Jeg skal innrede et lite verksted i kjelleren min og kan ikke bestemme meg for hvilken type benkeplate jeg skal ha på arbeidsbenken min.
Jeg vil gjerne at den skal være 80 cm dyp, så alle vanlige billige benkeplater går bort.
Materialet skal være slitesterkt, men viktigst av alt er at det ikke koster skjorta.
Har vurdert å bruke gulvsponplater eller annet plate materiale. De er jo billige i hvert fall. Best tror jeg det hadde vært med en benkeplate i eik. Men det blir litt for dyrt.

Hvilket materiale er egnet? Kunne man kanskje lakke sponplater og gjøre dem slitesterke?
Jeg skal totalt ha omtrent 4 meter arbeidsbenk.

Alle tanker og forslag mottas med takk!

MDF er både hardere og penere enn sponplate når det er blitt malt.

Hvilken type maling blir best på mdf? Malingen skal jo tåle litt juling.

Eller hvorfor ikke MDF eller gulvspon med en metallplate på?

Formplyfa er jo betydelig mer holdbart enn sponplate og har en overflate som tåler fukt og som dessuten kan rengjøres når den har blitt skitten.

Hva du skal gjøre på platen avgjør jo valget av materiale?

Sjekk om du kan få tak i en billig plåtskiva, da trenger du i stort sett bare å lage et rammeverk under... Faren min bruker en 3-4mm plåtskiva med rammer under. På den kan man gjøre hva som helst...

Spontet virke av groveste mulige dimensjon, deretter en masonittplate oppå, kantene kledd med vinkeljern.

slaskman skrev:
Spontat virke av groveste mulige dimensjon, deretter en masonittplate oppå, kantene kledd med vinkeljern.
dersom krigen kommer... ;)

MVH
Ronnie

• Liker
carfre og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har en benkeplate i laminat i garasjen min.
tålig som f-n!

I
Fordi benkeplaten med tiden blir ganske så ru av alle verktøy, merker av sag og bor m.m., er det ikke verdt å satse på noen plate. Bedre å gjøre slik:

Kjøp spontede bord/planker, minst 28 mm tykke. Kapp av til den lengden du vil ha på benken og slå dem sammen til den bredden du ønsker med lim mellom i noten. (Pass på at alle bord/planker har kjernehjørnet oppover.) Hvis den ligger opp-ned når du gjør det kan du skru på (i forsenkede hull) 45x70 lekter nedenfra i hver ende for å få overflaten urørt. (Lektene kan du bruke som del i underlaget.) Vend så platen og kle over med 1/8" (3,2 mm) hard trefiberplate som du bløtlegger først og spikrer på med fiberplatspiker i våt tilstand slik at den strekker seg ut og blir jevn når den har tørket et par døgn.

Når så 'benkeplaten' har blitt stygg kan du bare rive av trefiberplaten og legge på en ny, så har du en fin ny arbeidsbenk igjen. Den tåler dessuten slag og hammer ganske så godt uten at den kollapser.

Var på Bauhaus i dag. De hadde treplater 80cm dype som de kalte benkeplater. Kikket ikke så nøye, men tror at prisen lå under tusenlappen.

Takk for alle svar. Gøy å lese alle teoriene dere har.

Jeg gjorde slik at jeg bruker 60 cm's plater i stedet. Kom på at det nok blir bedre med det siden det er så vanskelig å få tak i bredere plater.
Har funnet en nyatohbenkplate for 479 kr. Så det får nok bli en slik. Kommer jo til å se litt hyggeligere ut også. Den burde tåle en del og den kan jo slipes ned også.

Sponplate, oppå dette laminatgulvet, rester eller et billig restparti eller noe, Vips så har du førsteklasses perstorpsplate i garasjen :)

slaskman skrev:
Spontant virke av groveste mulige dimensjon, deretter en masonittplate på toppen, kantene kledd med vinkeljern.
Hei,

Gamle tråd som jeg har letet opp.
Dere som har kledd kanten av for eksempel en arbeidsbenk med metall eller lignende, hvordan har dere gjort det? Hvilket materiale samt hvordan har dere festet det?

Har aldri sett en bøyd metallprofil hos byggevarehusene som er såpass lang at den kan kle inn en hel plates kant. Må kanskje gå til blikkenslageren?

Har dere frest ned vinkelen i platen for å få en jevn plate?

Mvh

Stefan

stew skrev:
Har aldri sett en knekket stålprofil hos byggevarehusene som er såpass lang at den kan dekke en hel plates kant. Må kanskje gå til en plåtslager?

Har dere frest ned vinkelen i platen for å få en jevn plate?
Blir vinkeljern for stygt og klumpete? Det tåler jo mye juling ellers, og kjøpes i lange lengder.
Jeg ville nok frest ned i det minste mesteparten av jernets tykkelse, men det er jo en smakssak.

Jeg innredet mitt fyrrom med en gammel kjøkkeninnredning og brukte gulvspon til plate. Siden benken mest fungerer som mellomlagring og underlag til litt småting er det ikke høye krav til fasthet. Malte gjorde jeg med gulvmalingen som ble til overs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.