Hei

Har en god venn som har problemer med sin fasade. Det er stående panel, men den er veldig "tunn", bare 12 mm. En standard ytterpanel er 22 mm ifølge min erfaring.

Uansett, så har panelet begynt å bue seg slik at det på mange steder har blitt en betydelig avstand mellom ytterbordet og det underliggende (det er altså overliggerpanel). Man kan se inn under det ytre bordet, avstanden er sikkert en centimeter.

Dette kan jo ikke være bra, tenker jeg. Regnvann kommer selvsagt inn bak panelet.

Jeg har aldri sett dette fenomenet og tenker at det skyldes at panelet er så tynt. Tre beveger seg jo hele tiden, men jeg har ikke sett bord bue seg på denne måten.

Ville dere kjøpt et knippe nye bord av samme tynne dimensjon, eller kjøpt 22 millimeters og byttet hele veggen? Det er hovedsakelig en side på huset (sørveggen) som har dette problemet. De andre sidene ser veldig bra ut.
 
Om det er så store gliper så er det nok på tide å ta ned hele fasaden og forsikre seg om at det ikke er en masse fuktskader som man ellers risikerer å bygge inn. Lekkasjer har den irriterende egenskapen at det liksom aldri synes der det har oppstått og vice versa, om du forstår hva jeg mener.

Enig i at 12 mm er i tynneste laget. Den burde man ha skrudd fast så den sitter ordentlig, ikke spikret.
 
S
Høres unektelig tynt ut...tykkere lekt sier jeg. Det synes jo ikke at de under er 12 mm. Samtidig tror jeg ikke at det er noen fare om det kommer inn litt vann bak lektene. Det er jo ikke noe tetningslag i den forstand at vann er forbudt. Avhenger selvfølgelig av hva som er der bak, men er det luftspalte og deretter noe som vannet bare renner ned på så er det ikke fare på ferde med litt glipper pga buede lekter.
 
Ja det føles veldig tynt og ikke så robust. Bord har også sprukket. Det kan så klart skje også med 22 mm men 12 mm må jo sprekke lettere.

Jeg skal foreslå å bytte hele den sørlige siden av huset. Øvrige sider har ingen problemer i det hele tatt og det er sikkert ingen tilfeldighet at det er akkurat den sørlige siden. Det blir jo da en annen panel på en side av huset men det kan man kanskje leve med...ikke motivert for å bytte all panel når den er som ny ellers. Muligens er den byttet på øvrige sider? Han har ikke eid huset mer enn noen år og har ikke all historikk.
 
S
Ja sørsider har en besværlig tilværelse. Jeg ville nok også ha tatt det en side om gangen. To på millionen kommer til å se det. Dukker det opp overraskelser pleier de jo sjelden å være godartede uten lede til mer arbeid og/eller utgifter.

En ulempe pga glipende lokk akkurat nå kan være at det kan bli fristende insekts-tilhold bak lokkebordene.
 
Hvorfor ikke bare hjelpe til med å slå inn spikeren om vennen blir plaget av den glippende panelen?
 
Q Queen15 skrev:
eller kjøpe 22 millimeters og bytte hele veggen. Det er hovedsakelig en side på huset (sørsiden) som har dette problemet. Øvrige sider ser veldig bra ut.
JA
 
Ja kanskje det går å prøve å banke inn spikene lenger. Jeg trodde at mellomrommene var for store, men det er jo det første å prøve så klart. Hva dum jeg er som ikke tenkte på det. De kanskje bare "krøp ut" uten at det synes på utsiden 🙈

Jeg tenkte nok også at den der tynne panelen på bare 12 mm risikerer å sprekke om man "tvinger tilbake" bord som har bångnat.
 
Sist redigert:
Det er jo verdt et forsøk. Skru i stedet for å spikre så holder det bedre.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det er jo verdt et forsøk. Skru i stedet for å spikre så holder det bedre.
Skru ikke (i unøden) det er unødvendig dyrt og vanskeligere å banke inn om det skulle være nødvendig. Om fasaden var skrudd og begynte å glippe og sprekke, ville det være betydelig vanskeligere å utbedre enn om den som vanlig er festet med trådsøm.
 
