Byggahus.se
I planeringsstadiet och har några frågor ang saker jag inte hittar vettiga svar på (och, nej har inte kontaktat säljare då allting är rent hypotetiskt just nu:

1. Har kollat spishällar (gas och induktion) med mått såsom 75 cm. Placeras sådana i 80 cm skåp, eller passar de i 60 cm skåp med ett "överhäng" på bänkskivan?

2. Hur tight kan man placera skåpsmoduler? En vägg är exakt 300 cm och jag har tänkt mig följande men har ingen aning om det fungerar i praktiken:

60 cm försvinner med hörnmodulen från intilliggande vägg, sedan föjande: 3x80. Dvs 60+240 = 300. Blir det tight i vinkeln med tanke på att dessa 80 moduler i sådana fall skall hålla lådor?

3. Vilka vitvarufabrikat erbjuder door-on-door montering för kombinerade standard 60 cm kyl/frys enheter? Är inte villig att kompromissa med volym i kyl/frys och därför emot helintegrerat, men samtidigt vore det skönt att slippa en blottad rostri/vit kylfront, särskilt då jag ev vill välja en ugn/häll i en icke-standardfärg. Eller är door-on-door (vad heter det på svenska?) en kass kompromiss?

4. Till sist tar jag gärna emot tips till prisvärda (dvs pris motsvarar kvalitet) rostfria diskbänkar. Tanken är att har rostfria bänkar i hela köket då det är ett arbetskök i ett 50-talshis med intilliggande vardagsrum med matplats.

Tack för er input!
 
1. De ska troligen sättas i 800-skåp (kolla hällarnas inbyggnadmått) men en del moddar skåpen så att de även kan sättas i 600-skåp.

2. Jag har lite svårt att se det framför mig, har du en bild på plan/kökslösningen? Det luriga är att vara säker på att man kan öppna alla lådor så att de inte slår i tex handtag på väggen i vinkel.

Sedan är det såklart även en fråga hur mycket du vågar chansa: är det 300cm på alla ställen (väggar är ju inte spikraka)? Är skåpen exakt 600/800mm breda, oftast kanske de är något mindre? Ska du ha plats för täcksidor?

3. Jag skulle inte välja helintregrerat just därför att du får mindre volym. Dessutom blir du även mer begränsad i utbudet.

4. Titta på Franke och Stala, de har beräkningsverktyg online för att ge prisuppgift på egendesignade bänkar. Jag tror att t.ex. Hornbach kan ha x% rabatt på detta pris.
 
Hej kjonsson,

1. Det flesta hällar från 80cm och neråt kräver endast 600mm skåp för ventilation, så det skall inte vara något problem.

2. De flesta köksleverantörer klarar du det så tight med lådor. Anledningen till att man lämnar passbitar i ändarna är att ge lite mer utrymme när man plockar i skåpen.

3. Finns ett flertal vitvaruleverantörer som erbjuder full bredda modeller för dorr on dorr. Gå bara till närmsta välsorterade vitvarubutik, så kan de visa modellerna

4. Finns flera som gör skräddarsydda bänkar, men decosteel brukar ligga bäst i pris på skräddarsydda.
 
Finns verkligen fullbredds inbyggnadskylar/frysar med dorr-on-door?
Jag har själv letat, men kan inte hitta nått.
 
Är också intresserad av fullbredds inbyggnadskyl/frys men kan inte hitta. Mottager tacksamt rekommendationer om någon känner exempel på detta!
 
Gaggenau, GE, Baumatic, Amana
 
@flouee:

Har kollat måtten och hällen jag har kollat på passar i ett 60 skåp vilket blir perfekt. Nu är jag bara osäker på om man skall sätta en 60 eller 80 fläkt ovanför (vill helst ha en modell som är inbyggd under skåpet då hällen skall sitta mitt på en skåpsvägg och tycker det ser konstigt ut med väggmonterade kåpor mitt i en rad med överskåp).

Planlösningen är i princip ett blankt ark varför min fråga var så vag. Det gäller en ombyggnation av ett hus men just nu verkar det som det är möjligt att öka ytan på köket så varje centimeter blir inte lika värdeful; kommer till och med att få plats med en halvö som kommer svälja allt vardagsporslin, bestick och glas.

Tack för länkara re diskbänkarna.

@Vitvaruhandlarn:

Uppskatter dina insikter. Det blir nog en vanlig fristånde kyl/frys, eventuellt en bredare 70 cm modell. Glidskenor är helt uteslutet och tyvärr är utbudet av icke integrerade door-on-door lösningar begränsade till de mycket dyra varumärkena du nämnde. Har egentligen ingeting emot fristående kyl men då jag helst skulle vilja köra på en inbyggnadsugn i en ovanlig färg skulle jag helst inte vilja ha en rostfri kyl bredvid, men det får väl bli en rostfri inbyggnadsugn istället. :-/
 
Redigerat:
Om hällen är 750 tror jag inte du ska ha en fläkt som är 600. Helst ska den väl vara lite större så att os "matas in" ordentligt, men det vet vitvaruförsäljarna bättre. Att ha frihängande fläkt ger ett mycket luftigare/modernare intryck tycker jag, så om du har plats så skulle jag överväga att minska andelen överskåp runt om hällen.

Lägg ut planlösningen när du har en sådan så kan du få mer/bättre input!
 
Det blir ett L-kök (arbetskök) med en halvö. Köket mäter 430x290. Den långa väggen skall ha teknikvägg (kyl/frys, ugn/micro) som följs av diskmaskin, diskbänk och bänkyta med ett 2 m brett fönster över. På mitten av kortsidan sitter anslutningen till fläkt och denna sida är också*den enda delen av köket där det går att ha överskåp. Huset är litet och planlösningen öppen så helst skall inte köket vara alltför påträngande och tungt--tanken är att skapa ett mer möbelliknande kök. Att skippa överskåp helt vore idealt men förvarningsutrymmet behövs. Jag håller inte riktigt med om att frihängande fläktar (väggmonterade) ger ett modernare intryck, tycker personligen att Ikea Ädelkök, blaffiga rostfria maskiner och tillhörande möbelgrupp i oljad ek har lite 80-tals furuvarning. Känns inte så nytt längre. Tycker personligen att kök i denna stilen är mycket tilltalande i hus från 1940 och framåt eller eventuellt ett retrokök i 50-talsstil.

03Large.jpg

Definitivt inte mitt drömkök men jag anser att ett hem i harmoni är viktigare än att tillgodose "drömmar" som inte matchar. Plus, som sagt, det är ett med moderna mått litet utrymme som skall inredas: vardagsum, matplats och kök i en öppen lösning på totalt ca 42 kvm.
 
Ett tips, sänk mikron. Högt placerad är spill- och brännrisk och ännu värre om det finns kids med i leken.

Sent from my GT-I9100
 
Är det här en dålig placering av hällen? En liknande lösning med hällen i hörnet vore nog bäst för köket jag planerar...

Baner_dunv_orgryte_1-669x472.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.