Byggahus.se
Finns det något bra sätt att räkna på garagepris?

Tänkte på att jämföra lösvirke med byggsats?
De offerter jag fått in ligger på ca 180000kr för ca 80-90m2, 3m vägghöjd, 38 grader taklutning, loft, två gångdörrar 6st fönster ca 100x60, en takskjutport med motor.
Inkl allt utom betongplatta, vissa har med grundelement, andra utan loft.

Man får ju hämta hem allt själv, det blir spill, det tar tid, man får göra egna ritningar till bygglov, men hur stor kan prisskillnaden bli?
Kanske blir som med takstolar, det är knappt värt att göra själv...

Är det väldigt stor skillnad på betongpriser tro, och vad kan det kosta att få hjälp med att få till ytan?
Hjälpte polaren gjuta i höstas, men då gjöt vi (2 pers) bara ca 40-45m2 på ca 10-11 timmar inkl matpaus, men då var man lite slut efteråt :O
 
Du kan ju få allt hemkört till lösvirke, brukar inte kosta alltför mycket i sammanhanget.
Ritningar bör väl inte ta allt för lång tid att fixa till. :)

Vilka byggsatser är det du kikat på?
Hur mycket isolering har du tänkt ha i väggar?
Ska du göra plattan själv?

Nog spar du pengar på att göra själv, frågan är väl hur mycket dock.
Det tar ju lite tid som sagt. :)
 
Vart har du kikat på byggsatser? Är själv i planeringstadiet för garage och har börjat med plattofferter. Betongen ligger på ca 1300:- per kubik på de offerter jag har fått. Skiljer nån hundring mellan de 3 företag jag kontaktat. Grunden har jag fått in offert från tjallden.se, dock lite större än dig men ca 50 000 inkl isolering,golvärme och armering..
 
1300:- ink moms?
 
Jag har fått offert från, Björklidens, Norrlandsgarage, och Lundqvist trävaru. Väntar på offert från Mellby + någon till (som hade svarat på en förfrågan jag lagt ut på http://se.servicestart.com

De flesta som svarat har 45x145 regelstomme, Mellby hade 45x90 i standard, återstår att se vad de dimensonerar upp till i offerten, jag ska ha snözon 3.
Så då hade jag tänkt 145mm + 45mm på insidan, slår en 45x45 på tvären. Taket vet jag inte än, hittade en tråd här förut hur effektiv isolering var i olika tjocklekar, det blev rättså brant kurva efter ca 140mm har jag för mig. Fanns ett xls att tanka hem i tråden åxå, så man kunde räkna själv, men det har jag inte hunnit titta på.

Jag gör allt på plattan själv, det är betongen jag är osäker på, det är ju lite pyssel att blanda trots att vi kanske blandade runt 100-150L åt gången, eller vad det blev. Det blev ett gäng vändor med skottisarna i.a.f. :)

Golvvärme lägger jag ner, annars ångrar man sig bara.
Gräver även in kulvert till kåken så man kan ha pannan i garaget (rättare sagt separat rum).

I min kommun så krävde de oljeavskiljare om man byggde större än 50m2.
Är det något man man bygga själv, eller måste man köpa, de verkade inte vara gratis...

Bild på blandaren, inte av årets eller ens förra årets modell, men funkar perfekt :)
 
  • blandare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FredrikR skrev:
1300:- ink moms?
ja, inkl moms.
 
Vilken av Dalakommunerna bygger du i? :)
Här i Borlänge behövdes ingen avskiljare, dock är inte golvbrunnen anslutet till det kommunala avloppsnätet, utan leds ut i ett dike bredvid garaget. Golvbrunnen är avsedd för smältvatten då.

Tycker du tänker rätt att lägga ner golvvärmeslang när du ändå håller på, svårt att ändra på efteråt, och inte jättestor kostnad i sammanhanget. :)

@souba
1300:- ink låter bra, har för mig jag betalade det ex moms (men kan minnas fel). :)
 
Har postadress Borlänge men bor i Säters kommun :S
Det blir nog anslutet till det kommunala, kanske därför...
 
Ta in lösvirkesofferter också, kräver ju lite räknande men bör vara värt det. :)
Jag räknade på Byggmaxpris när jag försökte bilda mig en uppfattning om totalkostnaden.
Det visade sig att de båda 'dyrare' bygghandlarna (Fröbergs och Hedins) vi har på orten kom ner under Byggmax listpriser.
 
Får kolla med Fröbergs och Hedins, kan ju kolla med Långsjösågen också.
Samtliga har nog färre propellrar än byggmax :p

Någon som vet nått ställe man kan kolla dimensionering på?

Det blev inte så dyrt med stomme/panel upp till hammarbandet, men sen springer det ju iväg en del... Tror det blev 10000-15000kr för det på byggmax. Räknade på 45x145 stomme.

Sen är det ju om man ska ha väv eller råspont på taket...
 
Jag körde med tramsäker väv på sista bygget och det kändes helt ok. La sen 45X70 som läkt och skruvade trp20 på toppen.
Det klarade Dagmar och Emil i alla fall :)
 
Golvbrunn, är det nödvändigt tycker ni? För "vanligt garagebruk" menar jag.
 
Nödvändigt vet ja inte, men svårt att ångra efteråt, och har man möjlighet att som i mitt fall, leda ut ev. vatten i dike och inge krav på oljeavskiljare så tycker jag man kan slänga dit en. :)
 
Det beror väl på:)
Hur mycket snösmältning det är tänkt att förekomma, om man vill kunna spola av golvet, eller vad man nu sysslar med :)
 
Jag skulle åtminstånne lägga dit rör osv så att man relatvit enkelt kan lägga dit en brun vid behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.