Byggahus.se
Har planer på att ta upp ett hål i en källarvägg. Anledningen är att jag vill ha en dörr från tvättstugan till ett angränsande källarrum. Tjockleken på väggen är ca 30 cm.

Finns det maskiner till detta att hyra eller köpa? Vad kallas de för (betongssåg?)

Någon som gjort något liknande? Erfarenheter?
 

Frågan är vad är det för vägg

Betong, tegel, lättbetong osv...

Är det betong så kanske det är en bärande konstruktion vilket kanske leder till ett å annat. Är det en lättbetong vägg så hyr du dig en lämplig såg till detta. Tegel likaså...
 
Jag har sågat i en betongvägg (hålsten). Jag hade tre små källarfönster och ville ha större fönster, så jag behövde såg hål. De är oroligt dammigt men jag tyckte det var lättare än förväntat. Det tog mig sex timmar att såga tre större hål och montera tre fönster. Klingan på sågen är ganska tung så jag tyckte det var lätt att såga rakt.

Guran1
 
guran1 skrev:
Jag har sågat i en betongvägg (hålsten). Jag hade tre små källarfönster och ville ha större fönster, så jag behövde såg hål. De är oroligt dammigt men jag tyckte det var lättare än förväntat. Det tog mig sex timmar att såga tre större hål och montera tre fönster. Klingan på sågen är ganska tung så jag tyckte det var lätt att såga rakt.

Guran1
Hålsten faller under lättbetong och är en enkel pilsner att såga. Dammet är nackdelen vid torrsågning. Personligen skulle jag nästan hellre strunta i idet.. Men bara nästan
 
  • Gilla
PettsonB
  • Laddar…
Det är vanlig gammal hederlig betong från 30-talet, så man kanske bör anlita en firma för detta?
 
Är du säker på att det inte är betonghålsten? Det är mycket lättare att ta hål i en vägg av betonghålsten än en solid betongvägg. Dessutom var det ett vanligt material på 30-40 talet.
 
Ja, jag är helt säker. Ytterväggarna är gjorda av vanlig betong. Det uppptäckte jag när vi lade om dräneringen. Man hade "fuskat" med att spika form på utsidan, så väggen hade på sina ställen väldigt speciell form (väggen var formad efter marken, väldigt gropig och ful).

På de invändiga väggarna har de använt form på båda sidorna och vid befintliga öppningar finns det ingenting som tyder på att de är betonghålsten.

Dessutom har jag borrat genom väggarna och det är inte som att skära i smör...

Går det trots att det är vanlig betong att ta upp ett hål, eller är det ett VÄLDIGT krävande jobb?
 
Det går att såga men det krävs ju en skaplig klinga för att komma igenom 30cm. Ett sätt skulle ju kunna vara att såga upp konturerna av öppningen med största möjliga vinkelslip och sedan bila upp hålet. en 230mm klinga kommer dock bara in cirka 7cm på varje sida. Det är ett otroligt dammigt och tungt jobb att göra på det sättet. Jag skulle nog anlita proffs. Det finns firmor som lever på att göra hål i betong.
 
Man får inte glömma att man helst inte skall översåga i hörnen också då krävs det 4 st skapliga hål också.... En håltagare tar ca 5000 spänn för jobbet...Det skulle nog jag köpa iaf...
 
Antar att det dammar mindre om man tar hit en firma? Har för mig att jag läst någonstans att man använder vatten vid sågning i betong?

Får ta en titt i telfonkatologen och höra mig för om priser.
 
Borrhammare modell större kanske hade funkat?

Bröt upp ett betongfundament som var ca 30 cm tjockt häromdagen. Hyrde en Makita borrhammare (29 kg) på Silvan. Funkade fint. Det är ju dock inget "precitionsinstrument" så du får nog putsa upp runt om efter håltagningen.

/Gladestone
 
Professionella håltagningsfirmor använder en vattenkyld / smord apparatur med gejderstyrning. Betydligt mindre damm, och snittet blir rakt och rent.
 
Detta behöver du för att göra det på en helg.

1) En bilningshammare typ Hilti 905 eller den lite lättare 805 an
2) en trevlig "uthållig" kompis
3) en ölkorg

Du kommer vara skapligt sjuk i kroppen efteråt men du har i allafall sparat in 5000 - 10000 kr. Dessutom slipper du springa på gymet ;)
 
  • Gilla
Arne52
  • Laddar…
Jag sällar mig till skaran som säger att du skall låta en firma ta hand om det.
Jag är för att göra det mesta själv men ett så stort projekt ( otympligt,dammigt,jobbigt ) låter jag proffsen ta hand om. :)
 
Vilken tur att man har en svärfar i fjärrvärmebranschen som kan låna hem riktiga prylar med vattenkylning osv, när vi ska ta upp hålet i vår, dock endast 20 cm tjocka, grymt solida betongvägg i källaren.

// Lidman  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.