Byggahus.se
Ja då var det dax att köra igång med ännu ett projekt i raden!

Den här gången så bygger vi upp vårat växthus.
Växthuset är ett Helios, det kommer från Classicum och har måtten 4,5x3,2m=14,4m2

Det kommer att användas mest som ett extra uterum, men det är också tänkt att odla i det. Kanske en vinranka som i ett hörn, några tomater och lite.....?
Vi kommer att ha två skjutdörrar, en på gaveln och en på långsidan, fyra automatiska takluckor.
Vatten och el skall dras in, några hyllor skall tillverkas och belysning skall också monteras in.


Så här såg trädgården ut för ett år sedan (2010):
ResizeofCIMG4129.jpg

ResizeofCIMG4144.jpg

ResizeofCIMG4148.jpg


Sedan kom betongplattorna & växtgroparna på plats, och efter det så byggde jag ett trädäck:
ResizeofCIMG4612.jpg


Förra veckan levererades växthuset i tre kollin
Här är en del av förpackningen (ca 450 kg) som kom med lastbil från Jansen's i Belgien.
Bottenplattan som säkerhetsglasen står på var helkexig, och höll på att spricka sönder när lastbils chaffisen skulle lossa den.
Som tur var så såg jag att det höll på att gå åt pipan, så vi förstärkte upp bottendelen med ett par plankor innan vi lyfte av kollit:
ResizeofP1000853.jpg


Här i hörnet på betong plattorna skall växthuset stå:
ResizeofP1000855.jpg


Vi inte tänker gjuta fast några vinklar i betongklumpar som skall grävas ner under plattorna, vilket Classicum rekomenderar.
Istället tänker vi limma fast bottenramen direkt mot betongplattorna.
Det strulade rejält med hopkopplingen av hörnen, då beslagen som medföljde förutsatte att de skulle gjutas i betong.
Jag borrade naturligtvis fel i alla vinkelbeslagen när jag skulle justera dem.
Efter att jag tillkallat växthusguden med div tillrop så slutade det med att jag satte beslagen i vinkel kapen :p
ResizeofP1000860.jpg


Ja då var det väl så gott som färdigt då!
En välbehövlig Bacardi Breezer i solen:
ResizeofP1000864.jpg

Här sitter man också bra:
ResizeofP1000866.jpg
 
Vilken enastående syrenhäck! :)

Är tomaterna färdiga för skörd än då? ;)
 
Kul att ni har kommit igång. Perfekt att ha växthuset som uterum! Jag antar att ni inte kommer att ha någon uppvärmning där?
 
Nja!
Vet inte riktigt hur vi skall göra, vi lade 10 cm isolering under plattorna där växthuset står när vi schaktade ur, så det är förberett för uppvärmning om vi så vill.
Hela huset kan nog inte värmas upp då det bli dyrt, möjligen en mindre yta inklädd med tjock bubbelplast.
Jag har även lite funderingar på att bubbelplastifiera varje kruka var för sig och sedan ha en liten värmekälla i varje kruka, t.ex en liten lampa eller nåt kraftmotstånd e.dyl som alstrar värme. Men som sagt det är bara lite lösa tankar just nu.
 
Det går långsamt med uppsättningen av växthuset.............

Allt skall ju hända under maj och juni!

Men vi har i alla fall kommit en smula längre!
Alla hörnor och kanter är kryssmätta, bottenramen limmades med vanlig byggsilikon.
Får hoppas att det håller och att det inte kommer några tromber för då lyfter nog växthuset.
ResizeofP1000884.jpg



Naturligtvis så glömmde vi att pilla in skruvarna för takluckorna i de färdiga spåren i al profilerna. Så i stort sett måste alla takprofilerna lossas.... igen :)
Jag vet inte hur många gånger vi fått lossa på profiler där vi glömt en och annan skruv.


Här är dräneringen och även vatten skall in via den gula slangen:
ResizeofP1000885.jpg
 
Set ut att kunna bli riktigt bra.
 
En kort uppdatering:

Går väldigt segt med växthuset!
Allt, (dvs barn skolavslutningar, kollo vistelser, båt, båtmotor, sommarstuga, bilar skall lagas, gräs klippas mm mm) skall ju fixas under maj/juni.
Och där emellan skall man försöka arbeta ochså.....

Vi har iallafall får upp alla rutorna/gummi listerna/dörrarna, vilket bara det tog två veckor i vårat låga tempo.
 
"Skynda långsamt" brukar det heta.. kul att det går vidare..
Vi väntar med spänning på resultatet i bilder snart :)

Du får om du vill gärna slänga med ett par bilder på tomten för övrigt, tycker den ser väldigt trivsam och fin ut.
 
Benny_o_Lina skrev:
"
Du får om du vill gärna slänga med ett par bilder på tomten för övrigt, tycker den ser väldigt trivsam och fin ut.
Vår tomt är inte större än 800m2 och då ingår en väg i den ytan dessutom.
Tidigare hade vi en större jobbig brant tomt på 1650m2 som vi inte orkade sköta, så nu blev det en plan liten tomt.

Har bara ett foto att ladda upp just nu, skall försöka fixa lite fler bilder kommande dagarna.

Den här sidan på tomten är väl kanske inte den allra grönaste :), men bilar mm måste också ha sin plats:
222243_10150186344334564_575584563_6733464_7449081_n.jpg


New%20HouseNew%20House
 
Ni gillar Corvetter tydligen. :surprised:)
 
Jag gillar hur husets fönsterkarmar och dörren matchar bilfärgen :)

Helene
 
Ja vi gillar Corvetter!
Tyvärr så är ju "bara" en av bilarna min, det råkade vara en kompis som kom förbi en solig dag, men visst matchar färgen bra :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.