Hei. Jeg legger ut bilder fra originaltegningene. Kanskje gøy for noen å se på. Dette er et Ytong hus bygget i 58 :) Fullt av strålende betong ;)

Jeg vurderer å eventuelt rive en kjellervegg. Den veggen som er til høyre for vaskerommet på bildet. Bak den har vi nå en badstue som vi ikke bruker.

Jeg som ikke er noen ekspert tror at veggene som er bærende er fasadeveggene samt veggen som går i midten av huset, og at alle andre innervegger bare er å slå ned om man vil. Tar jeg feil? Og i så fall ville det vært veldig interessant å vite hvordan konstruksjonen fungerer :)

God påske

• Original tegning av kjellerplan for Ytong hus fra 1958, viser rom som garage, mat, vaskerom og bod. Planlegger å rive vegg ved siden av vaskerommet.
  • Seksjonsvisning av et Ytong hus fra 1958 med detaljerte mål og vinkel på takkonstruksjonen. Viser bjelkelagselement, garasje og etasjehøyder.
  • Original plantegning av et Ytong hus fra 1958, med markerte rom som vardagsrum, kök og sovrum, samt detaljer om veggplasseringer.
  • Original tegning av et Ytong hus bygget i 1958, viser planløsningen med rommene merket, inkludert vaskerommet ved siden av saunaen.
Skulle også tippe på at det bare er hjertevegg du trenger å fundere over

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Derimot kan den biten av veggen som er nærmest ytterveggen være nødvendig for at ikke alle jordmassene på utsiden skal kunne trykke ytterveggen innover. I andre tråder har det blitt foreslått at man sparer 0,5 - 1 m av veggen man vil fjerne.

BirgitS BirgitS skrev:
Derimot kan den biten av veggen som er nærmest ytterveggen være nødvendig for at ikke all jorden på utsiden skal kunne trykke ytterveggen innover. I andre tråder har det blitt foreslått at man sparer 0,5 - 1 m av veggen man vil fjerne.
Okei. Høres nesten usannsynlig ut at en lettbetongvegg på 0,5 meter skulle kunne hjelpe jordtrykket? å ikke få en bærende vegg til å kollapse innover?

BirgitS
Jeg er ikke byggkonstruktør, og det kan være lurt å kontakte en, men det blir vanskelig for ytterveggen å presses innover om det finnes noe som sørger for at det forblir 90 grader mellom gulv og yttervegg samt mellom tak og yttervegg. Så om det holder med en halv meter i ditt tilfelle vet jeg ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.