anaitis: femtedelspunkter sier du... Har jeg forstått riktig om man skal sette konsollene en femtedel av lengden fra kanten da? Altså for eksempel 20cm inn fra ytterkanten om hyllen er 100cm. Eller 40cm i mitt eksempel der hyllen er 2m.

Hvordan skal man tenke for å komme frem til det? Du får gjerne forklare litt mer :)

for jevn last langs hele hylleplanet blir det best å sette konsollene som Ts alternativ 2. altså 50 cm inn på en 2meters hylle.
For ujevn last gjør man det samme men skrur også fast konsollene i hylleplanet!
Om hylleplanet bøyer seg har man lastet for tungt!

daugaard: Du sier altså at anaitis tar feil? Jeg tror du må støtte det med litt faktiske beregninger :)

anaitis skrev:
Med jevnt fordelt last blir det alltid femtedelspunktene som gir den optimale plasseringen.
Det går an å regne ut, men det ville bli unødvendig teknisk synes jeg.
Ja, vet man svaret er det jo unødvendig å regne det ut:)
Da skal avstanden mellom støttene være tre femtedeler (60%) av hyllens lengde om jeg tolker deg riktig. Det stemmer jo ganske bra med min beregning ovenfor som ga 56%.

Sist redigert:
Å si at konsollene bør være 50 cm inn er det samme som å si at platen i den posisjonen kan deles på midten og at hyllen likevel har samme holdbarhet. Og så er det selvfølgelig ikke :)

Med plassering av støttene i femtedelspunktene blir støtteomentene like store som feltmomentene.
Å beregne dette er en øvelse man gjør i mange ingeniørutdanninger.

Injonil: Teoretisk fungerer det slik. Har man nøyaktig samme last på begge sider fungerer det i praksis også, men man må være forsiktig så man ikke dulter borti hyllen eller fjerner noe fra den ene siden og dermed endrer lasten. :-)
Stemmer ellers at momentet blir omtrent det samme ved femtedelspunkten. Moment støtte Ms=q*a^2/2, Moment felt Mm=q*(L^2-4*a^2)/8 for den som vil prøve. a er lengden mellom planktens kant og støtte, L er lengden mellom støtte, q er den utbredte lasten.

tlundberg skrev:
daugaard: Du sier altså at anaitis tar feil? Jeg tror du må støtte det med noen faktiske beregninger :)
Kan vel iallfall svare med et spørsmål (:
I beregningen deres plasserer dere en 10kg vekt 50 cm til venstre.
Deretter samme vekt midt mellom konsollene.
Burde dere ikke regne med 20 kg vekt mellom konsollene isf?

Nja, det kommer vel an på hva man vil regne ut. Tiokilosbokstapeln veier ti kilo uansett om den står lengst ute til venstre eller om den står midt mellom konsollene ;) Så hvis man skal regne ut hvordan man skal plassere konsollene for at hyllen skal bøye seg så lite uansett hvor man setter bokstabelen, så skal man ikke regne med 20 kg på midten.

anaitis skrev:
Med plassering av støtten i femtedels punktene blir støttemomentene like store som feltmomentene.
Å regne ut dette er en øvelse man gjør i mange ingeniørutdanninger.
Glemte å skrive at det gjelder med jevnt fordelt last. Fikk for meg at det var dette lasttilfellet som var interessant.
Tilsvarer om man har omtrent like bøker på hyllen overalt.
Med punktlaster blir det et helt annet lasttilfelle.

Begge tilfellene er interessante :) Men en jevnt fordelt last er vel det mest generelle. Ofte fyller man jo sine hyller. Kanskje ikke helt nøyaktig jevnt fordelt vektmessig, men tilstrekkelig jevnt for at det skal være greit å regne på det jevnt fordelte tilfellet :)

Så bør man ikke regne med 20kg i midten for jevnt fordelt last?

Det er nok dessverre vanskeligere enn som så. Noen nevnte formlene Moment_støtte=q*a^2/2, Moment_felt=q*(L^2-4*a^2)/8. a er lengden mellom brettets kant og støtte, L er lengden mellom støtter, q er den utbredte lasten.

tlundberg skrev:
Det er nok dessverre vanskeligere enn så. Noen nevnte formlene Moment_støtte=q*a^2/2, Moment_felt=q*(L^2-4*a^2)/8. a er lengden mellom bordets kant og støtte, L er lengden mellom støtte, q er den utbredte lasten.
Og hvis man i disse formlene setter inn femtedelspunktene så blir de begge momentene like store!

Unnskyld en som ikke helt henger med i alle beregningene, men hva har du tenkt å oppbevare på hylla? Om det nå føles som om det er risiko for at konsollene eller plata vil deformeres, er det ikke greit å ganske enkelt velge en annen grovere dimensjon på tingene, alternativt finne et mindre sensitivt sted å oppbevare ditt 200-liters akvarium eller din motorsykkel? ;)

Men jeg kan for så vidt ha forståelse for menneskets nysgjerrighet og vitebegjær så for all del, carry on. :thumbup:

• Liker
Majlu og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.