Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
De är extrem noggranna, kan tyvärr inte ta fler bilder just nu. Men eftersom det inte verkar finnas manschett så kommer jag ta upp det. Också kommer jag gå igenom RKV's dokument:Golvbrunnens överkant (flänskant)
skall vara i nivå med färdigt golv, d.v.s.i nivå med plastmatta/tätskikt.

Blir intressant diskussion senare idag med snickaren, önska mig lycka till :)
 
ta det lungt och var saklig... om det är som du säger att dom är extremt nogranna så är det möjligt att dom spacklat kanten mellan manschett och golv så det är därför du inte ser kanten.
svårt att säga nått om golvbrunnen men det kan vara ok

synd att reta upp duktiga nogranna hantverkare om dom inte har gjort fel... har dom gjort fel så är dom varken duktiga eller nogranna :)
 
Som en liten uppdatering, de kommer höja brunnen och de hade faktiskt lagt in manschett, man känner men ser inget av den. Sen var det tydligen gränsfall, men tycker att man skall hålla sig till regler. En hel del extrajobb, men bättre att det blir bra. Biltema's folie tillverkas av en av de stora, bara billigare är när det står annat på den.
 
Jag tycker det ser bra ut och att själva kanten på brunnen ligger rätt...
Att det "dyker" ner lite i själva brunnen är inte konstigt då brunnen är utformad på det viset då själva flänsen ligger högre än klämringens placering...

Dock är det svårt att tyda på bilder till 100%...

Jag reagerade precis som en del andra på vilka hantverkare som använder sig av Biltemas saker och trots du skriver att det är för att du ska spara pengar så kan jag reagera eftersom den som arbetar med våtrum ska ha en utbildning från den tillverkare vars tätskikt de jobbar med och jag tror knappast de gått den kursen bara för att du vill använda dig av Biltemas tätskiktssystem...
Detta tyder på att de alltid jobbar med detta eller skiter i vilket... ;)
 
Som det sagts i tråden borde manchettens kanter synas. Fråga rakt ut om dom satt manchett eller inte. Säger dom att dom gjort det så är ju en befogad fråga varför den inte syns.

När det gäller kanten så ska det som du säger enligt monteringsinstruktionerna vara så att brunnen ligger i nivå med tätskiktet. Har man inte följt tillverkarnas anvisningar är det inte fackmannamässigt utfört, enligt praxis. Det är dock inte säkert att allt behöver rivas upp, jag tror att man kan sätta en förhöjningsring i brunnen utan att riva upp brunn och flytspackling t.ex.
 
Precis det som gjordes, de har lagt in en förhöjningsring samt fyllt upp till kanten, nu ser det prydligt ut. Manschett fanns tidigare, såg den när de rev ut. Så allt rullar på igen. Bra med forum för att få 2nd opinion, tack för alla svar. Intressant att många reagerade på val av system, de brukar jobba med det eftersom de tycker att det är bra, prisvärt och godkänt och jag betalar vad det kostar att köpa in materialet. Inte helt ortodoxt tydligen.
 
TS har ju pratat med byggaren som sagt att manschett finns och TS har skrivit att den känns
 
Ni som stör er på att hantverkaren har använt Biltemas tätskikt, menar ni att det är oseriöst av hantverkaren att välja detta? Det är väl lika bra som nåt annat. Eller...?
 
W
Hej! Kanske är jag sent ute men arbetet runt brunnen ser inte ut att vara OK. Biltemas våtrumssystem är godkänt så det är inget problem med det. Men golvbrunnen skall vara försedd med en av samma fabrikat som brunnen och godkänd förhöjningsring för att det skall bli ett riktigt fall, därefter lägger man skärmmallen för att sedan lägga manschetten, sedan skärs noggrant efter mallen(purus kniven) detta moment får inte hoppas över för då är det inte godkänt system som används.Utan det är ett av hantverkaren påhittad konstruktion som han även är fullt ansvarig för. Således inga avrundningar ner mot brunnen utan samma jämna fall hela vägen.
 
T
wilma2 skrev:
Hej! Kanske är jag sent ute men arbetet runt brunnen ser inte ut att vara OK. Biltemas våtrumssystem är godkänt så det är inget problem med det. Men golvbrunnen skall vara försedd med en av samma fabrikat som brunnen och godkänd förhöjningsring för att det skall bli ett riktigt fall, därefter lägger man skärmmallen för att sedan lägga manschetten, sedan skärs noggrant efter mallen(purus kniven) detta moment får inte hoppas över för då är det inte godkänt system som används.Utan det är ett av hantverkaren påhittad konstruktion som han även är fullt ansvarig för. Således inga avrundningar ner mot brunnen utan samma jämna fall hela vägen.
Om du hade läst fler inlägg än första så hade du sett att detta är fixat nu!
 
jeppeknaster skrev:
Ni som stör er på att hantverkaren har använt Biltemas tätskikt, menar ni att det är oseriöst av hantverkaren att välja detta? Det är väl lika bra som nåt annat. Eller...?
Ja det menar jag faktiskt, nu må det vara lika bra som andra system det ska jag låta vara osagt men jag tycker inte det verkar som ett seriöst företag som handlar så viktiga saker som tätskikt på biltema, ungefär som hantverkare som handlar på Byggmax, det må vara lika bra saker i vissa fall men jag har den uppfattningen att det inte är eliten som gör så direkt.
Ungefär som en trädgårdsarkitekt skulle handla blommorna och buskar på ICA Maxi.

En sak om hemmapulare gör sådant men för proffs finns det väll ändå bättre ställen.
 
W
Hej tank 77 ! Var det jobbigt för dig att läsa mitt inlägg? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag upptagit din tid för att läsa mitt inlägg. Förlåt mig . Puss o kram.
 
jeppeknaster skrev:
Ni som stör er på att hantverkaren har använt Biltemas tätskikt, menar ni att det är oseriöst av hantverkaren att välja detta? Det är väl lika bra som nåt annat. Eller...?
Näe, men det är en sak som jag inte riktigt förstår.
För den enskilde konsumenten är Biltema billigast.
Sannolikheten för att få rabatt på Biltema ser jag som liten oavsett vem man är.

Men med de ryktesvis kraftiga rabatterna som hantverkare ofta har förhandlat till sig, borde det trots allt kunna bli billigare för hantverkarna att köpa märkesvaror.
 
T
wilma2 skrev:
Hej tank 77 ! Var det jobbigt för dig att läsa mitt inlägg? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag upptagit din tid för att läsa mitt inlägg. Förlåt mig . Puss o kram.
Oj, någon som har vaknat på fel sida idag:O
 
Skulle någon kunna låsa tråden, tror att allt har sagts och nu blir det bara rundgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.