F fribygg skrev:
Skruv ikke (unødvendig) det er unødvendig dyrt og vanskeligere å slå inn om det skulle trenges. Om fasaden var skrudd og begynte å glipe og sprekke ville det vært betydelig vanskeligere å utbedre enn om den som vanlig er festet med trådspiker.
Ja, der har vi ulike meninger og kanskje erfaringer.

Hele poenget med å skru er jo at det ikke skal krype ut og følgelig måtte slås inn. Min erfaring med trådspiker derimot er at den har en høyst irriterende vane å krype ut både her og der i konstruksjoner utendørs, så jeg prøver å unngå spiker i størst mulig grad.

Men det får TS avgjøre selv.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, der har vi ulike meninger og kanskje erfaringer.

Hele poenget med å skru er jo at det ikke skal krype ut og følgelig måtte slås inn. Min erfaring med trådspiker derimot er at den har en særdeles irriterende vane med å krype ut både her og der i konstruksjoner utendørs, så jeg prøver å unngå spiker i størst mulig grad.

Men det får TS avgjøre selv.
Hvordan tenker du med en skrudd planke på en oljefargemalt fasade som må skiftes etter si 50 eller 100 år, hvordan får du løs torxskruen om du bruker en slik?
Om man tenker seg sporskruen på et hjørnejern på et vindu pleier man jo få løs den med makt, men hvem skrur fasade med sporskru?
 
F fribygg skrev:
Hvordan tenker du med en skjev bord på en oljefargemalt fasade som må byttes etter si 50 eller 100 år, hvordan får du løs torxskruen om du bruker slik?
Om man forestiller seg sporskrue på et hjørnejern på et vindu pleier man jo å få løs den med makt, men hvem skrur fasade med sporskrue?
Normalt bruker man kanskje ikke skruer, men i dette tilfellet er det jo ikke normalt, eller hva? Her finnes det jo bare halvparten så tynn fasade å feste i mot normalt, og dessuten må den tvinges på plass. Da kan det være motivert med skruer litt her og der.

Sporskrue vet jeg dog ikke hvor du har fått det fra. Torx eller kryss er hva jeg bruker. Sporskrue er et mareritt.

At man alltid har gjort si er dessuten ingen grunn i seg selv for ikke å teste å gjøre så.

Men som sagt. Vi har ulike meninger i spørsmålet og nå har vi fremlagt våre respektive argumenter. Så er det opp til TS å avgjøre. Jeg for min del ønsker ikke å havne i noen evig strid om skruer eller spikre og kappe tråden, så jeg avslutter for min del denne delen av diskusjonen.

Jeg hadde dog som sagt brukt skruer. Rustfrie slike.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Når vi tok vekk de panelbordene som var dårligst, viste det seg at det var en type panel jeg ikke hadde sett før. Den er 22 mm "på midten", men ca. 2 cm på hver side er 12 mm. Det er altså 12 mm-delen som er synlig. Nå forstår jeg hvorfor bordene har en tendens til å bøye seg så mye.

Denne oppdagelsen gjorde at vi ikke ser samme "fare" med sprekkene. Ja, pent er det vel ikke, men det er i alle fall ikke åpent inn bak siden den tykkere delen dekker. Vanskelig å forklare, og jeg har ikke funnet en slik panel når jeg googlet, så vet ikke hva den kalles.

Vi byttet ut de dårligste bordene, og resten får bli. Det var ikke mulig å skru dem inn mer, de har bøyd seg for mye.

Takk for alle tips og råd 😊
 
  • Liker
stugfar og 1 annen
  • Laddar…
Q Queen15 skrev:
Når vi tok løs de panelbordene som var dårligst, viste det seg at det var en type panel jeg ikke hadde sett tidligere. Den er 22 mm "på midten" men ca 2 cm på hver side er 12 mm. Det er altså 12 mm delen som er synlig. Forstår nå hvorfor bordene da har en tendens til å bøye seg så mye.
LB hus ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.