Byggahus.se
Tänker på samma sak - bra att installera mjukstängande magnetventiler till Aerotemprarna och sedan kanske flöden över golv värmeslingorna behöver justeras? Såg inget om det var uppe i tråden tidigare..
Kanske har du STAD ventiler för att justera flödet på sekundärsidan av systemen?

Som tidigare nämnts så är avkylningen för dålig och vvx köptes beg? Hur gammal är den? Är det rätt dimensionerad effektmässigt för fastigheten?
 
hejsan nu är jag tillbaka och tyvär har jag fortfarande samma dyra kostnader och nu har jag haft 3 olika rörfirmor och konsulterat med dessa om mina bekymmer och om mina aerotempar och hur de är byggt
inte helt förvånande att jag får 3 helt olika svar och alla svar kommer kosta mig en hel del pengar enligt firmorna och jag får verkligen kännslan att dom har inte speciellt stor koll på de hära själva så jag tänkta höra om nån hära kan leda mig lite mera rätt
jag har ritat en bild på hur mitt värmesystem ser ut och som nån skrivit ovan så sitter de inga strypningeventiler eller liknande på hela systemet så de är fritt flöde genom värmeväxlarna åter runt
jag har i sommar haft all uppvärmning avslagen men jag har ändå haft räkningar på 1700 kr inkulsive fast avgift på 450 kr men de har alltså kostat 1200 kr att duscha nån dag i månaden
som man ser på bilden så går de en slinga till aerotempen på övre planet och direkt ner i värmeväxlaren igen
en rörfirma sa att jag skulle dra returen från den aerotempen ner på matningen till aerotempen på nedre plan samt till golvvärme men stoppar jag en strypventil på returen på övre växlaren så kommer ju inte bottenvåningen få nå cirkulation alls så de kan ju inte vara rätt
frågan är om jag bara ska stoppa nån slags strypningar just före varje aerotemp och låta de flöda fritt till golvvärmen eller ska jag strypa ner returen även på golvvärmen
idag kör jag ut 25 grader från värmeväxlaren och de går 2,7 kw i timmen och flödet ligger på 65l/h och då är de bara golvvärmen som går och båda aerotemparna har avslagna fläktar ,
fjaumlrrvaumlrme.png
 
en rörfirma sa att de ska bara vara ett vist flöde genom aerotemparna och för högt flöde nöter ut aerotemparna och förstör dom men något flödespapper fick jag aldrig med när jag köpte aerotemparna
även om jag hade de så hur ska jag veta vilket flöde jag har i ledningarna då de inte finns någon mätare ??
går de montera nån slags billigare strypventil eller måste jag köpa magnet ventiler för 2500 kr st som kopplas till fläkten och som slår av flödet när fläkten stannar ?
på vintern går fläktarna hela tiden på 1 ans läge men vore de klokt hära att kanske bara ha strypventilen i stället som begränsar flödet eller köra fläktarna på högre hastighet och hoppas att de avger mera värme så fläktarna slår ifrån då och då ?
hoppas jag kan få lite tips som hjälper mig på vägen för de här verkar vara en gråzon på vvs firmor och jag får kännslan att de enda dom vill är att sälja grejer dom inte har nån koll på själva och vad jag förstått så är de lite annolunda då man har aerotempar på fjärrvärme
Med vänlig hälsning björn
 
För att få ut rätt effekt i respektive system (golvvärme och Aerotemp) så ska det sitta injusteringsventiler på retur från respektive system. Annars lär du få ojämn eller för höga flöden och Delta T över kretsarna.

Jag rekommenderar att montera magnetventiler (borde finnas för ca 1000kr/styck) så de stänger när "rätt" temperatur är uppnådd...
 
Ring Luleå Energi och felanmäl. Då kommer de ut och kollar vad som är fel åt dig.
men 20000kr för 400kvm med felaktiga inställningar låter inte orimligt alls... Kanske har din varmvattenregulator gett upp så det är konstant flöde genom den?
 
hejsan och tack för svaren , de är så hära att nu har jag även monterat dessa ventilen så nu strömmar inget vatten genom aerotemparna då fläktarna är avslagen utan de går bara vatten till golvvärmen

jag skickar ut 32 grader idag till golvvärmen
nu går de 3,9kw i timmen
¨flödet ligger på 78 liter i timmen
framledestempen är 78 grader och returen är 38 alltså en skillnad på 40 grader

har åter igen försökt förstå vad som kostar så förbannat men jag har längre inga förhoppningar

jag köpte ju dock denna växlare begangnad från södra Sverige pga den förra ägaren bytt till bergvärme !!
nu i efterhand så börjar jag undra om han hade samma hutlösa kostnader med samma växlare som jag har och att de är de som är orsaken till att han böt ut och sålde denna växlare
har även sett att de ligger 2 exakt likadanta växlare ute på blocket som begangnade till salu och man kan ju undra om dessa personer även råkat ut för nå strul och haft aldelens för hög kostnad
växlaren heter gemina termix typ vvx6-5 qd 2004 32/24

hur kollar jag på enklast sätt om varmvattenregulatorn är trasig ? Med vänlig hälsning
 
