Byggahus.se

Hjälp angående tillverkare Umeå

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag och min sambo funderar på att bygga hus i Umeå, Problemet är att det verkar bli betydligt dyrare än önskvärt.
    Av de hustillverkare jag tittat som bygger i Umeå (myresjöhus, älvsbyhus samt LB-hus)så har vi tittat mest på myresjöhus, och vad vi kan förstå så verkar vi hamna på 2.100.000:- hur vi än gör för ett nyckelklart hus (med tomt, exkl markarbete) är det verkligen så att det inte går att bygga ett nyckelfärdigt myresjöhus i Umeå för under 2.100.000:- (exkl markarbete) villan detta exempel handlar om är då Villa västervik. Villa växa skulle tom bli ca 300.000 dyrare:D

Har även kollat på Ä-hus och då kommer man undan med i runda slängar 1.500.000:- men jag är dock lite skeptisk till Ä-hus, verkar finnas många klagomål angående dom. Någon som har erfarenhet om Ä-hus i Umeå kanske?

Tacksam om någon har erfarenheter om byggande i Umeå, samt tips på fler tillverkare som bygger här.

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 1

Re: Hjälp angående tillverkare Umeå

Kolla med Fiskarheden. Kanon kvalitet samt bra ekonomi. Där kan ni styra mkt sjäv ang, ekonomi och tillval. akta er för Älvsbyhus om ni vill ha dräglig standard. annars är det inga större fel på deras hus. Har själv byggt ett för 10 år sedan som vi nu sålt och byggt nytt. Men dom kan ej jämföras med andra ang, standard mm.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 6

Götenehus bygger i Umeå, de ligger dock i ungefär samma prisklass som Myresjöhus.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 3

Vi planerar också att bygga hus i Umeå. Det finns ju många fler tillverkare än de du nämner så det kan nog vara värt att kolla upp fler. Bland annat finns även:

Värsåsvillan
    Rörvikshus
    Sidensjöhus
    Vittjärvshus
    Lappli
    Villavarm
    osv....

Vittjärvshus tycker vi har bra priser och kvalite. Mitt förslag är att göra upp en ritning som ni vill bo efter och sedan lägga ut den som offert till många företag. På så sätt kan man lättare jämföra företagen. Vi tycker själva att Myresjöhus är lite väl dyra och tittar därför på andra alternativ.

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 3

Hej,

Vi bygger ett FH och med material och arbete så hamnar vi på 1 497 000 för ett FH, dock är inte tomt och av inräknat i det.

Vi har dock valt att göra en hel del själv och hamnar då på ca 200 000 billigare!

Lycka till :-D

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 3

Vilket FH hus bygger ni? är det också i Umeå?

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 3

Vi ska bygga ett Entitan, men vi har gjort om planlösningen i båda plan :)

Vi kommer att bygga i Västerfärnebo, har köpt en gård där :)

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 2

Kan tillägga att vi hade tänkt att köpa ett så kallat nyckelfärdigt hus där i princip allt ingår, tomt, anslutningar med mera. Det enda som inte ingår är markabetet efteråt. Det vi kan "tänka" oss att göra själva är exempelvis målning av huset.
    Människan är ju i grunden lat, jag är i alla fall en sådan människa ;D
    Klappat och klart ska det vara, hehe=)

Men i alla fall, är det så att det kommer att gå loss på mellan 2,1-2,3 (billigast) fina meloner för ett sådant upplägg i Umeå?

Tycker fortfarande att det är konstigt att det billigaste huset myresjöhus har kostar så pass mycket, då kan man undra vad deras "medium" och "high" class kostar=)

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 3

Det är ju svårt att säga eftersom man inte vet vilket typ av hus ni är ute efter. Kan dock tänka mig att ett husbygga (om man bo9rtser från Älvsbyhus) landar kring 2 mille för ett ganska vanligt hus. Tycker dock det låter skumt att Villa Västervik blir så dyrt eftersom det är ju samma typ av hus som älvsbyhus.
    Ska man ha ett nyckelfärdigt hus så är det ju svårare att komma undan billigt. Det är ju på eget arbete som man kan tjäna in en del slantar. Mitt förslag är fortfarande att lägga ut en offert på ett samma nyckelfärdiga hus till flera leverantörer för att se vad ni kan hamna. Många leverantörer säljer pga sitt namn (andra inte ;) ) så det kan vara bra insparade pengar bara genom att gå ut med offerter!

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 1

Hej! Är det inte Smålandsvillan som bygger Villa Västervik?Vi har förmodligen bestämt oss för att bygga med Smålandsvillan och vi får nyckelfärdigt med tomt och dubbelgarage för strax över 1.600.000:-. Vi ska också bygga i Umeå.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 3

Stämmer bra, det är Smålandsvillan som bygger Villa Västervik (iof kanske fler tillverkare har hus med samma namn). Det jag menade med mitt inlägg är bara att Smålandsvillan är likvärdig med Älvsbyhus. Liknande typ av företag fast ett i Småland och det andra i Älvsbyn! :D

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 2

Vart bygger ni då? och med vilken entrepenör?

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 2

Smålandsvillan och myresjöhus är samma koncern, därför bygger myresjö villa västervik lite vartstans i umeå just nu, till ett högt pris då enligt mig.

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 3

Jo, precis. Det vet jag - att de tillhör samma koncern men det är ju inte samma typ av hus för det (Husen från Smålandsvillan resp Myresjöhus) eller har jag fått det helt om bakfoten?! ::).
    Om man köper Villa Västervik direkt från Smålandsvillan - får man det billligare då eller?

linda73berglunds pris på 1,6 mille låter väldigt rimligt för Smålandsvillan i alla fall. Har ni fått ett helt annat pris ACC?

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 2

När vi pratade med myresjöhus så fick vi ett prisförslag på 2.100.000:- för smålandsvillan Villa västervik (och ja det är exakt samma hus) Detta gällde då på ett nytt område i skravelsjö där Myresjöhus ska uppföra ett antal villa västervik.

Ja det blir billigare att köpa direkt från SmålandsVillan, men måste man inte redan ha en tomt att bygga på då, jag kan då inte hitta på deras hemsida att dom har tomter eller ens ett kontor i Umeå.

Det är ju en rätt stor skillnad på 1.600.000 och 2.100.000:-. Det tycker nog den "allsmäktiga" människan på banken också ;D

Så jag är mycket fundersam på i vilket område linda73berglund bygger på för 1,6 och med vilken byggare.

• Laddar…