Jeg skal fjerne to bærende vegger og har hatt en konstruktør hjemme som har sett på det og beregnet bjelkene. Stolpene som bjelkene skal hvile på skal være VKR 70x70x5. Nå når jeg ringte og skulle bestille stålet, hadde de det ikke på lager. Samt at jeg måtte kjøpe en fulllengde hvis jeg ville ha det. Derimot hadde de KKR 80x80x5 på lager i passe lengde for meg (5m). Hvordan er det med bæreevnen i den i forhold til VKR 70x70x5? Jeg ville være veldig takknemlig om noen kunne avklare dette, selgeren sa at det ikke skulle bli noe problem, men selgere er jo selgere og ikke noe annet... (absolutt ingenting vondt om selgere... 
TAKK SÅ LENGE.
TAKK SÅ LENGE.
Er det ingen som vet noe om dette...? ville vært veldig takknemlig om noen visste... takk uansett...
KKR er kaldvalset og VKR er varmvalset, dette har ingenting med bæringsevne å gjøre da flytegrensen antagelig er den samme (vanligvis 355N/mm2), kaldvalset stål har en glattere overflate og er fri for glødehud.
Bøyemotstanden er ca. 35% høyere på 80x80x5, du vil ha en klart overdimensjonert konstruksjon med 80x80x5.
Bøyemotstanden er ca. 35% høyere på 80x80x5, du vil ha en klart overdimensjonert konstruksjon med 80x80x5.
Tusen takk, det høres supert ut. Jeg har et siste spørsmål. Jeg skal i ene enden legge opp bjelken på et L-jern som skal skrus inn i treveggen med franske treskruer. Konstruktøren har på tegningen skrevet 70x40x5, men det har ikke leverandøren, de sier at det ikke finnes noe slikt. Det som gjelder er 80x40x5 eller 60x40x5. Jeg hadde valgt 80x40x5 direkte om jeg hadde fått inn det, men det finnes ikke nok plass. Så spørsmålet er hvor stor forskjellen er i praksis mellom 70x40x5 og 60x40x5. Jeg er utrolig takknemlig for svar. Tusen takk.
65*50*6 og 75*50*5 finnes også som standard hos Tibnor. Jeg vil tro at 70*40*5 finnes som skaffning fra Tyskland gjennom for eksempel Tibnor, men da blir det litt dyrere og tar ca 10 dager å få hjem. Hvis du går ned i dimensjon, synes jeg du skal rådføre deg med konstruktøren.
KKR har dårligere utmattelsesevner enn VKR hvis det er utsatt for store påkjenninger. Men i de fleste tilfeller, og absolutt i ditt tilfelle, duger KKR. Og så er det billigere enn VKR.
KKR har dårligere utmattelsesevner enn VKR hvis det er utsatt for store påkjenninger. Men i de fleste tilfeller, og absolutt i ditt tilfelle, duger KKR. Og så er det billigere enn VKR.
Jeg sjekket med min konstruktør, han sa at det ikke var noen problemer, og da jeg gikk opp fra 70x70x5 til 80x80x5 var det absolutt ingenting å fundere over.JohanKson skrev:
HmmmJohanKson skrev:
Hadde vært interessant å få informasjon hvorfor han ikke aksepterer KKR om du går opp i dimensjon? Skal du sveise i det?
Jeg slo en signal til min leverandør på VKR.
Fikk følgende opplysninger.
VKR og KKR har samme verdier på papiret men det stemmer ikke i virkeligheten.
1 m lengde så skiller det seg ikke noe. Ved 6 m så er VKR ca. 20 % sterkere og det finnes da en kurve å regne etter.
Problemet kanske var att jag inte ville gå upp i dimension. Pelarna blir 2,4 meter på vardera sida och ska bära upp fem meter som sagt. Så han kanske inte vill/orkade räkna om eftersom jag redan betalt.Linnex skrev:Hmmm
Hade varit intressant och få information varför han inte accepterar KKR om du går upp i dimension? Skall du svetsa i det?
Jag slog en signal till min leverantör på VKR.
Fick följande uppgifter.
VKR och KKR har samma värden på papper men det stämmer inte i verkligheten.
1 m längd så skiljer sig det inget. Vid 6 m så är VKR ca 20 % starkare och det finns då en kurva att räkna efter.
Forskjellen ligger i aksialbelastning av disse to profiltyper: En KKR som er kaldvalset har spenninger i seg og på grunn av dette kan man ikke lage søyler like lange i KKR som VKR i tilsvarende dimensjon. Foreskriver for min del alltid KKR når jeg gjør byggetegninger, dette gjør at man kan velge VKR i samme dimensjon om man vil. Jeg tror ikke at den dimensjonen du snakket om på KKR skal være noen problem. Dessuten Collin: bøyemotstanden er ikke interessant i denne sammenhengen.
Klikk her for å svare