Byggahus.se
Tex Tranan och Hunnebo (liknande). Vilket ska man välja? Vet ni vad som skiljer företagen åt i kvalitet och standard (och priser)?
 
Kan inte säga några exakta prisuppgifter, men jag skulle tippa på att Karlsonhus är ungefär 3-4ggr så dyra som Fiskarhedenvillan. Så jag tror att det är lite fel att jämföra just dem.

Jag tycker ni ska sätta er ner och fundera på vad ni vill ha och sen skicka runt förfrågningar till de husleverantörer som ligger i rätt prisnivå. Du har kanske hört det förut, men det är enda sättet för er att komma framåt.

Lycka till!
 
det gör vi! Nu är det Karlsonhus och Fiskarheden som står på tur. Fick ett pris på ett hus på Fiskarheden för 1,7 miljoner... sen ett stort hus på Karlson för 2,8. Fick av en annan säljare pris på under 3 miljoner på några hus också (där tomten kostar 600 000 kr). Undrar över skillnaderna i kvalitet
 
Paddigton har du kollat med Björklidenhus jag tror att dom nog har hus åt er?? :)
 
Jag har inte kollat så noga men jag har för mig att det skiljer en del i hur väggarna är isolerade. Fiskarheden tror jag bara har 19 cm, karlsonhus lite tjockare. Det borde alltså kunna skilja en del i uppvärmningskostnader för de olika husen. Men jag är novis på det här så det är nog bäst att kolla lite mer.
 
Lappli hus, de verkar fina. Har NOLL koll på dom. Är de seriösa? Bra hus? Platta? Standard? Kvalitet? PRISER??
 
Kolla in mjöbäcksvillan oxå dom har bra hus till bra priser....
 
Men alltså! Man får väl läsa på lite så att man vet vad som ingår! Skillnad på Fiskarheden och Karlsonhus är bland annat att Fiskarheden har 145+45 tjock isolering, enkla gipsskivor i alla väggar, golvspån mm mm, när Karlsonhus har 170+45 och råspont i både väggar och golv, trägolv på övervåningen som standard mm

Det är ju verkligen som att jämföra äpplen och päron att ta just Fiskarheden och Karlsonhus...
 
mig spelar det ingen roll hur mkt jag läser, för jag vet inte vad som är bra och dåligt. Vet inte om gips, spånskivor eller råspont är bra.... Trägolv och vitvaror och allt annat är lättare, men själva konstruktionen. Vet inte ens vad råspont är och då har jag ändå forskat i ett år om det här. Jag kan få leveransbeskrivningar, men dom säger mig inte ett smack.
 
Några tips!
Det finns väl bra böcker där du kan läsa grunderna om vad olika byggtekniker innebär och ordlista med termer. Kolla in https://shop.byggahus.se/collections/bocker och om du bor i Stockholm kan du ju gå till Byggtjänsts bokhandel i NK-huset.

Sedan kan du ju gå till visningshusen och känna, lyssna efter skillnader. Knacka i väggarna och upptäck skillnader mellan oisolerade gipsväggar och isolerade väggar med råspont.

Och så kan du ju be säljarna för de olika husleverantörerna gå igenom leveransbeskrivningarna och förklara vad de innebär och förklara skillnaderna mellan olika konstruktions- och materialval. Och sedan försöka dra dina egna slutsatser utifrån deras svar.

Lycka till!
 
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.