Byggahus.se
lat skrev:
Anledningen till att man ska ha ett högt Delta-T har inget med ditt energiuttag att göra, det är för att fjärrvärmeverket
- inte vill pumpa mer vatten än nödvändigt i systemet (pumpenergi)
- inte vill ha högre isolerförluster än nödvändigt i kulvertar
- vill ha så kallt vatten tillbaka som möjligt eftersom man då kan producera mera el om det är ett kombikraftverk
Vilket ju är av samma anledning du bör ha ett högt deltaT hemma.
 
Förbrukar nog kring 25000kwh värme också med 30cm isolering i väggar, 50 i tak. Värmer 250m2 fast med jordvärme istället för fjärrvärme. Det går 6000kwh el till vp. 100kwh/m2 är nog ingen orimlig siffra för nya hus.
 
GustavW skrev:
Förbrukar nog kring 25000kwh värme också med 30cm isolering i väggar, 50 i tak. Värmer 250m2 fast med jordvärme istället för fjärrvärme. Det går 6000kwh el till vp. 100kwh/m2 är nog ingen orimlig siffra för nya hus.
Nej!
Hemma så beror det på vad dina radiatorer är dimensionerade för!
MYCKET förenklat så kan man säga att har du stora radiatorer så är de antagligen dimensionerade för ganska måttliga framledningstemperaturer & därav följande relativt låga temperaturfall. Tvärtom gäller då med små, tunna radiatorer.
Sen tillkommer extremfallet med "Kirunasystem" men det handlar mer om hyreshus.
 
And delta T

Så det är alltså "bara" att en viss felkälla i tempgivarna hos värmeväxlaren som gör att man ska hålla ett lågt flöde eller?

Jag kan betala några få extra kronor till miljön för att få låg fjärrvärmetemp tillbaka.
Någonstans ska ju värmeförlusterna som uppkommer i returrören betalas och visst det kommer fjärrvärmeleverantören till sin fördel, men som sagt även miljön. Till sist kommer ju ändå alla konsumenter betala för alla förluster.
Tyvärr har ju producenterna idag monopol men kanske inte för alltid. En dag kanske någon äger rören och fler producerar precis som med elen, kanske kommer till slut nya kärnkraftverk ( de gamla som spyr ut varmt kylvatten pg av ett idiotiskt politiskt beslut att hjälpa till), processindustier som stålverk etc. Just nu nu tävlar fjärrvärmeproducenterna mot bergvärmepumparna och där sätts priset har jag hört ryktesvägar...
 
D
DonKiwin skrev:
Vilket ju är av samma anledning du bör ha ett högt deltaT hemma.
Men det är ju inte deltaT på den EGNA värmebäraren som är intressant. Det är deltaT på fjärrvärmematningen som är intressant (för fjärrvärmebolaget och ev. felmarginal på givarna). DeltaT på fjärrvärmematningen beror ju på flödet på fjärrvärmematningen och avkylningen i värmeväxlaren. Eftersom energiuttaget i i teorin (och även praktiskt) är tämligen bestämt av den inomhustemperatur och byggnad man vill hålla varm så beror ju avkylningen i fjärrvärmematningen enbart på flöde i fjärrvärmematning och momentant effektbehov i huset.

Ökar flödet i fjärrvärmematningen automatiskt för att flödet i den egna värmebäraren ökar?
 
ridax skrev:
Ökar flödet i fjärrvärmematningen automatiskt för att flödet i den egna värmebäraren ökar?
Nja, i normal fall är den konstant men är det kallt ute kan man fjärrvärmebolaget "ladda" nätet en del. Detta görs ibland vid toppar tex måndag morgon och -20.
 
Bad Guy skrev:
And delta T


Jag kan betala några få extra kronor till miljön för att få låg fjärrvärmetemp tillbaka.
Någonstans ska ju värmeförlusterna som uppkommer i returrören betalas och visst det kommer fjärrvärmeleverantören till sin fördel, men som sagt även miljön. Till sist kommer ju ändå alla konsumenter betala för alla förluster.
Förlusterna i rören är väldigt små, 1-2 grader/mil rör.
 
Kikade på min mätare idag. Jag kör kurva 12,5 i stället för kurva 8 som jag skulle klarat mig med bara för att få lägre retur och högt DeltaT. När jag blippade fram till momentan energiförbrukning så låg den ibalnd på 10KW och i bland på 0, såg hur den regulatorstyrda ventilen rörde sig konstant. Det blir väl så om man kör högre framledning och låter rumstermostater styra.

Fundera på att sänka lite till kurva 10 för att få lite jämnare förbrukning/flöde på ventilen, så den inte blir utsliten av allt fram och tillbaka snurrande:)
 
Bambi skrev:
Kikade på min mätare idag. Jag kör kurva 12,5 i stället för kurva 8 som jag skulle klarat mig med bara för att få lägre retur och högt DeltaT. När jag blippade fram till momentan energiförbrukning så låg den ibalnd på 10KW och i bland på 0, såg hur den regulatorstyrda ventilen rörde sig konstant. Det blir väl så om man kör högre framledning och låter rumstermostater styra.

