Byggahus.se
ACC skrev:
När vi pratade med myresjöhus så fick vi ett prisförslag på 2.100.000:- för smålandsvillan Villa västervik (och ja det är exakt samma hus) Detta gällde då på ett nytt område i skravelsjö där Myresjöhus ska uppföra ett antal villa västervik.

Ja det blir billigare att köpa direkt från SmålandsVillan, men måste man inte redan ha en tomt att bygga på då, jag kan då inte hitta på deras hemsida att dom har tomter eller ens ett kontor i Umeå.

Det är ju en rätt stor skillnad på 1.600.000 och 2.100.000:-. Det tycker nog den "allsmäktiga" människan på banken också ;D

Så jag är mycket fundersam på i vilket område linda73berglund bygger på för 1,6 och med vilken byggare.

Jaaaa, jag kan inte mer än hålla med dig! 1,6 - 2,1 är STOR skillnad! :surprised: Enligt S-villans hemsida kostar ett inflyttningsklart VV under miljonen. Så då menar myresjöhus att tomt och allt annat kommer att gå på 1,1 mille. Låter mycket märkligt i mina öron! Ok, om det vore ett av deras egna kataloghus.... Luktar skumt tycker jag... :-/
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Tacksam om någon har erfarenheter om byggande i Umeå, samt tips på fler tillverkare som bygger här
Vi bygger med en lokal byggfirma från Umeå. Juslin Consulting Bygger allt efter egna ideer och önskemål. Rejäla hus och mer personligt än kataloghusen. Värt att kolla iaf :)
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Vi bygger med en lokal byggfirma från Umeå. Juslin Consulting Bygger allt efter egna ideer och önskemål. Rejäla hus och mer personligt än kataloghusen. Värt att kolla iaf  :)
Har de någon hemsida?
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Nej ingen hemsida :( Han har sagt att han borde ha en men det har inte blivit av. Kan titta in på min hemsida så får ni se ett hus dom byggt iaf. Min mans bror ska åxo bygga ett enplanshus med dom nästa sommar, som dom ritat sj. Dom bygger huset man vill ha. Lämna man en ritning på hur man vill att det ska se ut sen offererar han på det. :)
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
lier skrev:
Nej ingen hemsida :( Han har sagt att han borde ha en men det har inte blivit av. Kan titta in på min hemsida så får ni se ett hus dom byggt iaf. Min mans bror ska åxo bygga ett enplanshus med dom nästa sommar, som dom ritat sj. Dom bygger huset man vill ha. Lämna man en ritning på hur man vill att det ska se ut sen offererar han på det. :)
Tack för hjälpen! Ska komma ihåg deras namn och kolla upp det då vi hittat en planritning som vi vill ha!
Föresten, bygger de även upp hus om man beställer materialsats från ett annat företag?
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Det tror jag att dom gör.. Dom gör ju lite allt möjligt. Garage, renoveringar, hus, grunder mm. Så ja tror nog att dom fixar även. om ni beställer från annat husföretag. Men det e inte stor firma, så e ute i god tid för dom har mycket nu. Men han lär väll kunna säga ifrån om han inte hinner. Lycka till med byggnationerna och val av hus ;)
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Anneli skrev:
Jaaaa, jag kan inte mer än hålla med dig! 1,6 - 2,1 är STOR skillnad! :surprised: Enligt S-villans hemsida kostar ett inflyttningsklart VV under miljonen. Så då menar myresjöhus att tomt och allt annat kommer att gå på 1,1 mille. Låter mycket märkligt i mina öron! Ok, om det vore ett av deras egna kataloghus.... Luktar skumt tycker jag... :-/
Nej, jag får det inte heller att gå ihop i mitt huvud, tomten kostar 395.000:-
Så då vill dom ha ungefär 800.000:- mer. OK att de vill tjäna lite men 800k ;D
Säljaren sa att "kanske" varmgarage ingår så inte ens det var helt säkert, sen tillkommer endå markarbetet (gräs,jord,plattor,traktor osv) går säkert loss på 100k det också, vipps så är man uppe i 2.220.000:- för en "budget" villa :surprised:

Har skickat iväg ett mail till SmålandsVillan, får se vad dom tycker och tänker.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Nej, jag får det inte heller att gå ihop i mitt huvud, tomten kostar 395.000:-
Så då vill dom ha ungefär 800.000:- mer. OK att de vill tjäna lite men 800k ;D
Säljaren sa att "kanske" varmgarage ingår så inte ens det var helt säkert, sen tillkommer endå markarbetet (gräs,jord,plattor,traktor osv) går säkert loss på 100k det också, vipps så är man uppe i 2.220.000:- för en "budget" villa :surprised:

