Skal montere TV (58 tommer, 18 kg) i gipsvegg. Ingen stendere hva jeg kan banke meg til. Sitter 3 mollyplugger (m4) horisontalt med ca 25 cm avstand i veggen nå (se bilde), der TV (noe mindre) har sittet før. Hva tror dere? Kan dette bære TV-en som det er med passende feste, eller bør jeg sette inn flere ekspandere for å sove godt? Takk for all input.

En enfärgad vägg med små svarta märken och skruvhål, slät yta, neutral bakgrund.

En liten stund kommer det jo til å sitte der uten problem. Antagelig en ganske lang stund.

Er du sikker på at det ikke finnes noe Osb eller lignende bak?

MathiasS MathiasS skrev:
En liten stund kommer det jo sitte der uten problem. Antagelig en ganske lang stund.

Er du sikker på at det ikke finnes noen Osb eller lignende bak?
Takk! Mye mulig at det finnes osb, men vanskelig å vite da den som gjennomførte renoveringen er to eiere bakover.

• Liker
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Borr et lite hull og kontroller!

• Liker
JanneSöder og 1 annen
  • Laddar…
En mollyplugg klarer nærmere 20 kg. Kan du bruke alle tre hullene for ditt feste så er det definitivt trygt. Hvis du har en ny TV med nytt feste så vil du sikkert sette det der du selv vil ha det og ofte fire festepunkter. Det fungerer uten problem i en gipsvegg hvis du har riktig plugg.

• Liker
Ludde Jakobsson og 1 annen
  • Laddar…

• Liker
oppelainen og 1 annen
  • Laddar…
J JanneSöder skrev:
Takk! Veldig mulig at det finnes osb, men vanskelig å vite da den som gjennomførte renoveringen er to eiere tilbake.
Du kan sjekke tykkelsen ved å bøye en binders som en L, føre inn i hullet og dra tilbake så den sitter fast. Men uansett, bodd i leilighet med en 65” TV med tre Molly som ditt eksempel, har ikke vært noe problem i det hele tatt.

• Liker
JanneSöder
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
En mollyplugg klarer nærmere 20 kg. Kan du bruke alle tre hullene for ditt feste så er det definitivt rolig. Om du har en ny tv med nytt feste så vil du sikkert sette det der du selv vil ha det og ofte fire festepunkter. Det funker uten problem i en gipsvegg om du har riktig plugg.
De fleste standard veggfester passer utmerket med nåværende mollys.

• Liker
JanneSöder
  • Laddar…
Borr et 80 hull (slik at et doslock passerer), kjenn etter stendere, om det ikke finnes trykk inn osb eller plankebit, mollys og hengselretter er for vaktmester.

• Liker
  • Haha
cotillion og 3 andre
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Bor et 80 hull (så et doselokk passerer), kjenn etter spikerslag om det ikke finnes trykk inn osb eller bordbit, mollys og hengselrettere
E egge80 skrev:
Bor et 80 hull (så et doselokk passerer), kjenn etter spikerslag om det ikke finnes trykk inn osb eller bordbit, mollys og hengselrettere er for vaktmestere
Dette føles virkelig mekkete Egge, useriøs fremgangsmåte men kreativt. Ingen Bulten stiller seg bak!

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
I
Det kan være vanskelig å finne regler selv med enkel gips, men enda vanskeligere med dobbel gips og isolasjon. Det kan også være at det er metallregler, noe som burde være enkelt å finne med metalldetektor.

Finner man ingen regler, må man finne ut hva slags vegg det er, enkel, dobbel, OSB, sende? På bildet ser det ut som det går en vertikal sprekk langs høyre mollyplugg. Hvis det er sprekker i gipsen, vil styrken være betydelig lavere.

Bor et lite testhull, kommer det ut noe sagflis? Stikk inn et spiker- eller skruehode og avgjør tykkelsen.

Er det enkelgips, ville jeg hatt 2-3 mollyplugger, først og fremst for å være på den sikre siden. Hvor mye en mollyplugg tåler, avhenger først og fremst av veggmaterialet og -tykkelsen, men også av størrelsen/designen på mollypluggen. Generelt tror jeg de tåler rundt 20-30 kg under gode forhold.

Vil du være helt sikker, test vekten, heng tilsvarende tyngder (pluss litt til) i TV-festet over natten før TV-en henges opp.

• Liker
JanneSöder
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det kan være vanskelig å finne stendere selv med enkel gips, men enda vanskeligere med dobbel gips og isolasjon. Det kan også være at det er metallstendere, noe som burde være enkelt å finne med metalldetektor.

Finner man ingen stendere, må man finne ut hvilken type vegg det er, enkel, dobbel, OSB, sende? På bildet ser det ut til at det går en vertikal sprekk langs høyre mollyplugg, finnes det sprekker i gipsen, vil styrken være markant dårligere.

Bor et lite testhull, kommer det ut noe sagflis? Stikk inn et spiker eller skruehode og avgjør tykkelsen.

Er det enkelgips, hadde jeg foretrukket å ha 2-3 Molly-plugger, hovedsakelig for å være på den sikre siden. Hvor mye en mollyplugg tåler, avhenger hovedsakelig av veggmateriale og tykkelse, men også av størrelsen\designen på Molly-pluggen. Generelt tror jeg de tåler rundt 20-30 kg under gode forhold.

Vil du være helt sikker, test vekten, heng tilsvarende vekter (pluss litt til) i TV-festet over natten før TVen settes opp.
Go gubbe👍🏼

I Ironside skrev:
Det kan være vanskelig å finne regler selv med enkel gips, men enda vanskeligere med dobbel gips og isolasjon. Det kan også være at det er metallregler, noe som burde være enkelt å finne med metalldetektor.

Finner man ingen regler, må man finne ut hva det er for en vegg, enkel, dobbel, OSB, skicka? På bildet ser det ut til å gå en vertikal sprekk langs høyre mollyplugg, finnes det sprekker i gipsen så er nok holdbarheten betydelig dårligere.

Bor et lite testhull, kommer det ut noe sagflis? Stikk inn en spiker eller skrueskalle og avgjør tykkelsen.

Er det enkelgips ville jeg hatt 2-3 Mollyplugger, først og fremst for å være på den sikre siden. Hvor mye en mollyplugg tåler handler først og fremst om veggmaterialet og tykkelse, men også om størrelsen\designet av Mollypluggen. Generelt tror jeg de tåler rundt 20-30 kg under gode forhold.

Vil du være helt sikker, test vekten, heng tilsvarende tyngder(plus litt til) i TV-festet over natten før TV-en settes opp.
Stort takk! Helt riktig en vertikal sprekk ved den høyre pluggen. Ingen sprekker ved de andre 2 dog. Om de to tåler si 15 kg hver, er jeg i mål med margin. Vektetest høres ut som en god idé.

Den vertikale sprekken burde være mellom to gipsplater. Dvs en regel bak.

• Liker
JanneSöder og 1 annen
  • Laddar…
I
H Hasse C skrev:
Den vertikale sprekken burde være mellom to gipsplater. Altså en stender bak.
I så fall burde det vel sitte en stender der, noe som ikke virker sannsynlig siden man har klart å få på plass en mollyplugg?

• Liker
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.