Byggahus.se
Jag använde Isover uni-skiva 33 i mitt snedtak ,den har lite hårdare struktur och fastnar bättre mellan t-stolarna :wow:
Med u-värde 33:cool:
 
  • Gilla
TorAnders och 1 till
  • Laddar…
Be firma spruta PUR så kommer du inte ångra dig när du sitter och funderar på dina värden.........
 
JOW skrev:
Rymdfilt?
Min åsikt är att kalla det isolering som en del försäljare, är kvacksalveri

Det är mycket möjligt att den har bra reflekterande egenskaper, men man måste skilja på värmeledning och värmestrålning.
Och tex i den här tråden diskuterar vi värmeledning och då är den typen av isolering i stort sett verkningslös.
 
  • Gilla
maddish
  • Laddar…
Tror det var i sista Villaägarnas tidning som de varnade för lurendrejerier och den isoleringen stod med tillsammans med isolerande färg!
 
Ja, jag tittade bara på produktlänken tidigare i tråden.
På förpackningen står det "space blanket"....
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Intressant tillverkare dock, knauf insulation, koppling till knaufdano gips?
 
knauf är en stor tillverkare, vi fick gå över till dom från isover på jobbet, anledningen skulle vara att slippa formaldehyden i isovers isolering. själv tror jag de är billigare...
 
JOW skrev:
Ja, jag tittade bara på produktlänken tidigare i tråden.
På förpackningen står det "space blanket"....
Ett litet missförstånd trodde du menade den sk NASA isoleringn med reflekterande aluskikt som ibland marknads förs som att 5mm motsvara ca 100mm mineralull
 
Jo, men den har aluskikt, åtminstone om man tittar på andra bilden på produktlänken.
Där en tjej rullar ut en "space blanket" på ett vindsbjälklag.

Rulle med papp på måste vara bättre i alla avseenden, miljö (energiåtgång vid tillverkning), ej diffusionstätt, billigare?

När det gäller snedtak så skulle åtminstone jag köra skivor (och så gjorde jag), förskjutna skarvar.
Jag körde 2x 195mm i mitt snedtak.
Verkar bökigt att få dit en rulle? Visserligen tjock?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
inkapslad glasull som används för isolering av snedtak eller som toppisolering ovanpå tidigare isolering. Inkapslingen består av en metalliserad polyetenfilm som reflekterar värme och dessutom gör isoleringen extra bekväm att installera.

står att läsa på hemsidan, verkar ju ganska skönt att slippa allt damm och kliande.
 
...
 
Tre små prickar, vad betyder det?
 
Fortfarande ingen som har idé på vad jag bör leta efter och var?
 
TorAnders skrev:
Fortfarande ingen som har idé på vad jag bör leta efter och var?
Jo, och jag såg att det redan nämnts, PU, polyuretan som sprutas på. Helt suveränt med lamda runt 23-24!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.