4.143 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Ytterligere tråd om fliser og sponplate
Side 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 245 innlegg
Lest litt om dette og er innforstått med at det finnes mange ulemper med å flislegge på levende materiale. Har gjort om litt på kjøkkenet og av flere grunner så er det OSB det skal flislegges på. Få dit gips er altså ikke et alternativ.
Flislim har jeg forstått er greia. Hva finnes det mer for tips om dette? Leste noe om at våtromstapet bak kunne hjelpe. Finnes det noe man kan behandle/male OSB-en med for at den skal overleve/feste litt bedre? Å bygge ut fra veggen mer enn 1-2mm (foruten flis med lim) er altså ikke aktuelt. Når det gjelder fugemassen, hvis det skulle bevege seg litt, så hadde det jo vært fint hvis det fantes en mer elastisk/mykere fugemasse, antar jeg?
Så ja, jeg forstår at mange vil svare "sett gips", men nå er spørsmålet "hvordan setter man fliser på best mulig vis om underlaget er OSB?"
Edit: Kanskje finnes det en spesiell form for flis som egner seg bedre, er store eller små fliser å foretrekke...?
Flislim har jeg forstått er greia. Hva finnes det mer for tips om dette? Leste noe om at våtromstapet bak kunne hjelpe. Finnes det noe man kan behandle/male OSB-en med for at den skal overleve/feste litt bedre? Å bygge ut fra veggen mer enn 1-2mm (foruten flis med lim) er altså ikke aktuelt. Når det gjelder fugemassen, hvis det skulle bevege seg litt, så hadde det jo vært fint hvis det fantes en mer elastisk/mykere fugemasse, antar jeg?
Så ja, jeg forstår at mange vil svare "sett gips", men nå er spørsmålet "hvordan setter man fliser på best mulig vis om underlaget er OSB?"
Edit: Kanskje finnes det en spesiell form for flis som egner seg bedre, er store eller små fliser å foretrekke...?
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 innlegg
Jeg har for meg at OSB har en voksoverflate, det burde innebære en risiko for at det fester seg uvanlig dårlig på den.
Jeg tror ikke det kommer til å funke i det hele tatt.
Forstår ikke hvorfor man pusser opp / renoverer og så likevel skal gjøre det på en måte som man vet ikke er bra...
Om man ikke vet og gjør feil er én ting, men å vite og likevel gi blaffen i det...
Sparklet på en OSB med våtromssparkel og skulle slipe dagen etter, da falt hele sparkelklumpen ned, så grunnet vi med vevlim, da funket det.
Forstår ikke hvorfor man pusser opp / renoverer og så likevel skal gjøre det på en måte som man vet ikke er bra...
Om man ikke vet og gjør feil er én ting, men å vite og likevel gi blaffen i det...
Sparklet på en OSB med våtromssparkel og skulle slipe dagen etter, da falt hele sparkelklumpen ned, så grunnet vi med vevlim, da funket det.
Ja, det finnes et bra ordtak for dettenino skrev:Jeg tror ikke det kommer til å fungere i det hele tatt
Forstår ikke hvorfor man pusser opp / renoverer og så allikevel skal gjøre det på en måte som man vet ikke er bra...
Om man ikke vet og gjør feil er en ting, men å vite og allikevel gi blaffen...
Sparklet på en osb med Våtromssparkel og skulle pusse dagen etter, da ramlet hele sparkel kaken ned, da grunnla vi med vevlim, da fungerte det
- If you're gonna go wrong, do it with confidence
Fibo-trespo kjøkkenpanel kanskje er et alternativ i stedet
Jeg tror problemet blir å få festet til å sitte godt på overflaten, primer løser ikke alt.
Mener du silikonfug? All fugemasse i dag er vel mer eller mindre fleksibel, likeledes festet, men det er jo fortsatt et sementprodukt.
Fester det på platen så ville nok S48 være det beste valget.
Mener du silikonfug? All fugemasse i dag er vel mer eller mindre fleksibel, likeledes festet, men det er jo fortsatt et sementprodukt.
Fester det på platen så ville nok S48 være det beste valget.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg har hatt to runder med fliser som har løsnet fra sponplate, tredje gangen byttet jeg til gips og vi får vel se.
Fugene holdt så man kunne løfte bort 4 plater om gangen.
Protte
Fugene holdt så man kunne løfte bort 4 plater om gangen.
Protte
Selv gjorde jeg en skikkelig rask oppussing av kjøkkenflisene, og limte på eikefiner gulv på de gamle flisene. Det ble veldig bra. Lange "bord" med 30cm bredde.
En gjerrig-fibo-trespo-løsning, kan man si. Nytt kjøkken for noen hundrelapper. Ja, så ble det også en ny benkeplate samtidig.
En gjerrig-fibo-trespo-løsning, kan man si. Nytt kjøkken for noen hundrelapper. Ja, så ble det også en ny benkeplate samtidig.
Men hva er egentlig problemet? Det er vel bare å prøve å flislegge på OSB-platen. Fungerer det, så fungerer det, hvis det ikke fungerer, har man bare lagt ned et par timers jobb unødvendig og får gjøre det om igjen.
Foreslår følgende: gå over OSB-platen med 40-sandpapir for å fjerne evt. voks. Prime. Flislegg med flislim. Fug med vanlig flisfug.
Foreslår følgende: gå over OSB-platen med 40-sandpapir for å fjerne evt. voks. Prime. Flislegg med flislim. Fug med vanlig flisfug.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Problemet er at OSB/sponplate krymper og sveller om hverandre og bryter i stykker fiksen.
Første året sitter det som fjellet, men etter 5-10 år så kan det kanskje falle ned.
Protte
Første året sitter det som fjellet, men etter 5-10 år så kan det kanskje falle ned.
Protte
Nei, det er vel bare å kjøre på, går det så går det....f91jsw skrev:Men hva er egentlig problemet? Det er vel bare å prøve å flislegge på OSB-platen. Fungerer det så fungerer det, hvis ikke så har man bare lagt ned et par timers jobb uten hell og må gjøre det om igjen.
Foreslår følgende: gå over OSB-platen med 40-sandpapir for å fjerne eventuell voks. Primer. Flislegg med flislim. Fuge med vanlig flisfuge.
Men renoverer man så synes i hvert fall jeg at man skal gjøre det så riktig man kan.
