Byggahus.se
Jag har några liggandes. men du får lösa transporten själv.
 
Korvgubbe
Hehe, min farfar byggde ett trädgårdsland av gamla telefonstolpar, tre stycken staplade på varandra för att bilda en ram och så i med jord. Ingen som har drabbats av cancer än :)
 
berne88 skrev:
någon som vet var man kan bli av med stolpar?
Närmsta återvinningscentral ska kunna ta hand om impregnerat virke. Körde själv en stolpe till tippen som jag ville bli av med i höstas.
 
Takräcke på landrovern kanske? :D
 
När de är så gamla att de behöver bytas ut så är de oftast så urlakade att det inte är något problem.

Dessutom, från Wikipedia:

Kreosot från stenkolstjära är, i motsats till kreosot från trätjära, påvisat cancerogen.

Denna kreosot innehåller en stor andel polyaromatiska kolväten. Arbetare vid impregneringsanläggningar kan utsättas för värden som överstiger gällande gränsvärden.[källa behövs]

Studier av järnvägsarbetare och linjemontörer (el och tele) visar ingen förhöjd risk för cancer för dessa yrkesgrupper.
Med andra ord, rätt så harmlöst för sådant bruk som vi talar om här...

(Jag tänker själv läggar några stolpar jag har liggande som kant runt uppfarten.)
 
Det är inte bara kreosot det handlar om, många stolpar är impregnerade med koppar, krom och arsenik.
 
-MH- skrev:
Takräcke på landrovern kanske? :D
Jag hjälper dig att lasta :)
 
Sjukt gammal tråd jag vet, men är det någon som har telefonstolpar eller liknande och vill bli av med?
 
Frågade en gång om jag kunde få dem då de bytte. Fick nej för att det inte var tillåtet, men i samma andetag sa dom "du kan ju råka sno dem, vill du låna motorsågen?"
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
Ja svarta marknaden blomstrar och den skall naturligtvis utnyttjas när den lagliga marknaden inte kan fylla behoven. Det brukar gå bra att övertala dem att räkna fel så man kan försnilla ett par gamla stolpar då de byter stolpar någonstans.
En påse bullar kan fungera som påtryckningsmedel.

Å andra sidan tycker jag att när man sätter sig över lagen måste man också ta sitt ansvar och se till att lagbrottet inte gör någon skada varken på medmänniskor eller på den natur som kommande generationer skall ärva. Jag tycker inte att man skall använda gammalt tryckimpregnerat virke som kanter i trädgården eller till byggnadsmaterial för byggnader där människor vistas långa perioder och inte heller till sådana ändamål där vanligt oimpregnerat fungerar lika bra.
Stolparna hör hemma som bjälkar under broar och bryggor och som hörnstolpar i öppna skjul och kanske som syll i något gammalt uthus som har för låg stenfot. När de har tjänat ut i sin nya användning skall de givetvis föras till sophanteringen som problemavfall.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.