Nybegynnerspørsmål:
Jeg trenger å kutte en panel med perlespor og lurer på hvilket verktøy som håndterer det best. Panelet er ca. 10 mm tykt.
Skal man bruke stikksag, sirkelsag eller noe annet?
Det er jo viktig at det blir rett og at det ikke ødelegger panelet.

Kap/ger (,)
Alternativt at du bygger en kapkasse til sirkelsagen, det blir typ det samme.

/Kent

Vet ikke om jeg leser gjennom linjene, men jeg oppfatter spørsmålet som om panelet allerede sitter oppe på en vegg?
Men jeg kan ta helt feil. :blushing:

Sitter den oppe er vel en sirkelsag beste alternativet?

Sitter den oppe er en senkesag det eneste alternativet.

Ah nei, jeg var kanskje litt uklar. Jeg skal sette opp panelet på veggen men trenger å kappe på lengden (2,45 m) for å tilpasse bredden.

Ikke kappe, kløyve. :)
Stikksag fungerer dårlig. Fungerer bedre med sirkelsagen hvis du bruker anlegget.

Heldigvis skrev jeg at jeg var nybegynner :)

Takk for svarene. Jeg tror jeg prøver meg på det med sirkelsag + anhold (om jeg kan finne det :S)

En fuktsvans er ikke så dumt det heller. Du kapper bordet på kortere tid enn det tar å mekke fast anholdet for sirkelsagen.

• Liker
Skogsråa
  • Laddar…
Jeg stemmer på snickarsåg.

Kurtivan skrev:
Jeg stemmer på snickarsåg.
Og hva er snickarsåg ? :D

verktygsgurun skrev:
Og hva er snickarsåg? :D
En sånn her kanskje :D;):wow: Eller så gjetter vi at det var en fogsvans som ble ment.

Jeg av-SÅG nok en fogsvans når jeg skrev snikkersag :)

Akkurat nå bruker jeg en kapp- og gjærsag når jeg kapper panelen min. Fungerer bra, det blir rett og man kan kappe en stabel om gangen. Saga har jeg montert på en sagkrakk og til støtte på sidene to andre sagkrakker, noe som gjør det lett å håndtere lange lengder :)

• Liker
villkunnabygga
  • Laddar…
Er man nybegynner kan man kappe mange panelbord feil på en og samme gang om man gjør det så rasjonelt som Rip

Visst, det har nok skjedd noen gang, himla ergelig :( , så mål nøye først!
Det er slitsommere å stelle til det med en fogsvans d^_^b!

Sist redigert:
  • Liker
MarkusAndersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.