Byggahus.se
Hej!

Våra utanpåliggande vattenrör kommer in i badrummet ovanför duschen, någon decimeter nedanför taket och går sedan rakt ner till duschblandaren. Vid taket där vattnet kommer in i badrummet grenas även rören och följer taket till en annan vägg, där de går ner till handfat och toalett.

Nu ska vi sätta in tvättmaskin och skulle då behöva dra vattnet vidare från duschblandaren, ner till golvet, och sedan fortsätta någon meter bort där tvättmaskinen ska stå. Då hade vi även velat ta bort rören som går i taket, eftersom de syns onödigt mycket och istället låta handfat och toalett få vatten genom en ledning som går längs golvet (röret ner från duschblandaren grenas och ett går till tvättmaskin och ett till handfat/toalett, som står precis t.h. om duschen).

Nu fick vi höra att det inte finns några sådana kopplingar, för att låta rören gå "genom" duschblandaren; vattnet kommer ovanifrån, ska genom blandaren, och sedan ner till golvet. Stämmer detta? Jag tyckte det lät konstigt, det kan väl inte vara någon ovanlig önskan att göra så här?
 
Det finns knappast nej. Ev. kan du grena av röret strax ovanför blandaren och gå nedåt bredvid blandaren.

Men anledningen till att det ser ut som det gör är att man inte vill ha hål för fästen till röret i väggen under duschen. Det är för att minska risken för vattenskador.
 
I många badrum går ju rören från golvet upp till blandaren, dvs precis som vi vill göra, förutom att vi behöver en T-koppling?
 
G
En bild på befintlig blandare skulle nog hjälpa. Tror mig ha sett något liknande en gång i tiden.
 
Googla på Gustavsberg "Vaska"...
 
Men det kan gå, den blandare jag har där kan man välja om rören ska in uppifrån eller nerifrån, det som inte används är pluggat. Det måste vara rätt genom.

Sedan tycker jag inte om rör nere vid golvet i duschar, men se till att rören går lite uppåt mot genomföringen så vattnet ogärna vill rinna efter röret in i duschväggen.

Protte
 
Det ser onekligen ut att kunna fungera, tack! Får prata vidare med någon butik huruvida just vår kan användas eller om det blir att köpa nytt.
 
Då finns inte den här, attans jag tyckte att jag hade sett den ;)

44161.jpg
38314.jpg
Koppla med dessa och du kan dra rören genom fästet.

38734.jpg
 
Redigerat:
Jag ändrar i mitt inlägg, både FMM och MA har nu SÅÅ designade prylar att det bara inte går att köpa en blandare och flytta om pluggarna för uppåt/nedåt utan det finns 2 modeller.

Väggfästet verkar som en lösning.

Protte
 
Redigerat:
Mora gör EN blandare som man kan ta sej "igenom". Den har cc 40. Annars får det nog bli blandarfästet
 
Designen är faktist inte enda orsaken till att man har tagit bort det med vattenmatning både uppifrån och nedifrån. Det är ett krav från sjukvården för att det fastnade smuts och bakterier när ytan inte var helt blank.

Finns som nämnts några 40cc modeller kvar, men annars får man ta till blandarfästet.
 
Borrmaskin och gängtapp?

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.