Bygger nytt og lurer litt på hvordan en baderomsvegg som vender mot yttervegg skal se ut.
Har lest at noen setter plast akkurat som vanlig hele ytterveggen, men akkurat den delen hvor baderommet er, prikker man en masse småhull i plasten så eventuell fukt kan komme ut.
Baderommet er midt på en langside på huset.

Andre ser ut til å bruke den gamle sorte forhydringspappen akkurat ved baderommet.

Hva er mest riktig akkurat nå?

Så lurer jeg på oppbygging av en vegg inne i baderommet som skal skille dusj fra badekar. Den stikker ut 1m fra veggen og skal ha fliser på begge sider og gå opp til taket.
Blir det en stødig med

15 fliser
0,2 tettskikt
12.5 gips
15 plywood
45 stender
15 plywood
12.5 gips
0,2 tettskikt
15 fliser

Eller må jeg opp i 75 stender?
Kommer til å være en blandebatteri i veggen, men jeg antar man får inn det i en 45 stender?

Man skal forsøke å unngå doble tettesjikt. I ditt tilfelle vet jeg ikke helt hvordan man skal gjøre faktisk. Blir begge sidene vannbesprutet?

I ytterveggen bør du også tenke over fuktspærren. Jeg tror man pleier å behandle hele veggen som sone 1 hvis en del av ytterveggen havner der. Det innebærer tettesjikt bak flisene på hele veggen. Noen bygger dette på samme veggkonstruksjon som i resten av huset med vanlig fuktspærr innenfor installasjonssjiktet. Man risikerer da å få problemer. Det har nemlig vist seg at noen tettesjikt har veldig fuktavhengig dampgjennomgangsmotstand. Dette innebærer at de slipper gjennom mer fukt når de er våte. Fukt vandrer da inn i installasjonssjiktet og blir værende der uten mulighet til å tørke ut med skade som følge.

Jeg bygde typ en slik vegg du beskriver av LUX plater. Veldig enkelt da man ikke trenger å krangle med masse tetteoppsikt fram og tilbake uten denne ble bygget etter tetteoppsiktet. se inn her så finnes det litt bilder: http://byggarna.bloggas.nu/

• Liker
AddeW
  • Laddar…
Jeg bygde nettopp en slik skillevegg på 1m. Jeg bygde med 70x45 stendere "på platten" deretter enkelgips (ja jeg brukte vanlig kartonggips i dusjen) på hver side og tettesjikt/fliser.
Jeg oppfattet den veggen som meget stabil til tross for at jeg ikke brukte plywood og til tross for at den bare ble ca 90mm tykk flislagt og klar.

Jeg muret opp min skillevegg i leca.

Sent from my HTC One V using Byggahus

souba skrev:
Jeg bygde typ en slik vegg du beskriver av LUX plater. Veldig enkelt da man ikke trenger å styre med masse membran frem og tilbake uten denne ble bygget etter membranen. Kikk inn her så finnes det litt bilder: [lenke]
Flott bygg!
Skal lage en lignende peis som deg også.
Hva heter de mer og hva er det for produsent på LUX platene? Søkte litt på LUX men fant ikke produsent eller noe mer om egenskapene.

Locke skrev:
Man skal forsøke å unngå doble tettesjikt. I ditt tilfelle vet jeg ikke helt hvordan man skal gjøre faktisk. Blir begge sidene vannbegynte?

I ytterveggen bør du også tenke over fuktsperren. Jeg tror man pleier å behandle hele veggen som sone 1 om en del av ytterveggen havner der. Det innebærer tettesjikt bak flisene på hele veggen. Noen bygger dette på samme veggkonstruksjon som i resten av huset med sedvanlig fuktsperre innenfor installasjonssjiktet. Man risikerer da å få problemer. Det har nemlig vist seg at noen tettesjikt har veldig fuktavhengig dampgjennomgangsmotstand. Dette betyr at de slipper gjennom mer fukt når de er våte. Fukt vandrer da inn i installasjonssjiktet og blir værende der uten mulighet til å tørke ut med skade som følge.
En side mot badekar andre mot dusj.
Så utsatt det kan bli :)

Hvordan pleier man å løse det ved ytterveggen? Sette plast som øvrige vegger og lage litt småhull i den så fukt kan komme ut?

