Vil virkelig unngå å starte enda en tråd om gulvspon fra byggmax, men nå kan jeg ikke finne i noen annen tråd hvordan det egentlig monteres.
Mitt gulv ser ut til å være laget av Novopan og jeg har funnet en bruksanvisning på nettet.
http://www.novopan.dk/Files//Filer/pdfer/Montagevejl_Spaandex K-Gulv(Svensk3).pdf

Diagram over Novopan K-Gulv P6, med instruksjoner for montering vist på emballasje i blått og hvitt.

Bruksanvisningen er ganske uklar og sier ikke hvilken retning man skal begynne fra, men hvis man søker på andre gulv så ser det alltid ut til å starte fra venstre.
Men jeg synes det føles merkelig med tanke på spontingen, man vil vel liksom legge neste plate "på" den som allerede er montert?
Mine plater har likverdig sponting oppe/venstre og høyre/nede, så hvis jeg begynner fra venstre må jeg skyve neste plate under den forrige enten på kortsiden eller langs siden.
Henger dere med?
Skal dette monteres fra høyre i stedet? Gulvplate fra Novopan plassert på tregulv ved siden av en radiator og isolasjon, med tekst trykt langs midten av platen.

Teksten oppover pleier det å være

M
På bildet side 6 ser det ut til å være lagt fra høyre, men det står ingenting om rekkefølgen i teksten hva jeg ser.

SPAANDEX K-GULV og SPAANDEX UNIPAN K-GULV legges i forband med minst 300 mm forskyvning og på tvers av de oppsatte lektene/bjelkene med rettsiden opp, dvs. den merkede siden, og med kortendene fuget på lektene/bjelkene. Skjøting mellom bjelker (fuging mellom lekter) får kun forekomme i alminnelige boligarealer. Gulvsponplatene legges med en senteravstand på maks. 600 mm mellom lekter/bjelker og bør helst dekke minst to lekte-/bjelkeavstander. Gulvsponplatenes frie kanter mot vegger og åpninger skal være understøttet av lekter.

hantverkare1 skrev:
Teksten oppover bruker det være
Disse platene har tekst på begge sider.
"This side down" henholdsvis "Denne side op". Tror nok jeg har fått det riktig iallfall :)

• Haha
quilding
  • Laddar…
Micke64 skrev:
På bildet side 6 ser det ut til å være lagt fra høyre, men det står ingenting om rekkefølgen i teksten hva jeg ser.
Takk for at du også har sett. Så det kan altså være slik at man legger fra høyre? Jeg trodde det var en form for standard å legge fra venstre (det hadde passet best i mitt rom ettersom de fleste vanskelige rørgjennomføringer er nettopp i det hjørnet).

Fikk dette svaret:
Når du starter installasjonen av Novopan gulv gjør det fra venstre med langsidens tungen fremover og tungen fremover på platen høyre kortsiden. kan du på den liggende platen gjelder på veien limet i en operasjon.

Vet ikke om jeg ble klokere av det. Om jeg ser på platen ovenfra kan ha "tungen" enten oppover/høyre eller nedover/venstre.

Jeg tolker at du skal vri skiven på bildet.

Og så begynner du "der du kommer inn i rommet. Legg altså platene foran deg. Da stemmer det vel.

e3henri skrev:
Disse platene har tekst på begge sider.
"This side down" henholdsvis "Denne side op". Tror nok jeg har fått det riktig iallfall :)
Ajdå, da kan man jo ikke bygge inn "This side up" og late som det regner fordi det ikke står noe på andre siden :)

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Hmm jeg tenker at man begynner lengst inne i rommet. Skal sjekke det.

S
først legger du så du bare ser. der du skal lime. så man bare ser sponten man skal legge limet på.

SBH skrev:
først legger du så at du bare ser. der du skal lime. så man bare ser sponten man skal legge limet på.
Og for meg blir jo det å begynne fra høyre, ikke venstre.

* 1 Begynne her? *
* *
* *
* 2 Begynne her? *

Limbar overflaten er som sagt oppe+til høyre eller nede+til venstre

Virker vel fornuftig at det er de to sidene som ikke er limbare ovenfra som skal være i hjørnet man begynner med. Altså ifølge 2-eren ovenfor (som for meg er å begynne fra høyre - jeg tenker ikke at jeg legger platene foran meg - men jeg har det gamle gulvet krav - bryter opp det innerst etter hvert som jeg bygger gulvet mot meg).

Ifølge det første bildet så er det altså sidene øverst og til høyre som skal ligge i starthjørnet?
Med andre ord trykke platen opp mot veggen ved elementet og sette den lengst til høyre på bildet (og så sager man vel av fjæren mot veggen antar jeg).

Sist redigert:
S
på det bildet du har på ts.
er det venstre og bunnen som skal limes

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Ja, det burde være de overflatene som skal limes. Antar at man i første omgang limer på det som allerede er montert.

• Liker
1
  • Laddar…
S
e3henri skrev:
Ja, det burde være de overflatene som skal limes. Antar at man i første omgang limer på det som allerede er montert
det er overflatene som skal limes. dog går det an å montere fra andre siden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.