Byggahus.se
Hej

Ska försöka förklara så gott det går. Jag håller på att göra en lättare makeover i tvättstugan och ska sätta in en lång bänkskiva över tvätt/tork och skåp.

Placeringen av golvbrunnen gör att placeringen av tvätt/tork och skåp är given. Placeringen är som följer från vänster till höger:

Tork 60 cm, tvätt 60 cm, skåp 60 cm och skåp 50 cm.

På detta vill jag alltså lägga en bänkskiva. Problemet är att jag inte har något att lägga den på längst till vänster, alltså vid sidan av torktumlaren. På höger sida är det ju inget problem då det finns skåp där, men till vänster finns inget skåp. Ska även tilläggas att det heller inte finns någon vägg eller liknande på vänster sida att sätta en regel i.

Jag behöver alltså någon typ av benställning för bänkskivan. 90 cm hög och 60 cm djup. Gärna med ställbara fötter då golvet i tvättstugan har ett fall.

Finns det någon sådan typ av ben/ställning/änd-bit?

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

(hittade ingen tvättstuge tråd, om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den)
 
Hadde samma problem med lång diskbänk utan skåp under. Har sett en hyllhållare modell större ( triangelformat av förzinkat stål) som man fäster i vägg och bänken kan skruvas på. När jag sökte så hade Jula en sådan som sträckte sej 45cm ut från vägg ... om jag minns rätt, typ en hållare för stora lagerhyllor. Om din bänkskiva är styv nog och inte kräver stödd ändå ut till framkant så blir det en perfekt lösning, tror jag :). Vi svetsade egna liknande
gaia
 
Tack för snabbt svar!

Är bara skapligt händig så jag ser gärna ett rent stödben då vi har enkelgips-vägg. Känns olustigt att dels hänga en lång skiva på (någon typ av trä) som man sedan ska ha som avlastningsyta. Kanske slänger upp en unge med näsblod eller något liknande.

Vore helt enkelt skönt med någon typ av "stödbenskortsida" som avslut.

Fler förslag?

Tack!

/Johan
 
Jag stöder min bänkskiva med 2st lösa ben som jag köpte på K-Rauta dom är ca 30mm i diameter och 90cm höga med ställbar fot i botten. Ett liknande ben ser du här http://www.cheapy.se/Produkt___BORDSBEN_31145_____
Mina ben kapade jag av lite med en rör avskärare då dom var lite för långa.Tog bara bort plastbiten i botten kapade röret och satte dit grejorna igen.Upptill är röret fäst med 4st skruvar i bänkskivan och stabilt o bra.
Bänkskivan sticker ut ca 6cm utanför tvättmaskinen .
/ Micro
 
De benen bygger lite för mycketr. Jag har ca 4 cm bänkskiva att dra benen i. Så vitt jag vet så är infästningen på den typen av ben ganska stor, ca 8-10 cm om det är de benen jag tänker på.

Tack ändå!

/Johan
 
Har för mig att jag sett fyrkantsrör på typ Bauhaus som det finns div kopplings delar till som du säkert kan bygga ett stadig avslut med. Typ ett H med tak på som man sedan skruvar taket i skivan. Ställ den sedan relativt tätt mot tvättmaskinen så att man inte råkar sparka iväg den. Sedan en list i bakkant som hjälper till att hålla upp skivan hela längden.
 
Kan funka med bänkskiva som avslut, men då måste det dit ställbara fötter eftersom det är fall på golvet. Dessa fötters infästningar är i regel bredare än 3 cm, vilket är tjockleken på bänkskivan...

Hmmm....

/Johan
 
Borra ett hål på 8mm sedan i samma hål borrar du lite större så att en M8 mutter går i, sedan skruvas en bult i och du har en justerbar fot. Det finns lösa snyggare med plastlock på Theofils, troligtvis på Bauhaus mfl också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.