Byggahus.se
Vilken kapacitet på panna behövs för att fylla 1250 liter tank
 
Beror på hur länge du vill elda :)

Själv har jag 2x500l kopplat till min Lohberger kökspanna och det fungerar bra men det tar några timmar att elda upp från 40 till 99 grader.

Själv valde jag Lohbergern framför Wamslern på grund av verkningsgraden. Kändes inget bra att köpa en Wamsler och sen behöva stoppa in keramikinsats för att få den miljögodkänd och samtidigt drastiskt minska verkningsgraden. Sen sa försäljaren förvisso att keramikinsatsen behöver man ju bara ha i vid kontrollen efter installation men det kändes inte rätt för mig.
 
Har en ny wamsler kökspanna (23kw) och två 750 liters tankar.
Får elda hårt ca åtta timmar för att få tankarna från 35 till 85 grader vid -15 ute.
Har dessa inbyggda, men ej isolerade än.
 
jajamänsan skrev:
Har en ny wamsler kökspanna (23kw) och två 750 liters tankar.
Får elda hårt ca åtta timmar för att få tankarna från 35 till 85 grader vid -15 ute.
Har dessa inbyggda, men ej isolerade än.
Med eller utan keramikinsatsen ?
 
@jajamänsan

Det stämmer väl rätt bra, eldar du hårt i en sån panna så får du ~15kW till vattnet, 8*15~120kWh,
1500*50*1,16 ~87kWh och resten (33kWh) till huset under tiden
 
Utan keramik.
 
Hej !
Jag delar med av en beräkningsmall skapad i Excel.
Den förutsätter att vikten av 1L vatten är 1Kg annars borde den stämma.
Ni kan hitta den här Beräkningsmall Excel
 
Hej
Wamsler har ingen keramik i deras senaste kökspannor. Förbränningen är bra och den är miljögodkänd.
kör man med laddingspaket 61grader så blir det bättre verkningsgrad. Jag hittade laddningspaket på
www.hansforsman.se som jag kompletterat min kökspanna Wamsler K156 med. Nu går det snabbare och ladda min 750l tank och mindre sot i pannan och skorstenen.
 
@Elliot
Vad hade du för termostat innan?
Hur mycket snabbar går det, hur lång tid tar det att ladda från ~40-90?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.