Byggahus.se
Renoverar källare och bilar bort den gamla plattan. Dock har jag lite svårt att bestämma mig för hur mycket jag kan bila bort utan att riskera huset.

Till och börja med hittade jag den ritning på huset som ni ser nedan. Den tolkade jag som att huset står på en sula och att det skulle gå att bila bort den gamla plattan.

När vi dränerade häromåret såg det också ut som om huset står på en sula, se andra bilden.

Nu när jag väl har börjat så har jag bilat bort en tunn platta (ca 5cm), grävt ur sand (5cm) och sedan gett mig på ytterligare en platta (ca 20cm armerad). När jag kommer genom den sista plattan så verkar väggen stå på den plattan och inte på något fundament/sula, se sista bilden.

Frågan är hur jag skall hantera det. Kan jag ta bort hela den gamla plattan och lita på att väggen står på det som sticker ut på dräneringsbilden? Spara 20cm av plattan runt väggarna för att ge dom något att stå på? Kan jag fortfarande gjuta ett flytande golv eller behöver jag fästa det i väggarna för att få dom stabila?

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sula.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör nog inte dränera mer än en sida åt gången. Kolla även med försäkringsbolaget. Ett hus i Malmö tippade vid dränering och firman var oförsäkrad så det blev inte lustigt för fastighetsägare. Detta hände för ett par år sedan.
 
Läste du inte TS fråga?
 
Jag hade inte tagit bort 20cm-plattan, det måste ju vara den kanten som huset står på. Dränera utanför den kanten så att rörets nederkant ligger under plattans nivå.
 
Haha, två som har svårt att läsa? Har dock inte en aning vad/hur du ska göra. Verkar lättare att få svar på drän. frågor, du har ingen sådan istället? :p
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ja som du skriver, så enligt ritning å utvändigt sett, så står huset på sulor, då ska det klara att du bilar bort hela golven inv, förutom den del där sulan går innanför, om den gör det, men kan ju inte garantera nått. Menar du att hela delen av de rummet är plattan 20cm eller bara vid väggarna, för isf är du ju i sulan å bilar, Å när du gjuter nya betongen om du dubbar den i väggarna/sulan blir de ju bara bättre av.

Och om ett källarhus rasar för att man gräver upp alla sidor samtidigt, är det grova fel på den konstruktionen, eller grävmaskinisten som inte vet hur man ska gräva runt ett hus.
 
Dräneringen är som sagt genomförd för ett par år sedan så den behöver vi inte oroa oss för nu.

Plattan är jämntjock 20cm i de rum jag påbörjat bilning. Finns ingen övergång till sula mot väggarna.

Min tanke nu är att spara 20cm av plattan in från väggarna för att låta det bli en sula för väggarna att stå på. Hur låter det?
 
Det borde duga. Mitt hus stod på en sula som på din ritning men den stack nog inte in mer än 10-15cm från väggen inomhus. Ute var den faktiskt jäms med muren.
 
  • Gilla
Marost
  • Laddar…
Jag tänker såhär.
Eftersom klacken runt huset sticker ut såpass mycket finns det gott om yta för väggarna att stå på.
Och att du inte behöver spara 20cm inåt.

Du kan ju alltid göra ett "provskott" och bila in mot vägg på ett ställe för att se om sulan du ser(såg) på utsidan är i samma som plattan på insidan (svårt att mäta nu antar jag).

Sen funderar jag över varför man har gjutit en platta som är 20cm tjock, verkar overkill?

På ritningen är plattan och fundamenten ritade som ett block, och väggarna står på dessa.
Kan det vara så att man vid byggnationen gjöt hela bottenplattan 20cm tjock istället för att göra fundament/kantbalk och en tunnare platta som golv.
 
  • Gilla
Marost
  • Laddar…
Nu fick jag lite råg i ryggen att fortsätta bila. Kommer fortfarande att spara 10-20cm längs väggarna för säkerhets skull. Jag tänker att huset då kommer att se ut som på ritningen vilket borde duga (håller tummarna).

Hur bör jag förresten hantera innervägg, bärande såväl som icke bärande? Spara 10-20cm där också för säkerhets skull?


Stort tack för svaren!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vad är det huset står på? Morän? Lera? Jag är ingen expert men att bilar bort bitar av sulan som källarväggen står på låter riskabelt om marken är mindre bärande.
 
Huddingebo skrev:
Vad är det huset står på? Morän? Lera? Jag är ingen expert men att bilar bort bitar av sulan som källarväggen står på låter riskabelt om marken är mindre bärande.
Det var väl det jag försökte säga, fast jag tycker det låter som ett högriskprojekt att som kan orsaka allvarliga sättningar. Jag hade absolut inte bilat bort delar av sulan själv. Om någon ska göra det så ska det vara en firma med ansvarsförsäkring och en byggnadsingenjör ska ha godkänt det hela.
 
För kännedom var en byggnadsingenjör och tittade på källaren idag och jag fick grönt ljus för min plan med att spara 20cm av den gamla plattan längs väggarna.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Undrar när hade man så gott om pengar och så billig betong så man gjutit en armerad 20cm tjock grundplatta utan att det verkligen behövdes? Husets ålder? Är det ett påkostad rikemanshus där man la extra på allt bara för att det fanns pengar i kassan ? Eller har husköparen blivit lurad att köpa till extra stark grund som egentligen var helt onödig?

Det verkar ju att man kan klara sej utan grundplattan idag då man får grönt ljus för att ta bort (som det verkar) stora delar av den. Har du fått byggnadsingenjörens uttalande skriftligt? :)
gaia
 
Plattan i sig självt bär ju aldrig mer än sig självt och det som står ovanpå.
Det är ju därför man gjuter kantbalk/vot.
Undantaget är ju då bärande innerväggar, med då är det ju inte ovanligt att förstärka plattan där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.