Byggahus.se
Juh längre brädor dessto mindre skarvar.
Att lägga en tvär gående som Ja73 gjort blir mycket skarvar med fast du lägger ALLT på ett ställe.
Föredrar jag hellre att fördela ut allt så det ser mer levande ut.

Med vänlig hälsning,
Snickar estwing
 
Kan bara hålla med Eastwing i det mesta.

Det viktigaste för en nybörjare är att att ha "löpande skarv". Har du det som "amatör" så kommer du undan det mesta.
Det finns inget som är så förbannat fult och amatör/snålt som att ha tagit genväg på den punkten.

Många andra saker som avstånd mellan brädorna, glad vs sur gubbe är det ingen som lägger märke till.
Det går som oftast inte att se efter 5-13 år.

Men ett icke "löpande skarv" däck ser VI alla. :)

Tänk också på att när utemöbler, solsängar, blomkrukor, grill och utebar är på plats, då flyttas fokus från själva trädäckets olika snesågade vinklar och spikraka skruvrader till....just det! Baren!

Skål.
 
  • Gilla
Greeken
  • Laddar…
Att lägga löpande skarv eller en hel skarv och få alla brädor samma längd är en smak sak , går mycket fortare med hel skarv och personligen tycker jag att det är mycket snyggare . Glad eller ledsen spelar ingen roll och har man köpt kvalitets trall så är det knappt någon skillnad .
 
Tack för massvis med bra tips! nu gäller det bara att ta vara på dessa inför vårt projekt...
Efter att ha läst igenom ett antal gånger dyker det upp några frågor som jag hoppas TS eller någon kan svara på:

Man ska slå ihop brädorna för att de krymper när de torkar.
När man går ut på brädgården, hur vet man då om det är nytryckt virke eller inte (som nybörjare)?
För om det är torkat så ska man väl lägga det MED glipa?

För vilket underlag behövs det plintar och när man kan lägga det på block/plattor?

Hur gör man i praktiken för att finlira höjden?

Hur många löpmeter 34*145 kan man ta på ett vanligt släp (längd 4.80 på trallen)?

FInns det någon tumregel när det gäller längden på altanen kopplat längden på trallen?
T.ex så skulle en 4.8m bräda innebära att det blir två rader (eller en om man så väljer) när man lägger dem löpande för en 8.5m altan (4.8 + 3.7 varannan rad).
En kortare bräda skulle innebära fler skarvar men samtidigt med mer spridning.

Många frågor och tar tacksamt emot all hjälp som går att få.

//Hobbybyggarn
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hobbybyggarn skrev:
Tack för massvis med bra tips! nu gäller det bara att ta vara på dessa inför vårt projekt...
Efter att ha läst igenom ett antal gånger dyker det upp några frågor som jag hoppas TS eller någon kan svara på:

Man ska slå ihop brädorna för att de krymper när de torkar.
När man går ut på brädgården, hur vet man då om det är nytryckt virke eller inte (som nybörjare)?
För om det är torkat så ska man väl lägga det MED glipa?

För vilket underlag behövs det plintar och när man kan lägga det på block/plattor?

Hur gör man i praktiken för att finlira höjden?

Hur många löpmeter 34*145 kan man ta på ett vanligt släp (längd 4.80 på trallen)?

FInns det någon tumregel när det gäller längden på altanen kopplat längden på trallen?
T.ex så skulle en 4.8m bräda innebära att det blir två rader (eller en om man så väljer) när man lägger dem löpande för en 8.5m altan (4.8 + 3.7 varannan rad).
En kortare bräda skulle innebära fler skarvar men samtidigt med mer spridning.

Många frågor och tar tacksamt emot all hjälp som går att få.

//Hobbybyggarn
Är det hela paket står datumet på.
Annars ser och känner man om det är torrt/blött.

Är underlaget stabilt som tusan behövs inga plintar.

Jag bygger med reglar under som man sågar till den höjd man vill ha.

Beror på släpet, 1 m 34x145 väger ca 5,5-6 kg.

Alltid så långa längder som möjligt, sprid ut skarvarna så mycket som möjligt.
 
Hobbybyggarn skrev:
FInns det någon tumregel när det gäller längden på altanen kopplat längden på trallen?
T.ex så skulle en 4.8m bräda innebära att det blir två rader (eller en om man så väljer) när man lägger dem löpande för en 8.5m altan (4.8 + 3.7 varannan rad).
En kortare bräda skulle innebära fler skarvar men samtidigt med mer spridning.
Lägger man de löpande så blir det i ditt exempel:
rad1 4.8+3.7
rad2 1.1+4.8+2.6
rad3 2.2+4.8+1.5
osv. Detta justeras så klart efter regelmåtten men för att illustrera så blir det så här, man tar biten som blir över från raden före och börjar med den.
 
  • Gilla
fredrik_sve
  • Laddar…
Om du ska köpa mycket virke, kolla pris på brädgård. Och ta hemkörning. Kostar runt 400-500, klart värt att slippa hålla på med släp. Framför allt om det är mycket virke.
 
Snabba svar, tack för dem!
 
Ska man olja in varje snittytan som blir på trallen när man sågar och lägger den?
Blir det inte fult när allt ligger på plats och det är oljekladd vid varje skarv?
 
Nej
 
Polos skrev:
Nej
Vilken fråga svarar du ett nej på?
 
Drömhus2012 skrev:
Vilken fråga svarar du ett nej på?
Troligtvis den ang olja iomed att den är ovanför
 
237 skrev:
Ska man olja in varje snittytan som blir på trallen när man sågar och lägger den?
Blir det inte fult när allt ligger på plats och det är oljekladd vid varje skarv?
Det kommer inte att synas men jag tycker det verkar onödigt jobb att stryka varje snittyta. Har svårt att se hur det påverkar livslängden på trallen. Bättre att lägga den tiden på att förborra för skruven i änden tex.
 
Jag gillar idén med att skruva ändarna på trallen först osv, precis så har jag gjort. Men var i hellerud hittar jag en vit snörslå?! Så väl lokala sågen som de större byggvaruhusen verkar ju bara ha de klassiska blå och röda?
 
shadowfire skrev:
Jag gillar idén med att skruva ändarna på trallen först osv, precis så har jag gjort. Men var i hellerud hittar jag en vit snörslå?! Så väl lokala sågen som de större byggvaruhusen verkar ju bara ha de klassiska blå och röda?
Jag spände upp ett murarsnöre och skruvade intill det:) spikrakt! Ett smidigt alternativ utan o balta med färg!
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.