Byggahus.se
Hej!

Vi planerar att bygga en 1 plans villa på 203 kvm med passivhus teknik. Bortsett från FTX ventilationen så tänke vi värma upp huset med vattenburen golvvärme. Vattnet tänkte vi värma via vattenmantlad kamin, solpaneler och in i en ackumulatortank.

Vi tänkte endast ha vattenburen värme i badrummen, tvättstugan och hallen.

Min fundering är:

Tror ni att det blir problem att värma upp huset med vattenburen golvvärme när huset är byggt passivt? Kan det bli för varmt? Jag måste väl alltid ha en viss cirkulation i golvvärme systemet.

/Villa Broberg
 
Varför uppvärmning i passivhus?
 
Jag vill ha värme på golven för komforten
 
Med kamin, solpaneler och acc har du ju inget passivhus, möjligen ett lågenergihus..
 
Jag kommer inte ha ett passivhus. Jag kommer bygga med passivhus teknik. Nu släpper vi det och hoppas att någon kan svara på min fråga istället.
 
Villa Broberg skrev:
Jag måste väl alltid ha en viss cirkulation i golvvärme systemet.
Måste du? Golvvärmen är väl som oftast avstängd om sommaren?
 
Även om du har cirkulation i golvvärmen behöver du inte tillföra mer varmt vatten som ökar värmen i den ....
=varmt i huset så cirkulerar bara vattnet runt runt i slingorna utan mera värmetillskott...
 
Varför köra med vanlig FTX när det går att köra med aktiv FTX?

http://www.termavent.se/

Man får ut mycket mer!

Ska huset vara byggt som passivhus, kommer golvvärmen ALLDRIGT att triggas igång.

Luftvärmen kommer att vara så hög, att inga termostater kommer igång. Skulle man påtvinga golvvärmen,
blir det så varmt i huset att man blir tvungen att vädra.
Detta kan man dock justera genom att tillföra den kalla luften uteifrån.
Isf varför ska man ha FTX?

Detta kan fungera endast vid mycket låga utomhus temperaturer.
 
Om du bara ska ha golvvärme för komfortens skull i mindre utrymmen är det enklast att lägga elektrisk golvvärme där. Om du har ett passivhus och ska elda i din vattenmantlade kamin så att du får värme i golven kommer det att bli så varmt i huset att ni inte kan vara där.
 
Hej!
Bor själv i passivhus sen ett år tillbaka och har en vattenmantlad kamin och solfångare kopplade till en ackumulatortank vilket funkar finfint. Dock behövs det extravärme när temperaturen kryper under nollstrecket. Att tillföra denna värme via golvvärme kan vara en god idé. Dock kommer du inte uppfatta golven som särskilt varma då temperaturen inte behöver vara många grader varmare än rummet för att åstadkomma ett varmt inomhusklimat. Fundera också på hur mycket du är beredd att elda i kaminen. För att försörja golvvärmesystemet med tillräckligt med värme plus varmvatten får du nog vara beredd att elda 4 timmar om dagen. Ett alterativ är att inte lägga ner slingor över hela golvet. Förmodligen vet du var matbordet kommer stå och soffgruppen så lägg lite slingor där istället så kommer det gå på högre effekt och du kommer uppleva värmen bättre.

/Johannes Igelström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.