Vi har byttet fasade og vinduer. Vinduene er i flukt med fasaden. I dag når jeg kom hjem hadde byggarbeiderne satt vindusbeslag som etter min mening er altfor store.

De øvre vindusbeslagene stikker ut og drypper ned så langt at et par centimeter på kronlistene forsvinner bak og dermed den vakreste profileringen. Han fikk et bilde av hvordan vi ville ha det, og det var ikke slik.

Det nedre vindusbeslaget stikker også ut altfor mye. Reagerte med en gang da jeg så det. Har lest at minimum ifølge bransjen er at det skal stikke ut 20 mm utenfor fasaden evt. fôringen. Jo lengre desto bedre muligens rent funksjonelt men selvfølgelig ikke estetisk. Dessuten er de så langt ut at man kan skade seg på dem der de er i markhøyde. Her handler det om bortimot 50 mm utenfor fôringen!

Vår byggmester påstår at det finnes byggeregler om hvor langt de nedre vindusbeslagene må stikke ut, og at han har fulgt dem.

Jeg forstår at vindusbeslagene nede må være kortere enn de oppe, om ikke det skal dryppe på den nedre platen så snart det regner. Så vi må rette opp begge deler.

Jeg begynner å bli skikkelig bygglei nå. Byggere er ikke så nøye med å spørre eller følge hva vi vil estetisk - for eksempel gjorde byggmesterne fôringene annerledes enn tegningen og hva jeg uttrykkelig har sagt og skrevet.

Vi bygger ut vårt eldre hus i gammel stil, og jeg er nøye med detaljene. For barnas skyld var jeg nødt til å dra bort med dem fra byggestøvet noen dager. Ellers hadde jeg oppdaget det tidligere. Min samboer var hjemme, men ser ikke slik som dette.

• Et stort, utstikkende vindusbrett i metall over et dekorativt listverk på en utvendig trevegg, som skygger for listens profil.
  • Bilde av et vindu med hvit kant, store vindusbeslag som stikker ut, dekket med gul tape langs kantene på et nyoppusset husfasade.
Hva verre er synes jeg at det ser ut til å være bakfall på det øvre blekket, det har dessuten oppsvinget bak panelet så vidt jeg kan se. Hvis det er som det ser ut, så leder det jo inn fukt i panelet. Det ville med andre ord være bedre om det ikke fantes.

• Liker
Lakritsianen
  • Laddar…
40mm utstikk fra fôr ifølge husama, men er det steder man går mye og risikerer å sette seg fast i dem så pleier jeg å gjøre dem mindre...
Overblekkene skulle vært med bare en ankanting i stedet for dryppkant, fungerer også på nederblekkene hvis man vil ha gammel stil. (jeg gjetter at byggherren har kjøpt ferdige blekk på byggevarehandelen og får derfor slike mål... Bestill hos en blikkenslager i stedet)

• Liker
Joak
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
40mm utstikk fra fôr ifølge husama, men er det steder man går mye og risikerer å henge fast i dem, pleier jeg å gjøre dem mindre...
Overblekkene skulle vært med bare en ankantning i stedet for dryppkant, fungerer også på nederblekkene hvis man vil ha gammel stil. (jeg gjetter at byggmesteren har kjøpt ferdige blekk på byggevarehandelen og får derfor slike mål... Bestill hos en blikkenslager i stedet)
hva er ankantning? Mener du omviket?

D Daniel 109 skrev:
Hva verre er synes jeg at det ser ut til å være bakfall på det øvre blikket, det har dessuten oppbretten bak panelet hva jeg kan se. Hvis det er som det ser ut så leder det jo inn fukt i panelet. Det ville med andre ord være bedre om det ikke fantes.
ja det er innenfor panelet. Men har uttrykkelig sagt og skrevet at det må helle litt utover. Håper det bare er bildet som forviller. Skal sjekke igjen!

plåtrickard plåtrickard skrev:
40mm utstikk fra foder ifølge husama, men er det steder man går mye og risikerer å sette seg fast i dem, pleier jeg å gjøre dem mindre...
Overblekkene skulle vært med bare en kanting i stedet for dryppkant, fungerer også på nederblekkene om man vil ha gammel stil. (jeg gjetter at byggherren har kjøpt ferdige blekk på byggevarehuset og får derfor slike mål.... Bestill hos en blikkenslager i stedet)
Refererer du til Ama Hus fra Svensk Byggtjänst? Ingen tvingende regel om 40 mm da?

Første gang jeg ser hasper på utsiden.

Det er slik stormhasper pleier å sitte.

• Liker
tergo og 3 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hva som er verre, synes jeg, er at det ser ut til å være bakfall på det øvre blekket, det har dessuten oppvikket bak panelet hva jeg kan se. Om det er som det ser ut så leder det jo inn fukt i panelet. Det ville med andre ord vært bedre om det ikke fantes.
Overblekkene pleier å sitte bak panelet..

Pippis hus Kolarestigen skrev:
hva er ankantning? Mener du omviket?
Droppkanten foran på blekkene

Pippis hus Kolarestigen skrev:
Refererer du til Ama Hus fra Svensk Byggtjänst? Ingen tvingende regel om 40 mm da?
Ja, akkurat

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.