha max 35 grader som vattentemperatur så jag får nog ge mig på att lura givarna, det verkar vara lösa givare av resistanstyp. tänker mig att jag lurar pumpen att vattnet är 5 grader kallare än vad det är så kan jag få upp det i 40... Att själva pumpen klarar det (är ju bara 2 kubik) tvivlar jag inte på.

Rening har jag börjat gräva i men vet inte om det blir sand eller patronfilter.

Lock ska den ju oxå ha! Barnsäkert ska det vara. Jag tror jag ska köpa kanalplast som sedan får en aluprofil runt sig. Rätt dimensionerat så håller det för barn att hoppa på. De som finns färdiga att köpa har två fel: De är för tunna (6mm) och för stora, då jag ska sänka ner kanten under trallen så kommer det inte fungera. Jag vill helst ha klar kanalplast, 16 mm med en bredd på minst 118 cm men det verkar inte finnas annat än opalvit i denna bredd... (Halleplast hade förut men den har utgått)

Typ så långt jag har kommit. Om någon som läser har erfarenhet av Brilix pumpar eller vet en kunnig återförsäljare så tipsa gärna!
 
  • Gilla
PCLarsson och 1 till
  • Laddar…
Ska bli kul att följa detta!

Har själv planer på något liknande i framtiden.
Hur har du tänkt att göra med avlopp?
 
Jag tänker suga vatten till rening i botten av poolen. Tänker koppla en trevägsventil där jag kan tömma den via denna genomföring.
tänket är inte helt klart här, återkommer till det då jag har funderat klart :)
 
I torsdags kom glasfibertunnan. Idag har jag börjat isolera. Botten, som ju ska stå i en träram, isoleras med markisolering som klarar högre tryck. Sidorna får vanlig frigolit. Limmat med fogskum. Innan isoleringen sågade jag hål för in och utlopp.
IMG_20150222_114440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Asagustafsson86
  • Laddar…
Jag går också i samma funderingar. För vårt behov så tycker vi dock att de flesta "badtunnorna" har onödig stor vattenvolym p.g.a att de är ganska djupa. Hade hellre haft en låg behållare, typ "Jacuzzi" fast strippad, helt utan alla jets och bubblor (dock gärna med belysning). Vi vill att badet ska kunna gå upp till 40-42 grader (=japanskt onsen bad). Ska bli jätteintressent att följa ditt projekt. Lycka till. Kämpa!

Vi har samma frågeställning som ni, hur göra med uppvärmning, rening etc.
 
Redigerat:
Värmen är ett problem...
Har talat med ett flertal återförsäljare av pumpar och får helt olika svar. Vi tar Gullbergspumpar som exempel, en återförsälajre säger att pumpen går även i minusgrader men bäst över nollan. En annan säger att den inte går under 10 grader. Ska försöka få tag på Gullberg direkt och se vad de säger.
En viktig notering jag har gjort är dock att många pumpar har 35 grader som maxtemperatur i kontrollenheten.

har grävt fram att det blir sandfilter för min del då dessa har bra flöden som duger till värmepumpar.
Tänker koppla det så att filtret går då pumpen går samt en möjlighet att starta filtret på timer, typ 1h eller så.
 
Då har det hänt lite saker på inhandlandet, bygge blir det inget av i vädret vi har haft senaste dagarna i Göteborg (1+ och regn)...
Har beställt 16mm kanalplast som ska byggas om till lock. Willab garden var bästa leverantör jag hittade.
Har även beställt värmepump och sandfilter från primastarpool.se Tog den minsta värmepumpen som enligt rykte är identisk med Gullberg & Janssons minsta (3,5 kw), som enligt Gullberg ska fungera bra. Den går tydligen ner till -19 men levererar COP 1 vid -15. Ner till några plusgrader kan man tydligen få vettig effekt ur den. Avgörande blir hur bra man lyckas isolera.
Eftersom alla kommer fråga: total kostnad för tunna, isolering, pump, filter, lock, slangar: ~20 000kr
 
Max temperatur har inte med om värmepumpen orkar eller inte, utan om den är dimensionerad för arbetstrycket som blir vid högre temperaturer. Risken finns att man hamnar utanför värmepumpens driftområde (speciellt vid lägre utomhustemperaturer) Så det finns risker med att köra värmepumpen med högre temperatur än den är tänkt för.
 
Tack för förtydligandet!
Den jag köpte är dimensionerad för 40 grader så det ska gå bra, de andra jag resonerade kring är i tidigare årsmodeller dimensionerade för 40 grader, men är nu sänkt till 35 - kan kanske finnas en sådan anledning till det...
 
Då var det dags att lyfta ner den isolerade poolen i ramen jag byggt och lagt på en grusbädd i hålet. Efter lite strul och extra ingrepp med sågen så sitter den perfekt!
received_10152714306968193.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att laga altan, efter det ska värmepump och sandfilter på plats.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Följ upphetsad med i projektet :)
 
IMG_20150314_174950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu så är altan lagad. I morgon ska den få lock, det bygger jag av kanalplast och aluminiumprofiler! Sedan är det teknikrum och lite el så kan det bli bad :)
 
  • Gilla
HenkanR1 och 3 till
  • Laddar…
IMG_20150315_120151:nopm:.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnsäkert lock (skyddsplasten kvar) det är delat i mitten och sitter ihop med gångjärn. Efter detta krävde resten av trädgården eftermiddagen...
 
Det kommer bli kanon det där. Hoppas ni får mycket användning av den :)
 
Det går lite segt med detta projekt, vårvärmen saknas och båten ska i sjön... Lite har hänt, elen är dragen och jag har byggt en låda till sandfiltret. Värmepumpen är på plats. Bara kvar att koppla slangar!
IMG_20150331_193639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.