Byggahus.se
Frågar man byggnadsnämnden i samband med bygglovsansökan kan de ha en annan åsikt om det är öppen låga i en pelletskamin eller inte.
 
Dessutom så lär det inte gå att undvika öppen låga om man t.ex. skall utföra svetsningsarbeten eller bara värma något med gas eller gasol.
 
Absolut, men de aktiviteter vi har för oss i våra garage omfattas inte av de byggregler som vi har att rätta oss efter när vi bygger eller bara installerar en kamin.

Det är ingen absolut gränsdragning, men i BBR står det:

"5:44 Garage
Garage ska utformas så att risken för brand eller explosion begränsas pga. förekomst av brännbara eller explosiva gaser. (BFS 2011:26).

Allmänt råd
Uppvärmning i garage bör inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller
annan anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor i garage bör utformas så att de är täta och så att temperaturen på luckorna begränsas. (BFS 2011:26)."

Det är ett allmänt råd, dvs. inget bindande som en föreskrift eller en lag. Så särskilda omständigheter beaktas från fall till fall. Men de kan sätta stopp för det.
 
Behöver man verkligen golvvärme i garaget, jag skulle dock välja det för att jag tycker det är praktikst istället för att ha element.
Men om man mekar mycket och köper olika bänkar, lyft etc, så blir det lite besvärligare när man ska borra i golvet för att fästa.

Då är ir kamera en fördel.

Hur varmt bör man ha i garaget som grundvärme? 20 grader låter helt onödigt.
 
Kört +10-12grader senaste 2 vintrarna, tycker de funkat bra.
Har mest använt det som bilförvaring och lite snickring.
 
Det är ju en bra temperatur, det är ju bara å öka på när man ska meka.
 
Hur är det med snöiga -blöta bilar och golvvärme, har fått för mig att det blir hög luftfuktighet men det kanske är fel?
 
Du har rätt det är en dålig förvaring av bilar, bättre att det står ute i kylan med motorvärmare.
 
Andy78 skrev:
Du har rätt det är en dålig förvaring av bilar, bättre att det står ute i kylan med motorvärmare.
Tänkte mer på att luftvärmepumpen eller vattenburen aerotemp kan kanske vara ett bra alternativ/ eller tillägg för att driva ut fukten snabbare
 
Jag har ett garage på 68 kvm BY varav 20 kvm är förråd, 200 mm isolering i golv, 100 mm i väggar och 200 mm mot vinden, 40 mm helisolerad 4,5 m bred port. Jag tycker att runt 15- 18 grader funkar att jobba i på vintern men 18 - 20 är skönare, jag värmer mitt med en liten 2 kw byggfläkt från Jula, kör den någon timme innan jag går ut så är det varmt och skönt, jag har förberett för att köpa och installera en L/L värmepump men får svårt att motivera kostnaden om jag inte börjar vara i garaget varje dag, har jag ingen värme på alls i någon vecka under vintern blir det 3-5 grader sen håller det där men då bor jag i Skåne också. Det går förvånadsvärt snabbt att nå 15 grader även med den lilla byggfläkten. Kostar mig kanske 500 kr per år i uppvämning, värmer ungefär 10 timmar i veckan på vintern, mest på helgerna.
Om jag vore som dig skulle jag satsat på värmepumpen, då får du avfuktning också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.