Byggahus.se
Detta golv, som jag låtit vitluta, ligger i mitt hus, byggt 1893. Golvläggare har sagt att han tror att det är gran.

Jag undrar:

Kan golvet var original, från slutet av 1800-talet, eller hur gammalt kan det vara?
Plankorna är nämligen bara ca en decimeter breda och jag inbillar mig att de skulle vara bredare om de varit riktigt gamla. Eller har jag fel?

Hur beter man sig med tråkiga sprickor mellan plankorna där rester av gammal lack, fernissa, damm etc samlats och som nu torkat och kontinuerligt lossnar bit för bit? Kan man fylla igen springorna på något ej alltför ansträngande sätt? Helst utan att först behöva ta bort allt som fortfarande sitter fast i springorna.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mycket svårt att tro att det inte skulle vara original.
Har liknande golv i min lägenhet från 1890-talet.
Hos mig finns en stenplatta där kakelugnen var placerad tidigare.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vitoljade våra plankor och sen nåtade vi springorna. Men nog behövs det göras rent mellan planken först, inte så jobbigt med en smal mejsel samt kniv och dammsugare.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar! Intressant att brädorna kan vara original! Vad tror ni ligger under planken? Dvs i trossbotten. På vissa ställen är det glipor där jag kan sticka tumstocken rakt ner i trossbotten. Fiskade upp något brunaktigt, som långa strån. Förstår att man kan hitta en massa smått och gott i gammal trossbotten..

Hur nåtar man springorna? Jag är helt okunning i ämnet.

Kan man ev lägga i någon typ av fog etc istället?
 
Stina71 skrev:
På vissa ställen är det glipor där jag kan sticka tumstocken rakt ner i trossbotten. Fiskade upp något brunaktigt, som långa strån?
Hästtagel kanske?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Torv
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det var nån som berättade för mig att i början av 1900 var det många som rev ut sina breda golvplank och ersatte med smalare.
Det var pinsamt att ha breda golvplank, för man tyckte det liknade "loggolv".
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok! Intressant att man bytte ut fina breda plank mot smalare..

Hästtagel, torv. Var det vanligt att isolera golv/trossbotten med sådana material i gamla hus förr?
Vad mer använde man?

Funderar även på om det kan vara lin, men är dålig på att se skillnad på material.
Var lin ett vanligt material i sammanhanget?

Någon som har tips på webbsida där man kan lära mer om detta?
Ev se bilder.

Och, om någon har koll på hur man nåtar mellan planken eller om man kan lägga i nån slags fogmassa är jag tacksam för tips!
 
Mellanrummen mellan golvbräderna kommer att fyllas av sig själv så småningom :D:D:D
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.