Byggahus.se
Hej,

Vi funderar på att bygga stenhus i Skåne och undersöker olika hustillverkare. Vi undrar om det är någon som har positiva/negativa erfarenheter utav Provinshus?

Tacksam för svar.

Mvh,
Jonna och Henrik
 
Titta på den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/119013-provinshus.html

För att fullt ut förstå det som står i tråden så bör man även söka på trådar om Roxi Stenhus. De var inblandade i en större byggskandal. Enl. tråden jag länkade till och även enl. fler trådar jag inte hittar nu så fanns det ialla fall för 2 år sedan ett personsamband mellan skandalbyggena och det "nya" bolaget Provinshus.
 
Jag har precis byggt hus med Provinshus och resan har varit allt annat än angenäm. Vårt hus skulle varit klart i augusti 2010 men inflyttning var inte möjlig förrän jan/feb 2011. Fortfarande kvarstår en mängd mindre och större besiktninganmärkningar. Vid första besiktningsomgången blev el, VVS respektive bygg besiktningarna kraftigt underkända.
Provinshus har tyvärr inte anlitat sakkunniga personer i projekteringsstadiet vilket resulterat i en mängd problem. Vissa av dessa har de efter långa och jobbiga diskussioner löst medan andra fortfarande tyvärr är olösta.
Jag upplever att Provinshus saknat relevant och grundläggande kunskap och tyvärr varit för naiva och ovilliga att betala för konsulthjälp. Istället har de själva tagit fram ritningar mm som andra byggbolag på rutin skickar till sakkunniga konsulter.
 
Det har nu gått fyra månader sen godkänd slutbesiktning och Provinshus har fortfarande inte felavhjälpt de ca 45 punkter som kvarstår. Vi reklamerade elsystemet i januari då huvudsäkringen går när man tex tvättar och lagar mat samtidigt. De tycker uppenbarligen inte detta är ett problem då ingen åtgärd ännu gjorts. När man försöker nå ägarna är det omöjligt via telefon och mail. De varken svarar eller återkommer. Både vvs/rör och elen ska efterbesiktigas då det var en mängd av fel och saker som inte var utförda vid förra besiktningen. Trots detta skickade de förra veckan fakturor på hela slutbetalningen! De tycker uppenbart det är ok ta betalt för icke utförda arbeten. Denna aggressiva fakturering har genomsyrat hela bygget. Vid säkert 10 tillfällen har fakturor dykt upp för arbete som inte är utfört. Inte en enda gång har de bett om ursäkt eller erkänt att det är fel. I mitt fall var bygget nästan ett halvår försenat och ett vite har utgått för varje vecka. Detta vite har de trots att jag påtalat det vägrat kreditera utan skickar istället slutfaktura även för denna del.
Det värsta av allt är att den som skrivit under min färdigställande garanti inte är firmatecknare trots att han utgett sig för att vara detta! Mycket oseriöst.
 
Hej
Vi är också ved att bygge med Provinshus. Här dykkar också fakturaer upp innan jobbet är utfört. Sälgeren lovar ting som man sen mästa kämpa for med "resten av" Provinshus.
Vi råder folk till att få en kvalitetsansvarlig INNAN man skrivar kontrakt med Provinshus.
Kære "nykomling" är det möjligt att komma i kontakt med dig?
 
Vi skrev avtal med Provinshus i våras och hade uppstartsmöte förra veckan (efter en lång bygglovsdiskussion med kommunen). Nu väntar samrådsmöte och sedan påbörjas byggnationen. Följ gärna hur det går på: http://markus.huggorm.net
 
Hej.
Provinshus började bygga vårt hus i början av sept 2012.Vi flyttade in i huset feb 2013. Mycket trivsamt hus på 1½ plan ca 200km. Det roligaste är låga värmekostnader under vintern trotts att vi har många stora glaspartier och ryggåstak i vardagsrummet. Provinshus har kunnat leverera allt som de lovade. Jag var tveksam när jag skulle skriva avtal med de. Jag litade då bara på riktigt stora byggföretag. Jag var rädd att Provinshus inte kan leverera huset (med den standard de pratade om) och inte enligt deras tidsplan.
Det fanns två orsak som ledde till ett avtal med Provinshus.
1- Bra service och trevligt bemötande alla gånger som jag kontaktade med dem. De ägnade mycket till för att svara på alla mina frågor.
2- Bra offert och priser med tanke på hög standard och i jämförelse med andra stenhustillverkare.

Under senaste månaderna har jag kontaktat de för information och åtgärd angående värmesystemet och elarbetet. De är alltid lika trevliga.:)

Mvh/Javad
 
Jag tror att Moderator borde kolla över vissa svar i denna tråd...Misstänkt falsk marknadsföring?
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Hej S lönn,
Jag håller med dig. Det finns mycket falsk info på nätet men om du misstänker mitt tidigare inlägg som falsk marknadsföring kan du kontakta Provinshus för mer info om mitt hus ( i Lund). Jag visar gärna huset och berättar mer om mitt hus.
Mvh/Javad
 
Jag har ett segt ärende med Provinshus sedan de byggde vårt hus. Här är mitt brev jag skickade till dem precis. Betalat flera miljoner och så struntar de i en så här pga ett fönster?!

Under besiktningen av Garbo hittade vi ett fel på ett fönster. Anders lovade att fixa detta. Vi har efter detta ringt er ca var tredje månad samt skickat mail sedan 2012-04. Vi har både sökt dig och Anders. Du har oftast svarat, ibland har Anders svarat och vid samtliga tillfällen har ni lovat att återkomma och ordna detta.

Jag ringde dig sist för ca 3 veckor sedan och du lovade att återkomma, ingenting har hänt. Du sade även då att du tyckte det var märkligt att vi hade svårt att få tag på Anders när du såg honom varje dag. Jag sa då att då tycker jag det är ännu märkligare att ni inte har kommunicerat med varandra om detta ärende i över två, ni kan omöjligt ha missat att ni inte har fixat fönstret med tanke på att vi har ringt er så många ggr samt mailat.

Jag tror på positiv dialog och att man skall vara tålmodig så jag tror gott om människor. Därför kommer jag att ta det lugnt och avvakta och se vad som sker. Men mitt tålamod kommer att ta slut 2014-10-11. Denna dag kommer jag att skicka in detta ärende med all min dokumenterade kommunikation som besiktning, mail, telefonsamtal som bilaga till Allmänna reklamationsnämnden om ni inte presenterar en lösning.
 
Denna tråd är fantastisk. 5 dagar efter mitt inlägg så fixades fönstret.
 
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
Bumper en gammal tråd och undrar hur erfarenheterna är idag av Provinshus?
 
Vi håller på att bygga med provinshus nu. Är i slutskedet. Jag har fört anteckningar under byggets tid som jag tänkte renskriva och posta i ett längre inlägg när bygget är klart. Skicka PM om ni vill ha referenser på Provinshus så länge.
 
H Johan Lundblad skrev:
Vi håller på att bygga med provinshus nu. Är i slutskedet. Jag har fört anteckningar under byggets tid som jag tänkte renskriva och posta i ett längre inlägg när bygget är klart. Skicka PM om ni vill ha referenser på Provinshus så länge.
Vi har nyligen haft vår Slutbesiktning och väntar på att få våra fel och brister åtgärdade. Jag återkommer gärna med mer info när de två månaderna de har på sig att åtgärda felen har passerat. Det går även att skicka PM till mig för referenser etc.
 
F Framkant skrev:
Denna tråd är fantastisk. 5 dagar efter mitt inlägg så fixades fönstret.
Kan man tänka sig att ProvinsHus läser dessa inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.