Hei! Min leiegård er bygget i 1938. Jeg har nylig lagt merke til denne platen som sitter mellom vinduskarmen og ventilen ved vinduene. Ser det ut til å være asbest? Bekymrer meg nå ganske mye for min og spesielt min sønns del, siden det er tilluft.
 
  • En nærbilde av en gammel metallplate med rust og slitasje, plassert mellom en vindusbenk og en ventil i en leilighet fra 1938.
  • En nærbilde av en vegg med en ventil og en skive mellom vinduskarmen og radiatoren, mulig laget av asbestholdig materiale.
Men uansett hva det er for materiale i denne skiva. Hvordan skulle det i så fall kunne løsne og spres rundt i luften. For du er vel ikke der og rapper løs litt av den flere ganger om dagen.
Det ville vel være farlig om det var plutonium i den så den spredte radioaktivitet. Men ellers vil den nok ikke forårsake noe om den får fortsette å være der den er i ytterligere over 80 år.
 
Om du mener den brune platen så ser det ut som kork. Brukes nok som varmeisolering for å ikke kjøle ned vinduskarmen med innkommende luft.
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men uansett hva slags materiale det er i denne skiva. Hvordan skulle det i så fall kunne løsne og spres rundt i luften. For du er vel ikke der og skraper av litt flere ganger om dagen.
Det ville vært farlig hvis det var plutonium i den så den spredte radioaktivitet. Men ellers vil den neppe forårsake noe om den får fortsette å være der den er i ytterligere drøye 80 år.
Nei, jeg er ikke der og skraper. Tenkte at om den isolerer ventilen så kanskje luften er der og sliter på den. Men er generelt engstelig av meg.
 
Men det ser mer ut som en skive av kork.
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Om du mener den brune skiven så ser det ut som kork. Brukes nok som varmeisolasjon for å ikke kjøle ned vinduskarmen med innkommende luft.
Takk, ja det er den jeg mener. Så kan det kanskje være. Det var en lettelse :)
 
L Lämmelen skrev:
Nei, jeg er ikke der og raper. Tenkte at om den isolerer ventilen så kanskje luften er der og tærer på den. Men er nervøs av meg generelt.
Men selv om det var asbest i platen så vil du få inn mer asbestfibre via tilluftsventilen enn om det skulle være asbest. Det finnes betydelig større farer å sløse bekymringen på enn om det skulle være asbest i en konstruksjonsdel i en leilighet. Jeg vil tro at bare luften i en tettbebygd strøk er betydelig mer skadelig. Men mest skadelig er bekymringen for alt man tror muligens kan være farlig.
 
  • Liker
Lämmelen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.