Redigerat:
en sak till som jag verkligen inte förstår är hur de kan bli billigare för mig att sänka returtemperaturen
enligt Luleå energi så vill dom ha tillbaka så kallt vatten som möjligt men de finns inte en chans i hvetet att de blir billigare för mig om jag läser av vad värmecentralen säger
jag har gjort följande tester på detta

kör jag bara golvvärmen i lägenheten så gick de igår ca 4 kw i timmen och flödet låg på 78l/t och delta t låg på 40 grader , testade att slå på ena aerotempen för att kyla ner returvattnet ytteligare och genast steg kw till 8,5 grader och flödesmätaren gick upp på 120l/t så hur kan dom påstå att de är biligare för mig att kyla ner vättnet när alla mätare rusar upp i topp så fort jag kyler av vattnet ?

har nu suttit i 4 timmar och läst om allt möjligt om fjärrvärme inställningar och problem och kostnader men jag blir tyvär inte ett dugg klokare så förklara gärna för en som inte förstår hur de hära fungerar

de enda jag kan tänka mig är att kw priset sätts i så fall efter enbart min temperaturdiferans
låt säga att delta t är 35 grader på en månad och då betalar jag 70öre kw och om delta t blir 45 grader så betalar jag bara 60 öre kw i så fall för annars är detta en ren omöjlighet att sänka kostnaden med kallare returvatten men samtidigt då så får jag ju mycke högre flöde som jag måste betala för och då blir ju den i sin tur mycke dyrare vilken i så fall äter upp all förtjänst på de rabaterade deltavärldet
om värmevärket ska skicka ut 90 gradigt vatten och de kommer tillbaka 25 gradigt så måste dom ju förbruka mer energi till att värma vattnet från 25 till 90 än om returvattnet hade varit 40 grader
 
Om vi börjar med värmeverket, de vill ha tillbaka kallt vatten. Jag tar en liknelse.
Om verket skulle leverera grus per lastbil så skickar de iväg fullastade bilar och vill helst att bilarna kommer tillbaka avlastade och tomma.
Om du nu som mottagare av gruset bara tar halva lasset så får bilen åka tillbaka och lasta nytt men måste nu köra fortare för att hinna leverera till dig. Vägen kanske måste breddas för att rymma alla lastbilar som kör fram och tillbaka med en massa grus.

Värmeverket vill skicka med så mycket energi i varje liter vatten som möjligt, då kan de sänka kraven på SINA cirkulationspumparna och använda klenare rör.

Vad du sedan gjorde i går var att huset drog ju sin effekt (via golvvärmen), för att då "kyla returen" ytterligare så startade du aerotempern och visst så sjunker returen då det bara är 12 grader i garaget MEN du ökar ju effekuttaget då både huset och garaget ska värmas så kW mätaren måste ju öka och flödet ökar ju också.

Protte
 
okej ja de var en bra föklaring men lastbilarna som jag förstår men i så fall måste ju kunden få ett bättre pris på gruset om man tar hela lasset i stället för halva så dom får kör tillbaka med en hel del grus
till saken hör ju att värmevärket tjänar ju mera pengar desutmera dom får sälja också och när dom intalar kunden att han tjänar på ta hela lasset med grus även om han inte behöver de är ju lite vilseledande information
och när han väl tesar att ta mera rus än förra gången så blir de genast dyrare även om värmevärken intalar kunden att jag tjänar på de
 
nalle83 skrev:
okej ja de var en bra föklaring men lastbilarna som jag förstår men i så fall måste ju kunden få ett bättre pris på gruset om man tar hela lasset i stället för halva så dom får kör tillbaka med en hel del grus
till saken hör ju att värmevärket tjänar ju mera pengar desutmera dom får sälja också och när dom intalar kunden att han tjänar på ta hela lasset med grus även om han inte behöver de är ju lite vilseledande information
och när han väl tesar att ta mera rus än förra gången så blir de genast dyrare även om värmevärken intalar kunden att jag tjänar på de
Nej, du tänker baklänges. De vill ha tillbaka så kallt vatten som möjligt, eller rättare som prototypen sade, så vill de leverera så mycket värme per flöde som är möjligt. För att se till det så använder de flödestaxa. Dvs du får betala för flödet. (På Island är det fö enda du betalar för, eftersom värmen är gratis, men ledningar och pumpar inte är det...) Du *får* bättre pris eftersom du "tar hela lasset". Eller rättare, du slipper straffavgiften om du tar hela lasset. Det är ju det som flödestaxan är satt att reglera.

Så allt annat lika så vill du ha så stor delta T som möjligt, eftersom det betyder att du fått ut maximalt med energi för ett visst flöde. Det är därför vi säger att det är bra att ha en låg returtemperatur. Men observera att det bara gäller vid *allt annat lika*. Dvs om du har två driftsfall med *samma* effektuttag och en ger högre returtemperatur så kommer du att ha högre flöde, än det andra fallet med lägre returtemperatur, det kommer att ge lägre flöde. (Enkelt fysik egentligen). Detta gäller förstås *inte* om du tar ut *olika* effekt vid de två fallen.

