Byggahus.se
Måste bara dela med mig av mina dåliga erfarenheter av detta varumärke.
Efter att vår dotter matat vår förra diskmaskin med sättsand så fick vi en ny Cylinda diskmaskin installerad via vårt försäkringsbolag.
Nu har andra gången på mindre än 1 år har vår Cylinda diskmaskin havererat, första haveriet skedde redan efter en månad.
Väntetiden för att en servicekille ska komma och kolla på den är även denna gång ca EN MÅNAD?!?! Förra gången var dessutom reservdelen slut så vi fick vänta ytterligare en månad.

Hade jag köpt en budgetmaskin hade man kanske förväntat sig att servicen och kvalitén inte var på topp. Men Cylinda stoltserar ju med att vara ett kvalitetsmärke, 5 års garanti bla bla bla... Att då få vänta 1-2 månader på att få diskmaskinen fixad är oacceptabelt!

Saknar vår gamla Siemens!!!
 
Konstigt, ja har bara goda erfarenheter av cylinda, funkat hur bra som helst för oss år efter år
 
  • Gilla
Vesa53 och 2 till
  • Laddar…
buspojken skrev:
Konstigt, ja har bara goda erfarenheter av cylinda, funkat hur bra som helst för oss år efter år
Vi har kanske fått ett måndags exemplar, men poängen är att servicen när det väl händer något är usel. 1-2 månader utan diskmaskin om man är 4st i famlijen är håller inte!

En gång ingen gång, två gånger är en vana...
 
Instämmer att märket "cylinda" är skräp. kylskåp, låter mer än det som dom bytte ut (AEG 20år+)
spisen, fick jag bytt en platta på så sent som igår, haft den kanske 1½ år, och ugnen i den håller inte tempen, vreden blir missfärgade... bara skräp. ((tur jag bor i hyresrätt fortfarande, (renoverar huset). )
 
Y
Tar chansen och nämner att jag varit på endel cylinda tvättmaskiner vars gummiring lossnar och annat. Så håller med om att cylinda är B.
 
buspojken skrev:
Konstigt, ja har bara goda erfarenheter av cylinda, funkat hur bra som helst för oss år efter år
Som jag ser det så är ett företags eller tillverkares sätt att hantera problem eller reklamationer en bra värdemätare på hur seriöst det är eller hur måna de är om sina kunder. Av naturliga skäl så är man som kund oftast nöjd om man aldrig haft några problem, om inte produkten i sig är så dålig att man ångrar sitt köp.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Som jag ser det så är ett företags eller tillverkares sätt att hantera problem eller reklamationer en bra värdemätare på hur seriöst det är eller hur måna de är om sina kunder. Av naturliga skäl så är man som kund oftast nöjd om man aldrig haft några problem, om inte produkten i sig är så dålig att man ångrar sitt köp.
Instämmer
 
Vi köpte Cylindas dyraste diskmaskin.

Redan från starten fungerade inte avkalkaren. Servicefirman sade att det inte gick att fixa, men bytte avkalkare i alla fall. Mycket riktigt, det fungerade fortfarande inte. Felkonstruerat.

Därefter tog Cylinda tillbaka maskinen utan knot, vi betalade ytterligare 7 000 för att få en Miele som nu har varit helt fantastiskt bra i tre år.

Skillnaden mellan tyska företag som Bosch och Miele och ett skitföretag som Cylinda är att tyskarna har en enorm produktion och därmed mycket större utvecklingsresurser.

Tyvärr har vi även TT och TM från Cylinda. TM är nu så korroderad att det knappt går att öppna tvättmedelsfacket.

TT funkar konstigt nog.
 
mycke_nu skrev:
Vi köpte Cylindas dyraste diskmaskin.

Redan från starten fungerade inte avkalkaren. Servicefirman sade att det inte gick att fixa, men bytte avkalkare i alla fall. Mycket riktigt, det fungerade fortfarande inte. Felkonstruerat.

Därefter tog Cylinda tillbaka maskinen utan knot, vi betalade ytterligare 7 000 för att få en Miele som nu har varit helt fantastiskt bra i tre år.

Skillnaden mellan tyska företag som Bosch och Miele och ett skitföretag som Cylinda är att tyskarna har en enorm produktion och därmed mycket större utvecklingsresurser.

Tyvärr har vi även TT och TM från Cylinda. TM är nu så korroderad att det knappt går att öppna tvättmedelsfacket.

TT funkar konstigt nog.
Det verkar vara ett konstruktionsfel även i vårt fall. Elektroniken flippar sakta men säker ur, maskinen piper hela tiden, startar ibland osv tills den bara ger upp. Reparatören som var hos oss förra gången sa ÅF förmodligen hade låtit maskinen stå fuktigt innan de installerat den och därmed förstört styrkortet
Något jag tar som rent skitsnack, för:

1 Den kom enligt dem direkt från grossisten
2 En diskmaskin ska väl klara av lite fukt.?
3 reservdelen i fråga var helt slut, vilket indikerar på att felet har förekommit på fler maskiner än vår.
4 Nu har samma fel återkommit. Så förmodligen är det ett konstruktionsfel som gör att det in fukt till styrkortet.

Har inte lust att lägga ut över 10000kr på en ny maskin, men det går inte att vara utan diskmaskin 1-2 månader om året... Speciellt när vi snart kommer vara 5 st i familjen.
 