Har skickat iväg ett mail till SmålandsVillan, får se vad dom tycker och tänker.
Mycket intressant detta - ska bli kul att höra vad de säger. Är också nyfiken på vart linda73berglund ska bygg nu! ;D
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Men vadå otur, dom har semester på informationskontoret till vecka 31 :-[
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Men vadå otur, dom har semester på informationskontoret till vecka 31 :-[
Attans! Har ni haft någon större dialog med Myresjöhus ang Villa Västervik? Tänkte lite på hur de motiverar priset.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Anneli skrev:
Attans! Har ni haft någon större dialog med Myresjöhus ang Villa Västervik? Tänkte lite på hur de motiverar priset.
Nja, har bara pratat med säljaren via telefon, pratat om området i skravelsjö samt Ängsrutan på Umedalen. Och fick då prisbilden 2,1 exkl markarbete. Detta var då utan extra tillval. Han sa som sagt att varmgarage "kanske" ingick men endå. Blev ju lite förvånad då jag "testbyggt" Villa Västervik på SmålandsVillans hemsida och hamnade då på 1,6-1,7 då med en hel del extra tillval inkl varmgarage, veranda och så vidare.
Frågade då också vad Myresjöhus villa växa II skulle kosta, men den skulle tydligen bli ytterligare 300k dyrare, så villa västervik var billigast med sina 2,1.
Vi ska dock träffa säljaren på måndag, får ta och ifrågasätta lite mer då.

Sen är ju inte Myresjöhus det enda alternativet, men har dock fastnat lite för dom då de har rätt bra områden, inte så långt från stan och så vidare.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
ACC skrev:
Nja, har bara pratat med säljaren via telefon, pratat om området i skravelsjö samt Ängsrutan på Umedalen. Och fick då prisbilden 2,1 exkl markarbete. Detta var då utan extra tillval. Han sa som sagt att varmgarage "kanske" ingick men endå. Blev ju lite förvånad då jag "testbyggt" Villa Västervik på SmålandsVillans hemsida och hamnade då på 1,6-1,7 då med en hel del extra tillval inkl varmgarage, veranda och så vidare.
Frågade då också vad Myresjöhus villa växa II skulle kosta, men den skulle tydligen bli ytterligare 300k dyrare, så villa västervik var billigast med sina 2,1.
Vi ska dock träffa säljaren på måndag, får ta och ifrågasätta lite mer då.

Sen är ju inte Myresjöhus det enda alternativet, men har dock fastnat lite för dom då de har rätt bra områden, inte så långt från stan och så vidare.

Kan det inte vara som så att de har en bättre grundstandard i dessa Villa Västervik som Myresjöhus nu då bygger... ::) ? Du får hålla oss underrättade efter mötet på måndag. ;)

Precis som du skriver så har ju MH väldigt mycke mark i Umeåtrakten vilket gör att de får en speciell ställning där många köper av dem pga den anledningen. Vi står i tomtkön på kommunen då vi tycker det är ett bra alternativ så man slipper låsa sig vid en firma.
Har ni varit i kontakt med andra husförsäljare ang. ert tomtval? Vi har lite sporadisk kontakt med vissa och en del av dem är rätt duktiga på att plocka fram tomter som man är ute efter. Så, man ska inte bara kolla vad de har på hemsidan!
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Hej igen! Smålandsvillan har nu ett eget kontor i Umeå i samma hus som Myresjöhus. Köper man Villa Västervik från Myresjöhus ingår tex tvättmaskin+torktumlare, men sedan är det i stort sett samma. I alla fall vad jag vet. Vår tomt kostar bara 165.000:-. Vi väljer mellan Duvemåla och stora Mariannelund och där skiljer det ju också lite från Västervik. Hus+garage+tillval går på ungefär 1.250.000:-, sedan tomt och kommunala avgifter på runt 400.000:- Givetvis tar väl Myresjöhus lite extra för att de ordnar allt, de är ju inte direkt något lågprisföretag. Man kan ju också ta bort vissa grejer på Smålandsvillan och göra själv, då kan man ju tjäna lite pengar med.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
linda73berglund skrev:
Hej igen! Smålandsvillan har nu ett eget kontor i Umeå i samma hus som Myresjöhus. Köper man Villa Västervik från Myresjöhus ingår tex tvättmaskin+torktumlare, men sedan är det i stort sett samma. I alla fall vad jag vet. Vår tomt kostar bara 165.000:-. Vi väljer mellan Duvemåla och stora Mariannelund och där skiljer det ju också lite från Västervik. Hus+garage+tillval går på ungefär 1.250.000:-, sedan tomt och kommunala avgifter på runt 400.000:- Givetvis tar väl Myresjöhus lite extra för att de ordnar allt, de är ju inte direkt något lågprisföretag. Man kan ju också ta bort vissa grejer på Smålandsvillan och göra själv, då kan man ju tjäna lite pengar med.
Vart i Umeå ska du bygga, vilket område?
Tomten, var det en tomt som Smålandsvillan hade?
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Hej! Jag ska bygga i Holmsund. Nej, det var inte Smålandsvillan som hade tomten utan jag fick den via kommunens tomtkö.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.