Vi har flyttet til en rekkehusrekke der hele rekken trenger å installere krypkjelleravfuktere. Jeg tok på meg å skaffe noen forskjellige tilbud å sammenligne mellom.

I mai da vi var nyinnflyttet ringte jeg et par, som skulle ta kontakt men de ønsket helst e-post med alle opplysninger. Jeg sendte e-post, men fikk aldri svar. I juni tok jeg tak i det igjen og tenkte at jeg skulle finne noen som kunne gi tilbud etter ferien. Jeg sendte e-post til mellom fem og ti bedrifter som driver med avfukting. Ingen tok kontakt.

Forrige uke prøvde jeg en annen taktikk. Jeg sendte samme forespørsel til fem forskjellige bedrifter, men skrev min manns navn, e-post og nummer i stedet for mitt eget, til tre av dem. Nå har to av tre firmaer tatt kontakt - med ham - og er interessert i jobben.

Tekstene har altså vært de samme til alle. Jeg og mannen har samme etternavn og mitt fornavn er ikke noe som skiller seg ut - Cecilia. Jeg heter altså ikke for eksempel «Månstråhle Rullgardina», eller lignende, som kanskje kunne antydet at jeg var useriøs. Vi har samme kredittvurdering, om nå bedriftene sjekker sånt.

Har håndverkere/bedrifter dårlige erfaringer med kvinner som bestillere? Eller er dette bare tilfeldighetene?

• Wow
  • Liker
Fredandel og 5 andre
  • Laddar…
S
CecBT CecBT skrev:
Vi har flyttet til en rekkehusrekke hvor hele rekken trenger å installere krypkjelleravfuktere. Jeg påtok meg å skaffe noen ulike tilbud å sammenligne mellom.

I mai da vi var nyinnflyttet ringte jeg et par, som skulle høre av seg, men de ville helst ha e-post med all informasjon. Jeg sendte e-post, men fikk aldri svar. I juni tok jeg tak i det igjen og tenkte at jeg skulle finne noen som kunne gi tilbud etter ferien. Jeg sendte e-post til mellom fem og ti selskaper som driver med avfukting. Ingen hørte av seg.

Forrige uke prøvde jeg en annen taktikk. Jeg sendte samme spørsmål til fem ulike selskaper, men skrev min manns navn, e-post og nummer i stedet for mitt eget til tre av dem. Nå har to av de tre selskapene hørt av seg – til ham – og er interesserte i jobben.

Tekstene har altså vært de samme til alle. Jeg og mannen min har samme etternavn, og mitt fornavn er ikke noe som skiller seg ut - Cecilia. Jeg heter altså ikke f.eks. "Månstråhle Rullgardina", eller noe lignende, som kanskje kunne antyde at jeg var useriøs. Vi har samme kredittrating, om nå selskapene sjekker sånt.

Har håndverkere/selskaper dårlige erfaringer med kvinner som bestillere? Eller er dette bare tilfeldigheter?
Det er nok bare tilfeldigheter, håndverkere velger ikke bort jobber basert på hva kunden har mellom bena. Og om det finnes et fåtall som gjør det, så får de seriøse bare mer jobb :)

• Liker
CecBT og 1 annen
  • Laddar…
P
Nei, det tror jeg absolutt er en tilfeldighet. Vi gjorde mye platsbyggda kjøkken før, og det var i prinsippet kun kvinnelige bestillere. Ikke noe man engang reflekterte over ved forespørsler, men sånn var det. Og, nei ingen dårlige erfaringer.

• Liker
Fredrik_Lerum og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
De tre gangene jeg har hatt ansvar for å få inn håndverkere (baderomsrenovering, maling, ombygging) har jeg ikke hatt noe problem med å få inn tilbud.

• Liker
CecBT
  • Laddar…
Mja, det har nok mer med å gjøre at i mai-juni har alle fullt med jobb som skal være ferdig til ferien, så vil alle ha fri og nå begynner man å kikke på høsten...

• Liker
Fiskarens_son og 2 andre
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det har nok mer med at i mai-juni har alle fullt med jobb som skal være klart til ferien, så vil alle ha fri og nå begynner man å se på høsten...
De som er håndverkere som er dyktigst er vel vanligvis booket noen halvår fremover?

BirgitS
F fribygg skrev:
De som er håndverkere som er dyktigst er vel normalt booket noe halvt år fremover?
Jeg var i kontakt med to firmaer for baderomsrenovering under begynnelsen/midten av juni og begge hadde ledige tider fra slutten av september. Det ene firmaet anses ofte for å være det beste i Storstockholm.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jeg var i kontakt med to firmaer for baderomsrenovering under begynnelsen/midten av juni og begge hadde ledige tider fra slutten av september. Det ene firmaet anses ofte å være det beste i Stockholm.
Jo i vikende konjunktur kan det nok være så kort tid som et kvartal

Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det har nok mer med å gjøre at i mai-juni har alle fullt med jobb som skal være klart til ferien, så vil alle ha fri, og nå begynner man å se på høsten...
Så kan det være. Jeg synes riktignok at de to som ikke har svart nå burde ha kunnet svare de med, men to bedrifter kan jo være tilfeldighetene.

Jeg svarer tvert imot øvrige faktisk.
Min far gikk bort da jeg var ganske ung, og min mor hevdet bestemt at det var vanskeligere for henne å bli "tatt på alvor" når håndverkerhjelp var nødvendig.
Kanskje ikke akkurat å lykkes med å ansette noen, men når jobben skulle beskrives eller diskuteres opplevde hun at de betraktet henne som mindre vitende.
Så dessverre - og det er sørgelig - så tror jeg det kan ligge litt i dine bekymringer.

• Liker
Elfrida og 4 andre
  • Laddar…
Det er ingen som hører fra seg i Juni.

M MagHam skrev:
dom betraktade henne som mindre vetande
Så basert på en enkelt personlig anekdote, tolket fra en annen person som har fortalt om sin opplevelse, så drar du konklusjonen at det nok er så generelt? Okei.

Det kan jo også være sånn at de håndverkere hun kom i kontakt med var generelt arrogante mot alle. Det ligger jo også litt i sakens natur at man er "mindre vetende" om man tar kontakt med håndverkere heller enn å gjøre jobben selv. De fleste håndverkere er nok ganske lei av kunder som tror de vet hvordan alt skal gjøres. Da kan behandlingen bli deretter. Å gjøre det til en kjønnsproblematikk er bare tåpelig.

BirgitS
F Finndjävel skrev:
Det er ingen som hører fra seg i Juni.
Nå hadde jeg jo inne to firmaer for å se på en baderomsrenovering i juni så det stemmer jo ikke.

Min kone har ordnet både rørlegger og elektriker i sommer for mindre jobber, ingen problemer. Derimot er det vel alltid vanskelig å få ordentlige tilbud som de må regne på. Har man mange små jobber gir de ofte bra penger per t uten usikkerheten. Om sommeren er det dessuten mindre bemanning og kanskje ingen på plass som har fullmakten.
En rørleggerfirma vi snakket med sa at nå under høysommeren tok de bare mindre jobber, ettersom de hadde så lav bemanning.

Sen, man må nesten alltid ringe håndverkere. Så at du hadde gjort det i noen av tilfellene med samme resultat men man må ringe, og så ha kontinuerlig kontakt via sms eller telefon for de ikke skal glemme en

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.