6.457 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Vil trelastprisene gå tilbake til det normale?
Side 1 av 2
Hallo! Hva skyldes egentlig de skyhøye prisene på trelast nå? Sommeren 2019 kostet 28x120 terrassebord 12,95 kr/m... så at den nå lå på 24,95 kr... på Byggmax. Helt urimelig jo.
Er det noen vits i å vente på at de kommer tilbake til det normale allerede til denne sommeren?
Er det noen vits i å vente på at de kommer tilbake til det normale allerede til denne sommeren?
Energiprisene har gått opp betydelig siden da.
Lastebiler som transporterer rundt tømmer og saget virke trenger Diesel og sagbruket trenger strøm.
Det handler så om tilbud og etterspørsel...
Lastebiler som transporterer rundt tømmer og saget virke trenger Diesel og sagbruket trenger strøm.
Det handler så om tilbud og etterspørsel...
Ja, de vil gå tilbake til normale priser. Spørsmålet er bare hva de nye normale prisene blir.
Ja tømmerprisene til konsument er kanskje normale nå, som skogeier vil jeg jo ha mer betalt for tømmeret ellers får det stå på vekst. Transport og industri har vesentlig høyere kostnader nå enn for bare et kvartal siden.D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 521 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.521 innlegg
Det hele er ganske enkelt. For å gjennomføre corona-tiltakene krevdes enorme mengder penger. Regjeringer kunne ha finansiert dette med å øke skattene, men det er vanskelig å få velgerne til å godta en skatteøkning med cirka 33 prosentpoeng uten opprør.
det andre er alternativet å lure velgerne i stedet. Man lar dem ta del i enorme mengder gratispenger som finansieres ved å trykke nye. Når man har økt pengemengden med 30% har man redusert verdien på alle eksisterende penger og lønninger med 30%.
Man har altså gjennomført en skatteøkning uten sidestykke i vestens historie og det eneste folk sier er "uæsj, alt har blitt dyrt nå.." når de egentlig burde tenke at "uæsj, pengene mine har mistet verdi."
det andre er alternativet å lure velgerne i stedet. Man lar dem ta del i enorme mengder gratispenger som finansieres ved å trykke nye. Når man har økt pengemengden med 30% har man redusert verdien på alle eksisterende penger og lønninger med 30%.
Man har altså gjennomført en skatteøkning uten sidestykke i vestens historie og det eneste folk sier er "uæsj, alt har blitt dyrt nå.." når de egentlig burde tenke at "uæsj, pengene mine har mistet verdi."
En klar ulempe er at mye av det vi har i byggevarehandelen importeres - Det er ikke vi som produserer for eksempel plate-materiale som OSB og Plywood. Mye av det som selges billig, importeres - Frakt, ulike restriksjoner gjør at alt blir dyrere. Så har vel aldri byggevarer solgt i så rask takt som under pandemien når befolkningen har "jobbet" hjemmefra. Så beviselig handler vi likevel, høye priser til tross… Jeg tror det går ned, en del, men aldri til samme lave nivåer.
Ja absolutt tilbud etterspørsel, men med disse prisene kan vel knapt etterspørselen være stor? Men er det slik at tømmeret heller selges til utlandet der de får mer betalt?Huddingebo skrev:
interessant, takk!S SueCia skrev:Det hele er ganske enkelt. For å gjennomføre corona-tiltakene krevdes enorme mengder penger. Regjeringer kunne ha finansiert dette med økte skatter, men det er vanskelig å få velgerne til å gå med på en skatteøkning med cirka 33 prosentenheter uten at det blir opptøyer.
Det andre alternativet er å lure velgerne i stedet. Man lar dem ta del av enorme mengder gratispenger som finansieres av at man trykker nye. Når man har økt pengemengden med 30% har man redusert verdien på alle eksisterende penger og lønninger med 30%
Man har altså gjennomført en økning av skatten som mangler sidestykke i den vestlige verdens historie og det eneste folk sier er ”uff, hvor alt har blitt dyrt nå..” når de egentlig burde tenke at ”uff, hvor mine penger har mistet verdi”
Ok så ja... Selvfølgelig har det blitt bygget mye under covid... alle har vel ny grønn terrasse foran huset nå?slacker skrev:
Så er jo en klar ulempe at mye av det vi har i byggevarehandelen importeres - Det er ikke vi som produserer f.eks. plateprodukter som OSB og Kryssfiner. Mye av det som selges billig er importert - Frakter, ulike restriksjoner gjør at alt blir dyrere. Dessuten har vel aldri byggematerialer solgt i et slikt tempo som under pandemien når befolkningen ”jobbet” hjemmefra. Så beviselig handler vi likevel, høye priser til tross... Jeg tror at det går ned, litt, men aldri til samme lave nivåer.
Ja alle vil vel ha mer... så klart! Og alt øker jo i pris, inflasjon mm.. men en dobling på 2 år er jo ikke rimelig? Men ja, spørsmålet er da hvordan den nye prisen vil se ut når etterspørselen minker..F fribygg skrev:
Jo jeg har nok aldri sett så mange bygg av terrasser, hagestuer og bassenger som jeg gjorde sommeren 2021 og da hadde vi like høye priser. Så etterspørselen har snarere bare økt.G MrGlad8 skrev:
Nå har markedet lært seg at kundene uten problem er villige til å betale de nåværende prisene. Handelsmennene vil helt sikkert beholde disse prisene, presse ned prisen fra leverandørene når det snur igjen og altså øke sine marginer kraftig.
Som nå?G MrGlad8 skrev:
Dieselen er 30% dyrere og strømmen kan enkelte dager være 10 ganger dyrere enn før
Eventuelt kan trykt virke komme til å variere enda mer i pris enn de siste 3 årene.
Tror knapt at prisene på hus i Sveriges befolkningstette områder verken kommer til å øke med 50% eller falle kraftig.
Snarere at de beveger seg +- 10%
Snarere at de beveger seg +- 10%