6.762 lest ·
11 svar
7k lest
11 svar
Vindu u-verdi 1,0 W/m2 = Mye problemer med utvendig kondens?
Hei!
Står overfor litt beslutninger nå som vi skal bestille vinduer til vårt kommende hus. Vi kommer til å bygge i litt århundreskiftestil og har funnet en vindusprodusent som lever opp til våre krav. Jeg vil ha u-verdi 1,0 på vinduene, noe som da blir doble energiglass + argongass imellom. Vindusprodusenten anbefaler oss å velge u-verdi 1,2 i stedet da lavere u-verdi pleier å resultere i problemer med utvendig kondens, noe mange klager på, hevder han.
Er det noen som har erfaring med dette? Utvendig kondens oppstår jo ved klare, kalde netter når det er høy luftfuktighet, hvor ofte er det? Jeg synes det føles selvsagt å velge så god u-verdi som mulig med tanke på at energikravene vil måtte strammes inn i fremtiden samt at det er bedre energimessig generelt. Det skiller bare cirka 3000kr mellom u-verdi 1,2 og 1,0, noe som ikke er mye når man uansett bygger nytt.
Hvordan ville dere gjort det?
Takknemlig for svar!
Står overfor litt beslutninger nå som vi skal bestille vinduer til vårt kommende hus. Vi kommer til å bygge i litt århundreskiftestil og har funnet en vindusprodusent som lever opp til våre krav. Jeg vil ha u-verdi 1,0 på vinduene, noe som da blir doble energiglass + argongass imellom. Vindusprodusenten anbefaler oss å velge u-verdi 1,2 i stedet da lavere u-verdi pleier å resultere i problemer med utvendig kondens, noe mange klager på, hevder han.
Er det noen som har erfaring med dette? Utvendig kondens oppstår jo ved klare, kalde netter når det er høy luftfuktighet, hvor ofte er det? Jeg synes det føles selvsagt å velge så god u-verdi som mulig med tanke på at energikravene vil måtte strammes inn i fremtiden samt at det er bedre energimessig generelt. Det skiller bare cirka 3000kr mellom u-verdi 1,2 og 1,0, noe som ikke er mye når man uansett bygger nytt.
Hvordan ville dere gjort det?
Takknemlig for svar!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Sørg for å velge ventiler i vinduet slik at man kan ventilere 
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hjelper jo ikke et hakk mot utvendig kondens.😄 man får kondens på vinduer med u-verdi 1,2 også. Mange produsenter har fog-free glass som tilvalg nå for tiden, sjekk med din produsent om de har det og om det er verdt den ekstra kostnaden.sir_daniel skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Ment mot innvendig kondensasjon
Vi har vinduer med 0,9 i U-verdi. Har opplevd kondens på utsiden en håndfull ganger på fire år - altså ingen problem. Derimot er det kaldt minst 100 dager hver vinter på utsiden av vinduene - det er viktigere å dimensjonere for. Mitt råd blir altså: skaff vinduer med så lav U-verdi som dere har råd til. Det vil dere tjene både økonomisk og komfortmessig på.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
Har du regnet ut hvor lang tid det vil ta å tjene inn de 3000 i form av lavere energikostnad?
Ja på et omtrent. Ifølge mine beregninger i et energisimuleringsprogram ville vi spare cirka 500 kWh per år hvis vi velger 1,0 i stedet for 1,2, så hvis man regner med at en kWh koster 1,3 kr, vil det ta nesten 5 år å tjene inn. Men vindusprodusenten kunne ikke gi svar om g-verdien til vinduet, noe som også spiller inn i beregningen, så der har jeg bare brukt standardverdien for den typen vinduer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
i mine (Polska trä-) vinduer er glassenhetene stemplet "ECO PLUS U 0,5", så jeg antar at det er glassets U-verdi. Det er i alle fall de vinduene de anbefaler for passivhus.
Det er egentlig bare høstnetter, når en fuktig/regnfull dag går over til en klar natt, at det blir kondens. Kanskje 10 dager per år. No big deal!
Og kondensen avhenger mye av hvor store takutspringene er og hvor mye trær og annen bebyggelse du er omgitt av. Sammenlign med en bil som står fritt ute eller under en carport.
Det er egentlig bare høstnetter, når en fuktig/regnfull dag går over til en klar natt, at det blir kondens. Kanskje 10 dager per år. No big deal!
Og kondensen avhenger mye av hvor store takutspringene er og hvor mye trær og annen bebyggelse du er omgitt av. Sammenlign med en bil som står fritt ute eller under en carport.
g-verdien er veldig viktig når man regner på vinduer. Useriøst at de ikke kan svare på det.Krieng skrev:Ja på et ungefär. I følge mine beregninger i et energisimuleringsprogram ville vi spare cirka 500kWh per år om vi velger 1,0 i stedet for 1,2 så om man regner med at en kWh koster 1,3 kr ville det ta nesten 5 år å tjene inn. Men fabrikanten kunne ikke gi svar om vinduets g-verdi som også spiller inn i beregningen så der har jeg bare brukt en standardverdi for den typen av vindu.
Klikk her for å svare