Byggahus.se
Hej Nino
Det kakelim jag avsåg ersätter inte på något sätt godkänd våtrumsisolering.Jag ville bara påpeka att det är mycket bekvämt att använda lim i stället för fix på vissa objekt. Men då endast på vägg. Bla Mapei har ett lim som är godkänt på våtrumsvägg. Att hantera epoxi är en riskfylld sysselsättning som kräver rätt handhavande. Heja Leksand.
 
nino skrev:
gunnar nu tror jag dom menar typ epoxibasserat lim inte vanligt kakellim
Den nya hybridfogen från Ardex kan man både sätta plattor med och foga med
sätter man glaserade plattor och fogar med epoxifog så har jag fatta det som att det blir tätt
dock är epoxi allergiframkallande och det krävs härdplastutb.

Någon som vet hur länge en härdplastutb. gäller? är det förevigt eller är den tidsbegränsad?
Utbildning krävs för den som ska arbeta professionellt med epoxy ja, men inte för gör-det-självare som använder det någon eller några gånger i livet. Jag har själv jobbat med epoxi i mina båtar och det är ganska trevligt att jobba med, luktar nästan ingenting, jämfört med t.ex. polyester.

Det är endast under själva blandningen/härdningen som epoxi kan vara allergiframkallande, när det härdat är det ingen fara längre. Det man får är en hudallergi, som uppstår vid kontakt med epoxi, man bör skydda sig med handskar m.m.

Det är nog många av oss som arbetat med epoxi, och andra härdplaster många gånger. De tvåkomponentslimmer många av oss har hemma är epoxibaserade och t.ex. loctite gängsäkring är också en härdplast.

Man kan ju även tänka sig andra typer av lim, som kanske sikaflex 280, om det är kompatibelt med tätskiktet. Men eftersom det är flexibelt är jag osäker på hur det blir med hållfastheten om man lägger det under klinkers, om klinkersen riskerar spricka vid punktbelasting.

Min tanke med lim var inte i första hand att skapa ett tätskikt, utan att förhindra fuktlagring under kakel/klinker, även om vissa produkter rätt applicerade skulle ge ett mycket bra tätskikt.
 
zsimpey skrev:
varför inte teak i våtzon?
Se där ja, en som genomskådat mig ;-)

Det är precis det jag ska lägga överallt utom just i duschen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du då förklara varför det är så viktigt med att fallet ska vara rätt "i tätskiktsnivån"... :rolleyes:

Naturligtvis forsar det inte fram som det gör ovanpå klinkern, men det dras mot brunnen...
Nej, jag kan inte förklara det, det är just det jag inte kan förklara, och det är därför jag ifrågasätter det. Kan du förklara hur vattnet kan rinna i denna "miljö", med hänsyn tagen till ytspänningar och kappilläreffekter?

Om du lägger en torr svamp på ett blött underlag kommer svampen att suga vatten uppåt, rakt upp, tvärsemot gravitationen. Jag har svårt att se något annat än att fixen under klinkersen skulle agera på samma vis. Jag kan alltså förklara rakt motsatt effekt, och det är därför jag ifrågasätter funktionen hos ett fall i tätskiktsnivån. Ovanpå ytskikten kan jag se en enda nytta med de små fall man måste ha, och det är om man får en liten droppläcka som inte upptäcks ganska omgående.
 
  • Gilla
Boggie
  • Laddar…
lasloforbes skrev:
Det låter väldigt intressant med lim tycker jag också, just av den anledning som du skriver om thomasx. Är det någon som känner till om det finns några tyngre data som säger att man faktiskt samlar mindre fukt under keramiken med lim? Eller är detta ett "sunt förnuft men alla tycker olika"-ämne?
Att man samlar mycket lite eller ingen fukt alls med limmerna kommer av att limmerna är vattentäta, epoxi till exempel bygger man båtskrov av (även om polyester är det vanligaste). Så frågan blir då snarare hur mycket, om någon, fukt som sugs upp av fixet. Det verkar vara hyfsad konsensus i tråden om att fix suger fukt, och det är nog detta som göra att tätskikten under kakel/klinker är så otroligt viktiga. Jämför t.ex. med målade yt-tätskikt.

Sikaflex 280, som jag ska använda under teaken jag ska lägga i vårat badrum, används också för att lägga teak-däck på båtar, där hör och häpna skruvar man fast teaken rakt igenom plastdäcken på båtarna. Man gör hål i "tätskiktet" med massor av skruvar". Men sen kommer teaken och sikaflexen ovanpå som bildar ett nytt tätskikt, och det fungerar utmärkt på ett underlag som är så utsatt för väder och vind och som rör sig långt mer än någon badrumsbyggare nånsin skulle kunna drömma om ;). Kruxet med teak-däck på båtar är dock att det är en mycket tuff miljö och den måste skötas om, annars börjar den läcka efter sådär 15-20 år. Jag har naturligtvis inte tänkt skruva fast teaken genom tätskiktet, dessutom är golvmiljön i ett badrum ganska långt ifrån den på däcket på en båt.

Jag har svårt att tänka mig ett bättre ytskikt i ett badrum än just teak (kryper djupt ner i skyttegraven). Klinkers är måhända fint och praktiskt på ytan, men när allt kommer omkring inte så himla smart ur täthets- och hållfasthetssynpunkt (samlar fukt under och riskerar spricka och spräcka tätskikt vid rörelser i byggnaden).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.