Hei
Har en svart vindusbrett i eternit som har blitt stygg og slitt. Kan man gjøre noe for å rengjøre og/eller ”pusse” opp den. Kone-råd eller produkter å kjøpe.
All hjelp tas gjerne imot.
/Martin

• Svart fönsterbrett i eternitt med synlige slitasjemerker og flekker ved et vindu, omgitt av hvite fliser og en kjøkkenvask under.
  • Slitt svart fôrbrett i eternitt under et vindu, med merker og flekker. Vindushåndtaket og kjøkkenvasken er delvis synlige.
  • Slitt svart eternitt vinduskarm med hvite flekker og merker, plassert under et hvitt vindu med metallhåndtak.
BirgitS
Fordi man ikke vil slite på eterniten så kan du prøve å gni inn litt olje, kanskje parafinolje. Prøv på undersiden først.

BirgitS BirgitS skrev:
Ettersom man ikke vil slite på eterniten så kunne du prøve å gni inn litt olje, kanskje parafinolje. Prøv på undersiden først.
Takk for tipset men undersiden er dessverre ikke samme overflate og utseende som ovenfor. Hvorfor olje, nysgjerrig.

BirgitS
Olje pleier å gjøre overflaten blank og reflekterende, noe som ofte gjør at den ser mer jevn ut i fargen.

Om det er kalkavleiringer etter vann som har fordampet, kan du prøve noe surt, f.eks. sitron eller eddik. Om det er mer vanlig smuss bør oppvaskmiddel eller allrent få det bort.

• Liker
Samsamuelsson
  • Laddar…
Samsamuelsson Samsamuelsson skrev:
Hei
Har en svart vinduskarm i eternitt som har blitt stygg og slitt. Kan man gjøre noe for å rengjøre og/eller "pusse" den opp. Husmortips eller produkter å kjøpe.
All hjelp tas gjerne imot.
/Martin
Er det virkelig eternitt? Ser mer ut som svart stein.

Jeg våtsliper mine med 800->2000 papir. Deretter polermaskinen med grov slipemiddel og lammeullspad, og til slutt voks.

Blir ikke fullt så blanke som nye siden jeg ikke orker holde på mer enn noen time men mye bedre enn før.

• Wow
  • Liker
Samsamuelsson og 1 annen
  • Laddar…
Magnus E K
E Edlunn skrev:
Er det virkelig eternitt? Ser mer ut som svart stein.
Det er eternitt laget for å etterligne svart stein.

E Edlunn skrev:
Er det virkelig eternit? Ser mer ut som svart stein.
Ja, det er eternit dessverre.

BirgitS BirgitS skrev:
Olje pleier å gjøre overflaten blank og reflekterende, noe som ofte gjør at den ser mer jevn ut i fargen.

Om det er kalkavleiringer etter vann som har fordampet, kan du prøve med noe surt, f.eks. sitron eller eddik. Hvis det er mer vanlig smuss bør oppvaskmiddel eller allrengjøringsmiddel få det bort.
Sitron eller eddik kan gjøre flekkene verre hvis underlaget er syrefølsomt, har selv fjernet lignende flekker gjennom polering med Autosol men da på kalkstein.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Ær det virkelig eternitt? Ser mer ut som svart stein.
Dessverre eternitt.

BirgitS
D Dsl skrev:
Jeg våtsliper mine med 800->2000 papir. Så polermaskinen med grov slippepaste og lammullsrondell, og til slutt voks.

Blir ikke fullt så blanke som nye siden jeg ikke orker å holde på mer enn en time, men mye bedre enn før
Høres ikke veldig sunt ut å gjøre det med asbestholdig materiale.

D Dsl skrev:
Jeg våtsliper mine med 800->2000 papir. Så polermaskinen med grov slipepasta og lamullsskive og til slutt voks.

Blir ikke helt så blanke som nye siden jeg ikke orker å holde på mer enn en time men mye
BirgitS BirgitS skrev:
Høres jo ikke helt sunt ut å gjøre det med asbestholdig materiale.
Jeg følte spontant det samme selv om jeg forespråker en roligere holdning mot asbesthysteriet. Men våtsliping er jo på ingen måte farligere. Så jeg tenker at man ikke skal gjøre en for stor sak av det.

• Liker
Intet
  • Laddar…
Vi har like fönsterkarmer og like flekker. På undersiden er jo karmen grå/beige. Jeg mistenker sterkt at den svarte overflaten helt forsvinner hvis man begynner å pusse på den?

Sist redigert:
Magnus E K
Tenk ikke engang tanken på å slipe den på plass innendørs. I så fall må den demonteres og arbeidet utføres ute, men ganske meningsløst siden det ikke er tillatt å remontere asbestholdig materiale. (Så er den vel borte finnes det ingen annen alternativ enn å pakke den inn i doble lag med byggplast og kjøre til ÅVC, med mindre du bor så nært at du kan med den til ÅVC.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Tenk ikke engang på å slipe den på plass innendørs. I så fall må den demonteres og arbeidet utføres ute, men ganske poengløst ettersom det ikke er tillatt å remontere asbestholdig materiale. (Så er den vel borte finnes det ikke annet alternativ enn å pakke den inn i doble lag byggplast og kjøre til ÅVC, utenom om du bor så nær at du kan med den til ÅVC.)
Hva man gjør som villaeier er vel ens egen sak, om man ønsker montere den igjen eller ikke kan knapt staten kontrollere. Det mest fornuftige om man nå vil ha den tilbake er vel å polere bort flekken med valgfritt polermiddel, Autosol eller lignende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.