Så du måste ha ett stabilt effektuttag innan du kan märka skillnad på flöden vid olika returtemperaturer. (I Göteborg så slipper vi privatkunder flödestaxa. Vi betalar bara för energiuttaget, och det är ju förstås lättare.)
 
Om du stänger av vvxl och kollar flödet på fjärrvärmemätaren, har du då ett flöde genom ledningarna?
då tror jag att du har en trasig styrventil som inte klarar av att stänga... Då kan du få betala för effekt du inte använder och detta i sin tur resulterar ju att din returvattentemp får mycket högre värde än vad den bör vara. Dock kommer det alltid cirkulera lite genom fjvrören, men det är för att det ej ska frysa sönder och den delen betalar du ej för..
 
Redigerat:
okej ja de kanske stämmer de ni säger om flödet men vid vilka delta t grader får man i så fall böta och vid vilka slipper man de då ? eller följer de hära nån kurva så om man släpper tillbaka 30 gradigt vatten så får man betala 79öre kw och så sjunker priset på kilowatten desut högre delta t man har


i sommar har flödesmätaren stått på 0 och kw på 0 men jag har ändå fått räkningar på 1200-1500 kr och de är ju i så fall duschvatten för all annan värme har varit helt avslagen så då måste ju värmeventilen fungera men hur fan duschvattnet kan kosta dessa summor är ju otroligt då grannen hade under samma månad 570 kr och dom har ändå 2 barn som duschar å badar badkar nästan varje dag
 
Din begade vvx är säkert kass.. Ring luleåenergi och be dem göra en översyn. Sen köper du en ny
 
nalle83 skrev:
okej ja de kanske stämmer de ni säger om flödet men vid vilka delta t grader får man i så fall böta och vid vilka slipper man de då ? eller följer de hära nån kurva så om man släpper tillbaka 30 gradigt vatten så får man betala 79öre kw och så sjunker priset på kilowatten desut högre delta t man har
Vad jag kan se (http://www.luleaenergi.se/sv-SE/Fjarrvarme/Detaljeradeprisbestammelser_lulea.aspx?menuID=78) så får du inte "böta" vid ett visst delta T. Det är en rakt proportionell taxa, dvs du betalar ett visst pris per kubikmeter vatten du gör av med. Precis som vanligt kommunalt kranvatten. (Fast du betalar förstås också för värmeuttaget). För att din total skall bli så liten så möjligt, så vill du som sagt ha så stort effektuttag per liter vatten som passerar. Och det får du (förstås) om du sänker vattnets temperatur så mycket det går. Ju mindre värme du tar ur vattnet, desto varmare kommer det att vara när det åker tillbaka, och desto mer vatten måste du låta gå genom systemet för att få ut en viss mängd värme.


nalle83 skrev:
i sommar har flödesmätaren stått på 0 och kw på 0 men jag har ändå fått räkningar på 1200-1500 kr och de är ju i så fall duschvatten för all annan värme har varit helt avslagen så då måste ju värmeventilen fungera men hur fan duschvattnet kan kosta dessa summor är ju otroligt då grannen hade under samma månad 570 kr och dom har ändå 2 barn som duschar å badar badkar nästan varje dag
Det låter som sagt lite dyrt. Men hur har all annan värme varit avstängd? Är det i huset eller i centralen? Hur vet du var du förbrukat? Är det din momentana förbrukning som stått på 0 (alltså kW). Om du regelbundet läser av din totala förbrukning (alltså dina kWh, eller MWh) några gånger om dagen, eller exv. före och efter du duschat, så kan du åtminstone få ett hum om hur mycket det går vid dessa aktiviteter. Hur bereder du förresten varmvatten? Har du en genomströmmingsberedare eller vad?
 
jag har ringt Luleå energi flera gånger men jag får tyvärr ingen respons av dom men jag har inte krävt att få ut en tekniker som kollar över systemet och de kanske är dax att göra de nu så man åtminstånde får lit ehum om vad som är fel
ja okej ja köper nu de dära med kall retur och jag förstår argumentet men att dom vill inte pumpa runt varmt vatten i onödan men helt klart är då att de går mera kw att kyla vattnet från delta 40 till tex 48 så de kostar ju även mig mera att ta ut mera värme ur växlaren
vill inte ens tänka på vad de kostat om jag kört ut tex 80 gradigt vatten på aerotemparna

jag har kollat mätaren på centralen massor av gånger i sommar och då har flödet stått på 0 och kw på noll , båda aerotemparna har varit avslagna och cirkulationspumpen har varit av på golvvärmen så jag har inte nyttjat någon värme alls under 4 månader i sommar
varmvatten ta rjag ut med fjärrvärmen så när man duschar då rusar växlaren och då går de både flöde och kw så de susar om de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.