J
Har pusset opp et rom med kalkmørtel, det er mulig å lære for en nybegynner, men for meg tok det noen kvelder å få det til skikkelig - men jeg tror at HVIS det er kalkpuss fra før, så bør man fortsette med dette. Vegger er ganske enkle. Tak er betydelig vanskeligere. Jeg ga opp og jukset med gipsmørtel på det pussete innvendige hjørnet, sammenlignet med kalkmørtel er gipsmørtel barnslig lett å pusse med (og bygge opp hjørnet med en tilklippet blikkbit) - da jeg skulle dra min "profil" mot taket med kalkmørtel, falt halvparten ned, med gips så gikk det nesten ikke an å mislykkes. Men jeg vil fortsette å reparere andre vegger i huset (om behov oppstår) med kalkpuss, siden det er det fra før og jeg tror det er best å bruke det samme. Framfor alt bør man nok ikke bruke noe "hardere" puss på kalkpussede vegger, da sies det at det kan bli problemer...

• Liker
eko_linoleum
  • Laddar…
C
Gipsmørtel har egentlig ikke mye til felles med "vanlig" puss når det gjelder arbeidsteknikken. Gipsmørtelen fungerer mer som sparkel, mens vanlig kalk- eller sementbasert pussmørtel krever en helt annen teknikk. Så gipsmørtelen er enklere å håndtere for f.eks. reparasjoner. Den skal fungere utmerket sammen med både kalk- og sementpuss. Dog skal man som @JohanLun skriver unngå å reparere kalkpuss med sementbasert dito, eller vice versa. Kalkpussen har ikke så god vedheftning og kan lett løsne fra underlaget hvis det ligger kant i kant med et materiale som ikke er like elastisk.

Hvis man skal lage hulkil med vanlig puss bruker man med fordel en for formålet tilpasset hulkilskanitz. Med gipsmørtelen er det ikke like strengt, der kan man bruke diverse teknikker.

Summa summarum ville jeg personlig gått for gipsmørtel i dette tilfellet. Også for hullet i gulvet.

• Treskje med håndtak for påføring av gips- eller kalkpuss.
  • Liker
eko_linoleum
  • Laddar…
eko_linoleum skrev:
Logic, er ikke Ardex proteinbasert? OT kanskje, men men. Har hørt om husfix, men nå lener det mot gipsputsen. Takk uansett for ditt svar!
Jeg var av oppfatning at ardex var gipsbasert men jeg kan ta feil.

Jeg er i en lignende situasjon som deg og har i helgen underholdt meg med å fylle ut ca. 10 kg husfix i dels hull etter nedrevne vegger, samt etter frest inn strøm. I kveld blir det sliping og bredsparkling.

Jeg tror at alle alternativene som kommer opp her er likeverdige, men hvis jeg skulle gi et råd basert på tid så er det å velge et alternativ som ikke tar altfor lang tid på å tørke.

• Liker
eko_linoleum
  • Laddar…
JohanLun, takk for at jeg får ta del i dine erfaringer! Har også forstått at man ikke får bruke en hardere bruk enn det som allerede finnes der. Verdifull info for øvrig!

@ cpalm, det samme til deg, mye verdifull info. Har googlet hålkjel, og ble ikke så mye klokere etter å ha lest på wikipedia. Mener du listprofilen eller overgangen mellom vegg og "sålen" i en kjeller? Så det skal funke med gipskalk også til gulvet altså. Men bør det ikke repareres med betong uansett?

PDF-side som viser en tabell over ulike typer avrettingsmasse og sparkel, med fokus på miljømerking og helse- og miljøklassifisering.

@logic, så nå at det jeg mente med Ardex var avrettingsmasse, eller flytsparkel. De har jo sikkert flere produkter enn det. Men skulle ikke ville bruke deres flytsparkel. Selv om de kanskje ikke bruker kasein som proteintilsetning (skandalene med flytsparkel på tidlig 90-tall), så ville jeg personlig unngå slikt (flyt)sparkel.