Suhagg skrev:
Stilig konstruksjon!
Skal lage en lignende ovn som deg også.
Hva heter de mer og hvem er produsenten av LUX platene? Søkte litt på LUX men fant ikke produsent eller noe mer om egenskapene.
Takk, kan ta et bilde i helgen nå som det er klart. Man vil jo helst ikke blande inn masse treverk på et baderom, så dette var det beste alternativet som alle flisgudene brukte, sa de. Finnes å kjøpe i din flisbutikk, f.eks. Colorama.
Info om platene finnes her: http://www.luxelements.de/lux_sweden/programm/element/bauplatte-vorgeschlitzt.htm

Hyggelig at det skal bygges flere ovner, kan ordne et bilde av den nå som den er helt klar:)

souba skrev:
Takk, kan ta et bilde i helgen nå når det er klart. Man vil jo helst ikke blande inn masse tre i et baderom så dette var det beste alternativet som alle flisegudene brukte sa dem. Finnes å kjøpe i din flisebutikk ex Colorama.
info om platene finnes her: [lenke]

Hyggelig at det skal bygges flere ovner, kan ordne et bilde av den også nå når den er helt ferdig:)
Hyggelig. Skal lese mer om den. Dyrt antar jeg?

Jeg skal ha 2 stk vegger som er 1m brede x 3m høye. Men jeg antar jeg må fortsatt ha en trerammestamme i den eller skal jeg satse på metallrammer? Den skal skille mellom dusj og innfliset badekar samt mellom dusj og toalett.

Tenkte å bygge min skorstein med skorsteinsblokker og deretter pusse dem. Så at du bygget leca og så en vanlig premodul i metall innvendig. Hvordan kom det seg at du valgte det? Synes det er pent med en mer pipe-aktig variant som du har gjort dog. Har du vannmantlet peis? Tenkte å satse på det og lade akkumulatortank så man har nytte av varmen i stedet for å gå fra 22 grader inne til 26 så fort man fyrer :)

p232.jpg.scaled1000.jpg

Sist redigert:
Greia med luxplatene er at du skal slippe å bruke regler av tre og metall. Man limer luxplatene med et spesielt lim og bruker også disse som kortlinger. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk når man holdt på å lime om det virkelig skulle holde, men pokker for et lim!!! Og når man så flislegger og fuger blir det virkelig en steinhard vegg! Luxplatene skjærer man lett med en tapetkniv (som gips) eller sager. Som amatør brukte jeg en sirkelsag for å få det rett men fine snittflater.

Platene kostet ca 400:- (for 20mm, som de anbefalte, finnes 6,10,20,30,50 osv) 240*60 er målene. En limtube kostet omtrent det samme, men limet var ganske drøyt, og det bruker jeg nå til alt:-D

At jeg brukte leca og en premodul eller NVI-skorstein i dette tilfellet var av to grunner.

Den første var fordi det er en konveksjonspeis. Det sitter et metallhylster rundt, så det meste av varmen kommer ut forfra og ikke rundt den som en "vanlig peis". Jeg vurderte selv å bruke en vannmantlet peis, men måtte forkaste den tanken ganske fort da man bør ha en enorm akkumuleringstank for å kunne nytte en slik. Og selv bruker jeg bergvarme, og til det var det mer eller mindre bortkastede penger på en vannmantlet siden man når man hadde tent opp ville vært nødt til å slukke etter 1 time:)

Skorsteinen ble valgt fordi det var svært brukervennlig samt det billigste alternativet man kan finne. Skorsteinsblokk er dyrere pluss mye mer jobb. Lecaen fordi den er veldig praktisk å jobbe med og billig:)

Det man kunne gjort annerledes var å satset på en uisolert del nærmest peisen, så du tok vare på litt mer av røykgassvarmen, men lecaen er nok ikke det beste i varmelagringssammenheng, da ville man kanskje ha murt med rødtegl eller kjøpt en masse kleberstein og slengt inn:)

phu.. nå ble det mye.. Spør hvis jeg har vært uklar om noe:)
Suhagg skrev:
Trevlig. Skal lese mer om den.
Dyrt antar jeg?

Jeg skal ha 2 stk vegger som er 1m brede x 3m høye.
Men jeg antar jeg fortsatt må ha en treregelstamme i den eller skal jeg satse på metallregler?
Den skal skille mellom dusj og innflislagt badekar samt mellom dusj og toalett.