Fundera på att sänka lite till kurva 10 för att få lite jämnare förbrukning/flöde på ventilen, så den inte blir utsliten av allt fram och tillbaka snurrande:)
Jag är av den åsikten att kurvan ska vara så låg som möjligt. Sänk tills du fryser, och höj sedan ett litet snäpp.
För hög kurva gör att ventilen får öppna och stänga hela tiden, vilket inte är ekonomiskt, samt att det sliter på motorn. Klarar du dig med kurva 8 så tycker jag du ska köra på den.
Själv så monterade jag en bypass på värmesystemet, där jag har strypt in lite cirkulation, så inte ventilen flippar ur när jag eldar i min braskamin och termostatventilerna på radiatorerna stänger.
 
Bad Guy skrev:
Är detta normalt för ett betonghus med 25cm isolering i väggar 20/30cm i plattan, och ca 30 cm hårdpackat på vinden (skulle motsvara över 60cm, men jag vet inte om jag tror på det längre). Fönster med ej så smickrade 1,3 i u-värde ...
Jag har läst många fantasiförbrukningar här men jag vill ha varmt 22C gr och 10-12 i garaget så är det bara.
Det finns några köldbryggor i kåken såsom en betongbalkong instöttad mot vägg och en ifälld som var svår att isolera runt om helt perfekt. I övrigt har jag varit med så att inga fuskkonstruktioner och hafsjobb tillämpadades.
Huset har en modern FTX aggregat av märket Heru 130T EC som just nu är lite snålställd.
Garaget är på 33m2 loch uppvärmning är fjärrvärme.
Elen ligger på 7-8000kwh , många TV:s etc..och 4 pers i hushållet som inte slösar varmvatten direkt.
Borde man inte kommit ner på 50-70KWh/m2 o år. Nu hamnar jag som det ser ut som på 110...
Borde jag thermografera huset för att hitta läckor?
jag kan ge dig lite att jämföra me, bor i ett stenhus på 200m2 som håller 20-22 grader utan eldning i kamin när de är som kallast, varav 45m2 är garage förråd med kanske 15 grader.

totalförbrukning är ca 11000kwh och visst de är jättebra, men de är ju tack vare värmepumpen, hushålls el ca 5500kwh så lika mycket går till värmepump o ventilation o varmvatten (extra elberedare).

men tar ja då mina 3000h på värmepumpen och tar de ggr 6kw så blir de ju 18000kw på 200m2 vilket blir 90kwh m2/år så de är ju inte långt från dina 110.

allså vad ja menar, är ju att även mitt nybyggda stenhus drar ju en del när man räknar vad som krävs. 30cm under plattan och 60cm på vind och bra fönster 1.1 men lite sämre väggar och köldbryggor.

min slutsummering är ju att de är värmepumpen som fixar jobbet. fjärrvärme här hade ju blivit 23000kwh per år inkl hhel ?? och de hade ja vart missnöjd med såklart.

hoppas du har nåt o jämföra med då. mvh daniel
 
lordi>>Jag är av uppfattningen att huset tar den energin den behöver oavsett inställning. Men jag vill ha högt deltaT vid ev felvisning på tempsensorerna då jag tror en ev sån skulle vara till min nackdel.

Har du någon mer bra anledning/argument för utom ev livslängd på ventilen?
 
Bambi skrev:
lordi>>Jag är av uppfattningen att huset tar den energin den behöver oavsett inställning. Men jag vill ha högt deltaT vid ev felvisning på tempsensorerna då jag tror en ev sån skulle vara till min nackdel.

Har du någon mer bra anledning/argument för utom ev livslängd på ventilen?
Varför vill du ha högt Delta T på sekundärsidan? Temp och flödesgivarna sitter ju på primärsidan. Mätarna ska vara kalibrerade, så ev problem med mätfel tror jag är väldigt små.
Vid för hög kurva så får ventilen en för stor hysteres, alltså den pendlar för mycket mellan öppet och stängt och överkompenserar.
Alltså när ventilen pendlar så pendlar även värdet på DeltaT på primärsidan. Detta skulle jag vilja påstå gör att du förbrukar mer energi, till skillnad mot om ventilen får jobba i lugn och ro, så att säga.
Man brukar sträva efter ett DeltaT på ca 10-15 grader på sekundärsidan, om du har ett radiatorsystem.

Sen har man även problemet med onödiga värmeförluster i stamledningar om man skickar ut onödigt hög temperatur i systemet
 
Jag fick det rådet och testade och min förbrukning gick ner när jag höjde framledningstempen, då jobbar ju min sekundärsida som fjärrvärmeverkets primärsida.

Jag har kombinerat med golvvärme och element. Jag har fått uppfattningen att om jag har högre deltaT på sekundärsidan så får jag även det på primärsidan då returen från sekundären blir lägre. Dår få rjag också ett minskat flöde på båda sidor.

Så nu ligger tempen på 45-55 grader med en utomhustemp på 0-(-10), vilket känns bra.

Men kanske ska testa en runda till och dra ner till kurva 8 som räcker och ser om förbrukningen ökar annars blir det ju jämnare flöde och golvvärme med lägre framledning.
 
Redigerat:
Ett litet tillägg: Om jag höjer cirkualtionspumpen till 3:an så kan jag nästan köra på kurva 7 men då har jag knappt något deltaT på elementen vilket inte känns bra. Kör jag på kurva 12 som nu så har jag ca 10 graders deltaT på tillopp>retur på elementen med termostaten ställd på 3.an.

Måste inte elementen ha ett visst delta för att få bra verkningsgrad, i specifikationer anger de ofta 55/45 grader tillopp>retur?
 
C
Man brukar säga att man vill ha 7 graders skillnad på framledning och retur, och 5 grader skillnad på dito på det enskilda elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.