Noen som har erfaringer med materialet kalt ytong? Hvordan er det å arbeide med det? Hvilke verktøy trengs og kan man male over det? Noen som vet?

Hei!

Sjekk ut www.yxhult.se som produserer materialet. Jeg har selv prøvd å sende dem e-post flere ganger men får aldri noe svar(?)

Du kan jo prøve å ringe. Det går kanskje bedre?!

Alternativer til Ytong kan være H+H Celcon, Lettklinkerbetong, Leca eller prefabrikkerte og isolerte betongelementer.

Se også gjennom eldre spørsmål om dette emnet her på forumet.

Får du tak i noen prisopplysninger så er jeg veldig interessert :D

Mvh og Godt Nytt År!

/Stefan

Når vi regnet (men ikke H+H Celcom) var Y-tong det dyreste av alle materialer.
Vi bygger med Nordblock i stedet.

Vi hadde tenkt å bruke ytongen til å bygge opp en vegg med litt "hulrom" i for alt mulig. Mest for effektens skyld, ikke for å oppbevare ting i direkte. Helt riktig, ytongen er dyrest i klassen.

Vi vurderer å gjøre det litt mer komplisert, men å bygge ut veggen med lekter og gips som vi faktisk allerede har betalt for :) Vi hadde tenkt å pusse den veggen så den ser litt "rå" ut og vi lurer på om gipsplatene tåler det. Vil murpussen løsne fra gips og masonitt?

Det går ikke an å pusse på gips. Man får bruke en strukturfarge istedenfor. Puss funker ikke på papir eller tre...
I en tidligere tråd beskrev jeg hvordan jeg laget nisjer i en mellomvegg - bare å søke... :)

Takk for det! Skal se nærmere på den utførlige beskrivelsen!

Det finnes plater som heter "Masterboard" og "Pyrok" som er laget av fibersement, mineralisk plate som er veldig bra å pusse.

www.ljungberg.se

Der finner du informasjon om alle platene de har.

Vi skal kjøpe deres Masterfasad for å pusse ytterveggene.

Du kan bruke lecablock, det er billigere og du har allerede det "rustika" utseende. Det er bare å pusse den litt lett.

Det er veldig lett å arbeide med.

;D

Sweli!

Var det dere som bygde med pre-fabbede betongblokker (som var isolerte)? Om ikke, hva er Nordblock? Lettbetong??

Mvh Stefan :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.