Tenkte å bygge min skorstein med skorsteinsblokk og deretter pusse dem.
Så at du hadde bygget med leca og deretter en vanlig premodul i metall innvendig. Hvordan kom det seg at du valgte det?
Synes det ser fint ut med en mer pipe-liknende variant som du har gjort.
Har du vannmantlet peis? Tenkte å satse på det og lade akkumulatortank så man har nytte av varmen i stedet for å gå fra 22 grader inne til 26 så fort man fyrer opp :)

[bild]

Takk! Bra forklart og det er verdsatt å høre andres meninger så man slipper å finne opp hjulet igjen :)

LUX
Virker jo skikkelig praktisk. Skal bygge inn badekaret også, og disse platene ser ut til å være det jeg absolutt skal bruke.
Kommer til å dra vann til blandebatteriet for badekaret i en av disse veggene, så jeg antar jeg trenger litt tykkelse og tomrom i den.
Da burde jeg vel trenge å lage en vegg med la oss si 20mm og deretter et mellomrom på ca 40mm (der jeg kan dra vann og sette på 90 graders bøyler til blandebatteriet)
og så en 20mm plate igjen. Deretter er det bare å flise inn alt dette til en eneste ca flis+80mm+flis tykk vegg. Ikke noe fuktsperre trengs når det er inne i et bad der alt allerede er tett antar jeg?

Angående skorsteinen.
Jeg synes det ville vært fint å utnytte varmen, og jeg kommer til å ha varmepumpe i garasjen et stykke unna hvor det er plass til en 500-750L akkumuleringstank derfor
ble jeg nysgjerrig på å ta vare på varmen. En vannmantlet er jo ikke spesielt dyr, men så må det til med akkumuleringstank og litt styring og rørleggerhjelp så det er kanskje vanskelig å regne hjem på et nybygd godt isolert hus i dag.
Kommer bare til å fyre for kosen dog. Har ca 4m opp i mønet, så det er kanskje ikke så dumt å gjøre som du har gjort for å få en god følelse av en skikkelig murpipe samt at det er billig og lett å gjøre selv.
Det du mener med "uisolert del" er å ha et skorsteinsrør uten isolering for å få mer varmespredning nærmest ovnen?

Luxskivene er tettisolerte i seg selv. Så har du ditt bad med fire vegger tettisolerte etter dagens alle regler kan du bygge hvordan og hva du vil med disse platene:) jeg la gulvet først før jeg bygde opp mine vegger i tilfelle man vil endre noe i fremtiden så står det jo på flis og man trenger ikke å gjøre om tettisoleringen om man for eksempel i mitt tilfelle vil bytte innebygd toalett:-)

Det er nok et bra mellomrom for å kunne koble litt vann:)

Peisen har vi samme tanke på med kosefaktor, litt derfor man også valgte bort vannmantlet. Hadde jeg kjøpt en slik hadde jeg kunnet droppe bergvarme men da hadde man jo vært nødt til å fyre;-)

Akkurat, så man utnytter litt strålevarme fra peis og røykgasser mot Leca i dette tilfelle, vet dog ikke hvor mye man ville kjent av denne varmen.

Sist redigert:
souba skrev:
Luxskivorna er tette i seg selv. Så har du ditt bad med fire vegger tett i henhold til dagens alle regler kan du bygge hvordan og hva du vil med disse platene:) jeg la gulvet først før jeg bygde opp veggene mine om man vil endre noe i fremtiden så står det jo på flisene og man trenger ikke gjøre om tette hvis man for eksempel i mitt tilfelle vil bytte innebygd toalett:-)

Det er nok et bra mellomrom for å kunne koble litt vann:)

Ovnen har vi samme tankegang på med kosefaktor, litt derfor man også valgte bort vannmantlet. Hadde jeg kjøpt en slik hadde jeg kunnet droppe bergvarmen men da hadde man jo vært nødt å fyre;-)

Akkurat, så man utnytter litt strålingsvarme fra ovn og røykgasser mot leca i dette tilfellet, vet dog ikke hvor mye man ville ha kjent av denne varmen.
Takker! Skal spørre etter platene når det er dags så.

Jeg kommer ikke til å fyre for oppvarmingens skyld men det føles unødvendig å ikke utnytte muligheten fullt ut.
Så en dag kanskje man vil fyre mer for strømmen er hinsides dyr da er det nok ganske deilig med vannbåren.
Ingenting man gjør i ettertid direkte.

Der er ovnen ferdig, bare risten som skal inn etter feieren har vært i farten:)

Sant at man ikke gjør om de! Og vannbårne er jo smart! Lurer på om det finnes en ovn som man kan bypass'e vannet på, det hadde vært en god idé så man kunne fyre uten å slukke når vanntemperaturen blir for høy:-)

• Hvit peis med sort glassdør og innebygd ventilasjon i et rom med trepaneltapet på veggene. To spotlys lyser opp peisen ovenfra.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.