Byggahus.se
Borde inte inomhusgivaren kompensera för en för hög temp inne?
Är inte det hela grejen med att ha inomhusgivare?
 
Innegivaren ska kompensera för ev små felaktigheter men är kurvan helt fel så blir det fel. Sen beror det på hur mycket inne givaren tillåts reglera men grunden är att kurvan ska vara rätt så ställ in rätt kurva utan innegivare och aktivera den senare.
 
Jag tror inte att det går att pressa ner kurvlutningen något mer?
Möjligen kan man lägga nån negativ offset i början och ha en något brantare avslutning så vp når samma slutpunkt.
 
Manualerna till ax är kanske inte den bästa så det är inte helt klart hur man gör med kurvlutningen. Till den ivt 490 jag hade i ett tidigare hus var det mycket tydligare hur det fungerade. Nu vet jag inte, annat än hur man sänker värmen.
 
Såg nu att du får för varmt inne vid +10 i sa fall ska troligtvis hela kurvan parallell förskjutas neråt kurvlutningen påverkar lite vid så pass hög temp ute.
 
Jag fick min Air X i början på september. 16A säkringar
Kan styra den över Internet pga att jag är borta en del pga jobb o har lägre temp de veckor jag är borta.
Använder en Dovado Tiny router tack vare möjligheten att SMSa med den för att t.ex starta om routern om Internetförbindelsen skulle gått ner.

Hade lite problem i början med att det var kallt i huset, vilket visade sig bero på att inomhusgivaren inte var aktiverad i menyerna.
Jag har dock inte pillat själv i servicemenyerna eftersom jag såg att det var ganska komplicerat när installatören kom och finjusterade systemet efter några veckor.
Då insåg jag att det inte bara är att knappa runt om man inte vet hur allt hänger ihop.

I pannrummet är det nästan helt tyst nuförtiden, och varmt sedan jag stängde luftintagen som oljepannan behövde.
Har avfuktare i källaren också för att få torrt klimat året runt.
 
Glömde säga att inomhus tempen blir precis det jag ställt in.
 
Halloj!
I November installerades det en Air-X 130 med Air Module E15 hemma hos oss.
Försöker nu läsa mig till hur den skall konfigureras för att spara oss så mycket pengar som möjligt! :)

Min var också inställd att köra tillskottsel på +10 grader. Ställde om den til -10 grader. Fanns också en inställning där man hade tidsbestämd tillskott, jag stängde av det med.

Finns det några fler tips på inställningar att göra? Jag är ganska grön i detta området!
 
  • Gilla
SocialSilver
  • Laddar…
Jag fick klart för mig att värmen skall stå på optimerad drift för att den skall gå så bra som möjligt. Däremot tappvattnet har jag experimenterat lite. Det hela går ut på att inte värma mer varmvatten än nödvändiggt, och det beror ju på hushållets förbrukning.

Jag har 3 nivåer, normaldrift, ekonomi och avstängd. Vid installation var normaldrift 64 C och ekonomi 58 C.

Efter diverse läsning om legionella mm har jag nu ställt normaldrift till 58 C och ekonomidrift till 55 C och en termisk rening 1/14 dagar. Tycker att det räcker, eftersom att genomströmningen är ganska stor, och risken för legionella är liten.

Varmvattenproduktionen är normalt avstängd mellan kl 0830 och 1530. Tycker nu att jag för en bra driftsekonomi.
 
Ok, nu har det varit skapligt kallt några dagar, men AX en håller undan bra! Kul att se att grejerna fungerar. I morse var det dock stopp. I går natt var det 90% rf och då fungerade inte avfrostningen som den borde, och kondensorn satte igen. AX en går då över helt till eldrift, vilket är bra (och skönt) att veta.

Efter återställning av felmeddelandet så startades dock avfrostningen och cirkulationen kom igån igen, och llt fungerar nu som det ska. Jag ringde dock IVT innan jag läst av felen, och de gav mig följande tips:

- Hustyp, som vid installation var ställd på medel, ändrades till lätt

- den temperatur när eltillskott skall börja användas ändrades från inställt värde -10 ( 0 från fabrik) till -25.

Det senare antar jag vara för att apparaten automatiskt stänger vid -20 och man vill inte att mjukvaran skall kopplas in och påverka driften.

Tyvärr har jag inte fått ordning på innetempen riktigt, den varierar för mycket. Inställd på 18 men levererar 21. Inte bra.
 
Men vad händer när det är -22 grader ute ? kompressorn stoppar och elpatron är inte tillåten eller ?
 
När det blir kallare än -20 tar automatiken över, slår av komressorsystemet och kör allt på el.
 
Jaså är det så den funkar. Att inne tempen står på 18 och ger 21 beror antagligen på att fel värme kurva är vald det är väldigt få vp som endast jobbar efter inne tempen.
 
Frankesson skrev:
Ok, nu har det varit skapligt kallt några dagar, men AX en håller undan bra! Kul att se att grejerna fungerar. I morse var det dock stopp. I går natt var det 90% rf och då fungerade inte avfrostningen som den borde, och kondensorn satte igen. AX en går då över helt till eldrift, vilket är bra (och skönt) att veta.

Efter återställning av felmeddelandet så startades dock avfrostningen och cirkulationen kom igån igen, och llt fungerar nu som det ska. Jag ringde dock IVT innan jag läst av felen, och de gav mig följande tips:

- Hustyp, som vid installation var ställd på medel, ändrades till lätt

- den temperatur när eltillskott skall börja användas ändrades från inställt värde -10 ( 0 från fabrik) till -25.

Det senare antar jag vara för att apparaten automatiskt stänger vid -20 och man vill inte att mjukvaran skall kopplas in och påverka driften.
.
Blev lite nyfiken. Skulle ändringen av hustyp till "lätt" påverka avfrostningen? Har självproblem med avfrostningen på min Bosch Compress AW7 (samma maskin som IVT). Som jag beskrivit på annat forum
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600045#msg600045
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600065#msg600065
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg600220#msg600220


Sem blev jag lite förundrad över inställningarna för eltillskott. Min fabriksinställning var +10 och jag ändrade till +5 för att jag tyckte +10 var lite högt. Och du skriver att din fabriksinställnig var 0 grader. Lite märkligt att det skiljer så mycket. Vad är rimligt och normlat för en luft/vatten av detta slag?
 
hej
har just installerat en Air X 90 (även om det inte står så på själva apparaten, den har en lamellgardin på baksidan)

undrar hur man kan se när elpatronerna går igång, är kanske inte aktuell för värme men kanske för varmvatten, tycker det är kallt i källaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.