Byggahus.se
Jag har lite problem med dragningen av utsuget från köksfläkten. Därför funderar jag på att ha en kolfilterfläkt som tar hand om fett och os/lukt. Med de nya modulerna som Bosch/Siemens har tror jag att osupptagningsförmågan blir helt ok.

Men kvar blir då vattenångan, och den vill jag få ut på något sätt. Så jag funderar på att använda den gamla kanalen för utsuget. Den kommer att sitta ca 6m från spisen med kökets nya layout. Om man installerar en typ paxfläkt där, skulle det ta hand om vattenångan från matlagningen?

Skulle man kunna dra en ventilationskanal som inte räknas som imkanal (alltså som inte behöver brandskyddas på samma sätt som en imkanal där man räknar med invändig fettbeläggning som kan ta eld) från utblåset på kolfilterfläkten till gamla imkanalen/paxfläkten för att få bättre effektivitet på vattenångareduceringen?

Hur skulle det bli med ljudnivån? Man får ju två fläktar istället för en.

Någon som prövat kombinationen kolfilterfläkt och paxfläkt? Även om du inte prövat så har du kanske infallsvinklar att komma med?!? Tas gärna emot, jag behöver vända och vrida lite på problemet...
 
Har ingen aning om hur kombinationen fungerar. Men vad gäller ljudnivån kan jag rekommendera Fresh Intellivent, funkar som en Paxfläkt men har väldigt mycket lägre ljudnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.