Det er jo veldig forskjellig fra person til person ut fra hvilke kriterier man gjør valg. Jeg gjør først og fremst mine valg ut fra bygningsvernstekniske kriterier, samt hvilke produkter som er best fra et miljø- og helsemessig perspektiv. Det andre er mindre viktig for meg. Lykke til med renoveringen!

C
eko_linoleum skrev:
@ cpalm, detsamma til deg, meget verdifull info. Har googlet hålkæl, og ble ikke så mye klokere etter å ha lest på wikipedia.
Hålkæl er en avrundet overgang, normalt mellom tak og vegg. I rent dekorativt øyemed, istedenfor taklist.

Så det skal fungere med gipsputs også til gulvet altså. Men bør det ikke lages med betong likevel?
Om du trenger å ha noen spesiell bæreevne er det vel ikke så passende, men om det bare handler om å tette igjen et hull fungerer det alldeles utmerket.

• Liker
eko_linoleum
  • Laddar…
S
eko_linoleum skrev:
@ cpalm, det samme til deg, meget verdifull info. Har googlet hålkjel, og ble ikke så mye klokere etter å ha lest på wikipedia. Mener du listprofilen eller overgangen mellom vegg og "sulan" i en kjeller? Så det skal funke med gipsmørtel også til gulvet altså. Men bør det ikke repareres med betong uansett?
du bruker gulvprodukter til gulv og veggprodukter til vegg. er det uklart les om produktet :thumbup:

J
Hvor bra er gipsmørtel på steder der "fukt" forekommer? Tenker typisk kjellergulv og kjellervegger? Gipsplatens sterke side er vel ikke fuktige miljøer? Men de kanskje er forskjellige fra hverandre i denne aspekten?

S
JohanLun skrev:
Hvor bra er gips puss på steder der "fuktighet" forekommer? Tenker typisk kjellergulv og kjellervegger? Gipsskivens sterke side er vel ikke fuktige miljøer? Men de kanskje er ulike hverandre i denne aspekt?
gipsskivens svake punkt er papiret

Hei,
Har tatt bort lister fra veggen og fra hvert sted der spikeren satt fast, ble en bit av veggen dratt med.
Finnes det noe som er ferdig blandet, som sparkel på boks?

Takk på forhånd

S
evoline skrev:
Hei, Har fjernet lister fra veggen og fra hvert sted der spikeren satt fast, ble en bit av veggen med. Finnes det noe som er ferdig blandet, som sparkel på boks?

Takk på forhånd
nei

Nå kan jeg gledelig meddele hvilke produkter det ble👍 Utvalgt for å være så miljø- samt helsevennlige som mulig. Norske Hey'di eneste selskapet som har Svanemerkede betongprodukter.

Gipsmørtel til vegg og tak
Weber Gypsum Naturgips

Sekken inneholder Weber Gypsum Naturgips 25 kg, med grønt og gult design. For vegg- og takbruk, tykkelse 2-60 mm.

Reparere hullet i gulvet
HEY'DI Express Byggsparkel +
HEY'DI Spesialprimer (Svanemerket!)

Flaske med Hey'di spesialprimer og sekk med Hey'di Express byggsparkel står på et bord foran vindu med utsikt mot bygning og trær.

Flytsparkel
HEY'DI Best Flyt 20 kg sekk +
HEY'DI Spesialprimer ifølge ovenfor

Sekk med HEY'DI Best Flyt flytspackel, 20 kg, med Svanemerket.

Aldri jobbet med hey'di, hvordan står det seg kostnadsmessig?

Best Flyt 320 kr/sekk men da er det ganske rasktherdende, dvs. tar ikke en uke, samt at det kan legges fra 0-15 mm. De fleste andre flytsparkel kan legges fra 5 mm etter det jeg har lest? Primeren 169 kr. Byggsparkel 5 kg sekk 159 kr. De har også en annen flytsparkel (litt grovere) som kostet 269 kr per sekk. Så jeg vil påstå at de ikke er dyrere enn andre merker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.