Hei!

Bygger garasje og ser at min byggmester har brukt Windy vindtett i stedet for PE-folie aldringsbestandig plast. Ifølge ham er det det samme.
Hva sier ekspertisen?

• Bygging av garasje med Windy vindskydd i taket, stiger og treverk på betonggulvet, plastfolierull og verktøy ved veggene.
  • Byggetegning som viser lagdelte materialer for garasjetak, inkludert tettdekksmatte, PE-folie og vindbeskyttelsesduk. Tekniske spesifikasjoner nevnt.
Det der er diffusjonsåpent, noe som ikke er det samme som aldersbestandig plast der du vil ha en høy dampmotstand.

Om det ikke skal være oppvarmet så vil du ikke ha plastfolie pga. kondensasjonsrisiko.

OM det skal være oppvarmet så avhenger det av hvilken fukttilførsel du har om det duger med vindsperre eller ikke. Kjører du inn bilen hver dag med 2dm snø som deretter smelter og fordamper så vil du få problemer. Skal du bare ha hyller med spiker så er problemet antageligvis ikke-eksisterende.

Mikael_L
Ja, det er ikke det samme. Men det kan noen ganger være et bedre valg, hvis det er en bygning som ikke er oppvarmet, eller har lav temperatur eller bare oppvarmes deler av året kan det være bedre. Egentlig avhenger det også av hvor mye fuktighet man mistenker at det blir der.

Men i det minste er det ikke noe galt, noen ønsker å ha det diffusjonsåpent i veggene i slike bygninger (som du nå har fått) mens andre vil ha det diffunsjonstett (som jeg selv etter mange kval over valget til slutt valgte til min garasje).

• Liker
mili1983
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det er ikke det samme.
Men det kan av og til være et bedre valg, om det er en bygning som ikke er oppvarmet, eller har lav temp eller bare oppvarmet deler av året kan det være bedre.
Egentlig avhenger det også av hvor mye fukt man mistenker at det kommer bli der.

Men i det minste er det ingen alvorlig feil, noen vil ha det diffusionsåpent i veggene i slike bygninger (som du nå har fått) andre vil ha det diffusionstett (som jeg selv etter mange kval over valget til sist valgte til mitt garasje).
Takk for svar!
Min byggmester bruker ha kontroll på slikt men tenkte at jeg uansett stiller spørsmålet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.