Byggahus.se
Hej
Jag har köpt ett äldre hus i Bergslagen med tillhörande lada.
Det jag vill är att göra övervåningen i ladan mer tillgänglig. Fn. går hanbjälkar c:a 1 m över golvet vilket är obra.
Det jag undrar över är hur blir man av med dom? Under den bortesta och hitersta bjälken är det bärande vägg.
Jag vill ha min 2m takhöjd.
Kan man ersätta bjälken med vertikala stolpar c:a 1 m från ytterväggarna
Taket är gammalt spån belagt med tegel.
Tänker göra en enkel inredning på en del av loftet. Typ väggar och tak av spontade brädor. Golv av spånplattor.
Förslag ???

P1000246-K400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det går nog inte.

Det är väl den underramen, hanbjälken som du kallar den, som håller ihop laduväggarna, så de inte trycks isär av takets, och snöns, tyngd.
Jag tror att det är säkrast att en konstruktör får titta på konstruktionen.

(Fast hanbjälken är väl de korta horisontella balkarna som sitter överst)


PS
Vad gör alla sparkstöttingarna på vinden :wow:
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Som KnockOnWood säger så bör dessa balkarna du vill ta bort fungera som sammanhållande av väggarna i första hand. De äldre ladugårdar med samma konstruktion där man ersatt en eller flera av balkarna jag sett har ersatt dessa med metallförband längre ner.
Om väggstolparna som takstolarna står på är kraftiga nog bör följande steg kunna göras.

1. Fäst takstolarna i väggarna med någon form av järn och genomgående bultar. Behöver tillverkas av någon smed för att få rätt vinklar och storlek.
2. Placera genomgående rundstavar av metall i golvet som borras genom väggpelarna och avslutas med gängstav, en stor bricka och mutter.
3. Nu bör du kunna ta bort en eller två av dina balkar, helst inte alla.
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Tack för info !
Har ni några förslag på hur metallförbanden som ska förbinda takstolarna med väggstolparna bör utförmas. Kan det duga med med spikplåtar av största modellen ?
 
Jag hade tillverkat en rejäl stålkonstruktion av typ ett L och bultat fast på var sida om takstolen.
L'et skall vara storleken 1m hög och det får gärna vara en knäck upptill på L'et som går en bit upp på takstolen.
I nedre delen av L'et hade jag bultat fast en ny underram och sen kapat nuvarande underram.
Hoppas ni förstår tänket...😀
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Hade satt utvändiga pelare och försökt nyttja de bjälkar i bjälklaget. Genom gängstång fästa dessa med utvändiga pelarn kan man med lätthet ta bort de oönskade bjälkarna. En lättare lösning om bjälkarna i bjälklaget är klena eller inte knyter med yttrrvägg skulle jag är vajer mellan utvändiga pelare. Vajern låter man gå i golvbjälklaget mdd öglor funt pelarna och större vantskruv i mitten.
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad gör alla sparkstöttingarna på vinden[bild]
Bra fråga, från förförra ägaren, vill du ha dom w00t.gif?
verktygsgurun skrev:
Jag hade tillverkat en rejäl stålkonstruktion av typ ett L och bultat fast på var sida om takstolen.
L'et skall vara storleken 1m hög och det får gärna vara en knäck upptill på L'et som går en bit upp på takstolen.
I nedre delen av L'et hade jag bultat fast en ny underram och sen kapat nuvarande underram.
Hoppas ni förstår tänket...
Låter rejält, ladan är max 6 m bred. Du lägger en nya underarm i golvet om jag har fattat det rätt. Järnen löser ju även problemt med förbindelsen takstolarna-väggstolparna.
Borde det inte räcka med att förbinda takstolarna med väggstolparna. och sedan ha en vire enligt JKristers modell ?
Ev. kan man ju förstärka väggstolparna oxå.

En del att fundra på.......
 
Ställ en stolpe från nock på takstol till golvet (gjuten platta) under varje takstol.

Det är ju inte så många takstolar då du har längsgående stockar på taket.
Och om det inte stör nedervåningen så får du relativt öppen uppe.
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
rehn skrev:
Bra fråga, från förförra ägaren, vill du ha dom [bild]?

Låter rejält, ladan är max 6 m bred. Du lägger en nya underarm i golvet om jag har fattat det rätt. Järnen löser ju även problemt med förbindelsen takstolarna-väggstolparna.
Borde det inte räcka med att förbinda takstolarna med väggstolparna. och sedan ha en vire enligt JKristers modell ?
Ev. kan man ju förstärka väggstolparna oxå.

En del att fundra på.......
Jo wire fungerar nog alldeles utmärkt, bara ingen cykelwire! 😄
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Skulle satt väggstolparna under varje/varranan takstol och sedan gått med vire i höjd med bjälklag. Men om inte golvet ligget på övervåningen borde det vara lätt att nyttja några bjälkar där. men allt beror på hur infästningarna ser ut.
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Det ser inte ut som dom bjälkar du tanker ta bort är inte så laskade ihop men takstolarna,undrar hur mycket dom håller ihop yterväggarna
Det nya spännet kommer att förstärka takstolarna lite beroende hur högt dom kommer
Dom bjälkar som loftet ligger på,bord gå att komplettera med flera stycken till,men en lask på varje sida lite svårt att se på fotot men det verkar vara en längsgående bjälke som,som bef bjälkar är fästade i
(Blev det rörigt) ? :rolleyes:
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Ytterligare ett alt som används är att sätta reglar från syllen (bottensyllen där nere) upp till hanbjälken (takhöjdsbegränsaren på ovanvån). Man brukar sätta en regel på varje sida om väggstolpe/takstolsben, samt de bottenbjälkar som du vill ta bort.

Logen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
Tack för alla förslag !
Jag har nu varit och kollat lite mer. En komplikation jag har upptäckt är att takstolen inte sitter mitt för väggstolpen på ena sidan, Blir svårt att foga takstolen till väggstolpen på ett bra sätt. se bild.
En annan variant jag har funderat på är att sätta en stolpe i mitten upp till takåsen. Att det blir en stolpe mitt i utrymmet har mindre betydelse.
Eller sätta 2 stoplar vid dom yttrre längsgående takstockarna och hoppas att den befinliga hanbjäken räcker för att hålla ihop taket.

Några åsikter ??
 
  • TakStol-K25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood skrev:
Nej det går nog inte.

Det är väl den underramen, hanbjälken som du kallar den, som håller ihop laduväggarna, så de inte trycks isär av takets, och snöns, tyngd.
Jag tror att det är säkrast att en konstruktör får titta på konstruktionen.

(Fast hanbjälken är väl de korta horisontella balkarna som sitter överst)


PS
Vad gör alla sparkstöttingarna på vinden :wow:
Förslaget med en konstruktörs bedömning tycker jag du ska ta på allvar!
Jag tycker många av förslagen är riktigt bra, men om man är det minsta osäker, kontakta en konstruktör.
Kommer bli svinbra i slutändan!
Lycka till.
 
Vi har gjort ngt likanande. Då genom att ersätta hanbalkarna med en styv invändig nock. Denna kan göras av ex Plyfa/plywood och konstrueras då som en låda invändigt om nock. Behöver ofta ej bli särskilt stor och är relativt billigt och enkelt. Lådan kan såklart isoleras invändigt. Håller dock med om att du bör använda en konstruktör för dimensionsberäkningar oavsett lösning.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.