Jeg planlegger å bygge inn garderober i en vegg i vår nye leilighet. Fikk tegninger av kommunen, men de sier at en konstruktør må avgjøre om veggen er bærende eller ikke. Jeg synes imidlertid det er ganske tydelig at den ikke er bærende, men tenkte å be om deres innspill.
Jeg vil ta bort den inringede veggen:
På denne tegningen tolker jeg at de "svarte" veggene er bærende - stemmer det? Den aktuelle veggen er ikke markert.
Den er ikke bærende, du har jo en søyle rett ved siden av.
Du har helt rett i at de "svarte" veggene og søylene er bærende, de er plassstøpt.
Takk for raskt svar, da gjenstår det bare å se om foreningens styre krever at jeg likevel tar inn en konstruktør (om jeg i det hele tatt skal kontakte styret).
Takk for raskt svar, da gjenstår det bare å se om foreningens styre krever at jeg likevel tar inn en konstruktør (om jeg i det hele tatt skal kontakte styret).
Det er opp til deg, men med såpass nye og tydelige K-tegninger så ser jeg ikke poenget.
Takk for raskt svar, da gjenstår det bare å se om foreningens styre krever at jeg likevel tar inn en konstruktør (om jeg overhodet skal kontakte styret).
Om du spør styret må du regne med at de etterspør f.eks. en uttalelse fra sakkyndig. Styret består jo oftest ikke av noen bygningsingeniører.
Med tanke på at du tenker å rive foreningens eiendom er det nok passende å kontakte styret. Kan jo finnes unntak i vedtektene men normalt er jo også ikke-bærende vegger foreningens ansvar.
Med tanke på at du tenker rive foreningens eiendom er det nok lurt å kontakte styret. Kan jo finnes unntak i vedtektene, men normalt er jo også ikke-bærende vegger foreningens ansvar.
Foreningers ansvar defineres ikke slik, derimot kan man fundere på hvilke tiltak som krever styrets godkjennelse.
Liksom i de fleste BRFers vedtekter har også denne BRF vedtekter som sier at man må ha styrets tillatelse for å gjøre:
- Inngrep i bærende konstruksjoner.
- Flytte ledninger for vann, avløp, strøm og gass.
- Annen vesentlig forandring
Så da er spørsmålet om dette regnes som en vesentlig forandring. Og hvorfor skriver man i så fall ikke "inngrep i bærende og ikke-bærende konstruksjoner"?
Og hvorfor skriver man i så fall ikke "inngrep i bærende og ikke bærende konstruksjoner"?
Fordi den teksten speiler skrivningen i borettslagsloven. Ifølge loven kan vedtektene angi at styrets tillatelse ikke trengs for disse endringene, men derimot gir ikke loven rom for å i vedtektene utvide listen over tiltak som krever tillatelse.
Derfor at den teksten speiler skrivningen i borettslagsloven. I følge loven kan vedtektene angi at styrets tillatelse ikke trengs for disse endringene, men motsatt gir ikke loven rom for å i vedtektene utvide listen over tiltak som krever tillatelse.
Ok, men spørsmålet står fortsatt, regnes riving av ikke-bærende konstruksjon som en vesentlig forandring? Det er jo det som avgjør om jeg trenger styrets tillatelse eller ei.
Ok, men spørsmålet gjenstår, regnes riving av ikke bærende konstruksjon som en vesentlig endring?
Helt klart er at også en riving av ikke bærende konstruksjon kunne regnes som en vesentlig endring, så bare det faktum at konstruksjonen ikke er bærende innebærer ikke automatisk at det er fritt fram. Men ditt prosjekt kan neppe ses som en vesentlig endring etter min mening.
Men det er en avveining man må gjøre - det handler ikke bare om hva som gjelder formelt, visse styrer har meninger om saker de egentlig ikke har med å gjøre, og da kan det jo bli uønskede konflikter selv om man så og si har retten på sin side.
Et tips er å sjekke at det ikke går noen kabler eller rør i veggen. Kjenner til et tilfelle hvor en ikke-bærende vegg ble revet, og det viste seg at hele husets kabel-tv-ledninger gikk i veggen.
Takk for alle svar. Det går ikke vann eller strøm, bortsett fra til et av mine egne stikkontakter som da må flyttes. Jeg kommer nok til å informere styret uansett, føles best så.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.