Vi köpte en Cylinda DM96 för sex år sedan, runt 11000:- kostade den.
Inte särskilt tyst som den skulle vara
men största problemet är att den i princip aldrig diskar rent.
Vi har provat alla typer av tabletter och pulver men ingen större skillnad, har fått leva med knottriga glas och dåligt torkad disk.
Men 2 dagar före midsommar så gick den äntligen sönder, displayen var helt död, endast avloppspumpen gick hela tiden.
Tänkte att jag lägger inte en krona på att laga den så den åkte ut.
Vi har mjukt vatten och har därför inte använt avhärdaren, den såg ut så här efter att jag borrat lite i den, ska det se ut så här? ser äckligt ut.
ImageUploadedByByggahus.se1404983692.096230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte istället en av Bosch bästa diskmaskiner SBV69U60EU från Tyskland.
Vilken känsla det är att ställa in smutsig disk och varje gång plocka ut ren och torr disk! Rekommenderas
Vi valde en maskin med Zeolite torkning, innerbelysning och display på golvet.
ImageUploadedByByggahus.se1404984178.071557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Vi köpte en Cylinda DM96 för sex år sedan, runt 11000:- kostade den.
Inte särskilt tyst som den skulle vara
men största problemet är att den i princip aldrig diskar rent.
Vi har provat alla typer av tabletter och pulver men ingen större skillnad, har fått leva med knottriga glas och dåligt torkad disk.
Men 2 dagar före midsommar så gick den äntligen sönder, displayen var helt död, endast avloppspumpen gick hela tiden.
Tänkte att jag lägger inte en krona på att laga den så den åkte ut.
Vi har mjukt vatten och har därför inte använt avhärdaren, den såg ut så här efter att jag borrat lite i den, ska det se ut så här? ser äckligt ut.
[bild]

Vi köpte istället en av Bosch bästa diskmaskiner SBV69U60EU från Tyskland.
Vilken känsla det är att ställa in smutsig disk och varje gång plocka ut ren och torr disk! Rekommenderas
Vi valde en maskin med Zeolite torkning, innerbelysning och display på golvet.
[bild]
6 år senare och de har fortfarande inte fått den att diska tyst och rent blir det inte heller...
 
Angående geggan i avhärdaren
Hålet ser faktiskt äckligt ut men innehållet är jättefint
JA det skall vara så, alla är så,
Detta är kulor med mycket stor yta som fäster kalket i vattnet
 
Peter2400 skrev:
Vi köpte en Cylinda DM96 för sex år sedan, runt 11000:- kostade den.
Inte särskilt tyst som den skulle vara
men största problemet är att den i princip aldrig diskar rent.
Vi har provat alla typer av tabletter och pulver men ingen större skillnad, har fått leva med knottriga glas och dåligt torkad disk.
Men 2 dagar före midsommar så gick den äntligen sönder, displayen var helt död, endast avloppspumpen gick hela tiden.
Tänkte att jag lägger inte en krona på att laga den så den åkte ut.
Vi har mjukt vatten och har därför inte använt avhärdaren, den såg ut så här efter att jag borrat lite i den, ska det se ut så här? ser äckligt ut.
[bild]

Vi köpte istället en av Bosch bästa diskmaskiner SBV69U60EU från Tyskland.
Vilken känsla det är att ställa in smutsig disk och varje gång plocka ut ren och torr disk! Rekommenderas
Vi valde en maskin med Zeolite torkning, innerbelysning och display på golvet.
[bild]
Ja, katjonmassa i en avhärdare ser ut så där. Den luktar lite skumt, men det är normalt. Det är små kulor oftast av polystyren med påhängda ligander som binder postivt laddade joner, t ex magnesium och calcium som ingår i de föreningar vi i dagligt tal benämner "hårdhet". En del fabrikat av jonmassa har en indikator så att den skiftar färg varefter den blir förbrukad.
 
Vi har en Cylinda tvättmaskin från 2011, som jag valde pga den generösa garanti-tiden. Den tvättar bra, men vi har fått reklamera två ggr på tre år.
Jag kan hålla med om att det tar lång tid innan service-killen kommer hem till en. Men det tar ännu längre tid ifall man försöker övertyga dem om att skicka en sketen plastgrej, så att man kan laga själv. Det måste bli väldigt dyrt för cylinda med alla reklamationer, men kanske tröttar de ut hälften av alla som försöker reklamera?
Det blir aldrig någon mer Cylindaprodukt för min del!
 
peternicklas
vi köpte en dyrare Cylinda 2011. Redan efter några månader så började displayen att bråka. En mycket trevlig äldre man kom och bytade den. Dock så fortsatte problemet. Det största problemet nu var att den äldre mannen gått i pension. i stället kommer en finnig tonåring som inte vet något om vitvaror. Allt som kunde gå fel gick fel. Det blev så till slut att de gav oss en helt ny maskin. Tycker fortfarande att Cylinda är en av de bättre tvättmaskinerna på marknaden och har inga problem att acceptera det fel som uppkom. MEN de måste utbilda sin personal! Det var så illa så när den nya maskin skulle installeras så drog han anslutningen till vattnet i fel gängor så det sprutade vatten när kranen öppnades. Jag fick ta nyckeln och fixa det själv. Cylinda har haft en mycket bra service i vårt område med den försvann med personen som gick i pension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.